"החינוך הוא המקום שמאפשר לי לשנות חיים, וכל יום הוא מרגש אותי מחדש"

יובל רדל, בוגר הפקולטה למדעי המחשב ע"ש טאוב, שעבד במשך 32 שנה באינטל יתחיל מחר, ה-1 בספטמבר, ללמד בתיכון מקיף קריית חיים

יובל רדל, בוגר הפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב, עבד במשך 32 שנה באינטל – “אבל תמיד ידעתי שעוד אחזור לטכניון, אולי לתואר שני, אולי בדרך אחרת.” בסופו של דבר בחר ללמוד בתוכנית “מבטים” בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה – תוכנית להכשרת מורים וטיפוח מנהיגות חינוכית.

הוא בן 57, תושב קריית מוצקין, נשוי לאב לשניים, מומחה בפיתוח חומרה ומיקרו-מעבדים. “בצבא פיקדתי על מחלקת הדרכה בבית הספר הטכני ובאינטל העברתי הדרכות וסייעתי לתלמידים בשיעורי עזר. כך שבמקביל להשלמת הפרויקטים באינטל חשבתי יותר ויותר על תחום ההוראה.”

יובל רדל
יובל רדל

לאחר שנרשם  לתוכנית “מבטים”, הוא גילה מסלול ייחודי המשלב לימודים יחד עם התנסות בהוראה בבתי הספר בליווי מרצים ומורים מאמנים ברמה הגבוהה ביותר. “שם, בפקולטה ובבתי הספר, גיליתי שעולם החינוך השתנה לחלוטין – ההוראה הפרונטלית כבר אינה לב השיעור”. יובל מספר שנחשף לשיטות פדגוגיות חדשניות ולטכנולוגיות למידה מתקדמות שפתחו בפניו עולם חדש ומרתק.

ועל העולם הזה יש לו הרבה מה לומר: “גם באינטל השפעתי על חיים של אנשים – הרי כל אחד מאיתנו משתמש במחשבים ובטלפונים שבתוכם מעבדים של אינטל – אבל זו השפעה עקיפה. כשאתה מלמד, במיוחד בשלב המעצב של חטיבת הביניים, זוהי השפעה ישירה. החינוך הוא המקום שמאפשר לי לשנות חיים, וכל יום הוא מרגש אותי מחדש.”

תוכנית ‘מבטים’ מקנה כלים פדגוגיים עדכניים שמאפשרים למורה-לעתיד לחבר בין הידע המדעי, הטכנולוגיה, האהבה לתלמידים והחינוך לערכים. “מי היה מאמין שתרגיל במתמטיקה יכול להוביל לדיון בערכים? גם החיבור למציאות חשוב מאוד – למשל הקשר בין משפט פיתגורס למערכות GPS או בין דמיון משולשים למצלמה של מובילאיי. כיום, אין לי ספק שהבחירה בהוראה, ובלימודים בתוכנית ‘מבטים’, היו הבחירות הטובות ביותר שיכולתי לעשות.”

תוכנית מבטים והשפעתה על מערכת החינוך

כבכל שנה, לקראת פתיחת שנת הלימודים, עולה הסוגייה של מחסור חמור במורים במדינת ישראל. המחסור בולט במיוחד בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה – תופעה העלולה להוביל לסגירה של מגמות חשובות אלה ברבים מבתי הספר. הפתרון למחסור במורים הוא עניין מורכב ומערכתי. הוא מחייב העלאה משמעותית בשכר המורים ושיפור תנאי ההעסקה, בין היתר באמצעות הקטנת מספר התלמידים בכיתה. שינוי חיוני נוסף הוא הפיכתן של כיתות הלימוד ל”מרחבי למידה ייעודיים” על פי מקצועות הלימוד, כגון “כיתת כימיה” או “כיתת ספרות”, ולציידן בעזרי למידה מתקדמים.

הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון
הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון

באמצעות תוכנית ‘מבטים’ משקיע הטכניון משאבים רבים לטיפוח מורים וקידום מנהיגות חינוכית במגוון תחומי הוראה: מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב, אלקטרוניקה-חשמל וטכנולוגיה-מכונות. בזכות מלגת לימודים מטעם נשיא הטכניון, התוכנית, שמוצעת בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, מכשירה אנשי הייטק, יוצאי צבא ובוגרי אוניברסיטאות. באמצעות מלגות לימוד וקורסים ברמה בינלאומית, הטכניון מטפח בוגרים בעלי חזון, ידע ויכולות לקידום שינויים בבתי הספר ובקהילות הסובבות.

פרופ’ מירי ברק, דיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, אומרת ש”המסר שאנו מעברים לבוגרים שלנו – והם לתלמידיהם – הוא שלמידה היא תהליך רב שנים, הדורש חתירה להישגים ולמצוינות. פתרונות בזק הכוללים למידה בעזרתם של בוטים של בינה מלאכותית, טובים ככל שיהיו, אינם מהווים חלופה למורים מצוינים, ליחס אישי ולקשר אנושי.” פרופ’ ברק מציינת כי “אנו חיים בתקופה מורכבת עם קשיים רבים וחוסר ביטחון מדיני, תעסוקתי וחינוכי. למעלה מחמש שנים, תחילה בשל מגפת הקורונה ובהמשך בגלל המלחמה, תלמידים ותלמידות בישראל סובלים מהעדר רציפות חינוכית, תופעה שמעמיקה את הפערים בין אוכלוסיות שונות ופוגעת בחוסן החינוכי – היכולת למצות את הפוטנציאל הלימודי, האישי והחברתי.”

פרופ' מירי ברק
פרופ’ מירי ברק

פרופ’ ברק מציינת שהקפדה על רציפות חינוכית אינה מותרות – זוהי משימה לאומית. לטענתה, בתי הספר צריכים להיות המקומות הממוגנים והמתוקצבים ביותר. “הם חייבים להיות מרחב מוגן ובטוח ומקום פתוח ומזמין גם ובעיקר בעתות מלחמה. מקום שישמש מרכז קהילתי בשעות אחר הצהרים, כולל הפעלות וחוגים בתחומי המדע וההנדסה. זאת בניגוד למה שחווינו בשנים האחרונות, בהן בתי הספר היו הראשונים להיסגר והאחרונים להיפתח”.

הטכניון, בשיתוף מוסדות חינוך, פועל לגייס ולהכשיר מורים איכותיים עם רוחב אופקים ורצון ויכולת לקדם שינויים. מטרתנו היא לעצב עתיד שבו ידע ומומחיות מעניקים עוצמה ליחידים ולקהילות, מתוך הכרה בחשיבות ההון האנושי לשגשוגה של מדינת ישראל.