תרומה של אהבה

הטכניון חנך את פביליון האדריכלות ע"ש אביבה ואנדרו גולדנברג בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים

הטכניון חנך במסגרת אירועי הקורטוריון – חבר הנאמנים של הטכניון את פביליון האדריכלות ע”ש אביבה ואנדרו גולדנברג, שהוקם בתרומתם הנדיבה של בוגרי הטכניון ד”ר אנדרו ורעייתו המנוחה אביבה.

מימין לשמאל: נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, ד"ר אנדרו גולדנברג ובנותיו קרן ומאיה ודיקן הפקולטה פרופ' יאשה גרובמן

מימין לשמאל: נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, ד”ר אנדרו גולדנברג ובנותיו קרן ומאיה ודיקן הפקולטה פרופ’ יאשה גרובמן

חייהם של אביבה ז”ל ואנדרו יבדל”א שזורים בתולדות הטכניון. שניהם בוגרי הטכניון ו”גארדיינז”  – תואר השמור למי שסייע לטכניון ברמת התמיכה הגבוהה ביותר. ביוני 2018 קיבלו בני הזוג תואר ד”ר לשם כבוד מהטכניון והכריזו על תרומתם לפביליון גולדנברג.

בטקס החגיגי שנערך בטכניון אמר ד”ר אנדרו גולדנברג: “אני ובנותיי שמחים להשתתף בטקס פתיחת הפביליון שיהיה חלק מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. לי ולאביבה ז”ל היה חזון משותף בנוגע להוראת אדריכלות ולהכשרתם של אדריכלים. כארכיטקטית בעלת שם, פרופסורית לארכיטקטורה ומייסדת משרד אדריכלות, אביבה הייתה אשת מקצוע מצליחה ומסורה. היא ואני החלטנו לסייע לטכניון – וכעת התוכנית עומדת לקראת השלמתה.”

בטקס השתתפו בנותיהם התאומות של אנדרו ואביבה, מאיה וקרן גולדנברג. מאיה גולדנברג סיפרה שהוריה נפגשו לראשונה ב-1967 כסטודנטים בטכניון. “כעת אנחנו עוזרים לדור חדש של סטודנטים לארכיטקטורה להשלים את חינוכם בטכניון ולהפוך לאנשים מקצוע מעולים. אמא שלי הייתה מאושרת לראות את חלומה מתגשם,” אמרה. קרן גולדנברג אמרה: “קשה להתרכז באירוע זה כשאנו אבלים על לכתה של אמנו. הלוואי שהייתה כאן היום לחזות בחלומה קורם עור וגידים.”

אנדרו ואביבה גולדנברג החלו ללמוד בטכניון באמצע שנות ה-60. אנדרו המשיך לתואר מתקדם בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי בהנחייתו של פרופ’ יוליוס פרמינגר, ואביבה השלימה את לימודיה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.

גזירת הסרט: פרופ' אלונה נצן-שיפטן, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, ד"ר אנדרו גולדנברג ובנותיו

גזירת הסרט: פרופ’ אלונה נצן-שיפטן, נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, ד”ר אנדרו גולדנברג ובנותיו

בראשית שנות ה-70 הם עברו לקנדה כדי שאנדרו יוכל להמשיך ללימודי דוקטורט באוניברסיטת טורונטו. בשנת 1982 הוא התמנה לפרופסור באוניברסיטה זו ומאז הוא שם. הקריירה רבת השנים שלו, שהתמקדה ברובוטיקה, כללה עבודה בצוות עילית בנאס”א ובמועצה הלאומית למדע בקנדה, שם בנה רכיבים לרובוטיקת חלל. אביבה גולדנברג הייתה לאדריכלית בעלת שם. היא ייסדה משרד אדריכלות משלה וכיהנה ב-Centennial College AAT בטורונטו כפרופסורית וכמתאמת התוכנית לטכנולוגיה באדריכלות.

פרופ’ אלונה נצן-שיפטן מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים אמרה בטקס: “ברצוני לפתוח בדברים על אישה מיוחדת במינה, גב’ אביבה גולדנברג המנוחה. היא הייתה אדריכלית בעלת שיעור קומה, רעיה, אם וסבתא. היא למדה כאן וסיימה את לימודיה ב-1971. הפביליון הוא דרך נפלאה להנציח את מורשתה של אביבה לדורות. הפביליון אינו רק סמל אלא מקום שבו סטודנטים יירכשו את הכלים הדרושים להם בעולם האדריכלות.”

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון אמר: “אני מצטער שלא זכיתי לפגוש את אביבה. נזכור אותה דרך הפביליון הזה, שיאפשר לסטודנטים הטובים והמבריקים ביותר להגיע להישגים אדריכליים בחלל סטודיו מודרני. אנו אסירי תודה על נדיבותכם העצומה במהלך השנים. אביבה לא תישכח לעולם. זיכרה ומורשתה יחיו בטכניון, ואנו מצפים לביקורים נוספים שבהם תוכלו לראות את המקום הזה משגשג ושוקק חיים.”

פרופ' אלונה נצן-שיפטן בטקס

פרופ’ אלונה נצן-שיפטן בטקס

דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים פרופ’ יאשה גרובמן אמר כי “זהו כבוד גדול להשתתף בטקס זה. כמה סמלי שהבניין החדש נפתח כמעט מאה שנים אחרי ביקורו של איינשטיין בטכניון
ב-1923. הפביליון הנהדר הזה הוא מרחב הסטודיו הראשון בישראל המיועד לתואר שני. כפי שאמרה איילין גריי: ‘כדי ליצור עלינו לשאול שאלות.’ הפביליון הזה הוא תוצר של שאלות כאלה. אנו מבינים שעלינו להמציא את עצמנו מחדש ואין לנו ספק שהמודל החדש הזה יהיה מופת לחיקוי בתחום האדריכלות. כל זה לא היה אפשרי ללא חזונה של משפחת גולדנברג ונדיבותה, ובמיוחד בזכות אביבה. תודה רבה לכם – משפחת גולדנברג. הארכיטקטורה צריכה לדבר על זמן ומקום אבל לשאוף לנצחיות. זהו צעד קטן לקראת עולם טוב יותר.”

את הפביליון עיצב משרדו של בוגר הפקולטה דגן מושלי ממשרד מושלי-אלדר, אדריכל אחראי, ראובן קרימוב. מושלי בנה משרד אדריכלות לתכנון עירוני ולתכן אדריכלי של מבני מסחר, בנייני רפואה, משרדים, תעשייה, הייטק, אוניברסיטאות, מרכזי מחקר, מפעלי תרופות, דיור מוגן, בתי מגורים ומלונות.

מבנה פביליון האדריכלות ע"ש אביבה ואנדרו גולדנברג בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים

מבנה פביליון האדריכלות ע”ש אביבה ואנדרו גולדנברג בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים

לסרטון שהופק לכבוד הענקת תוארי דוקטור לשם כבוד לאנדרו ואביבה גולדנברג:

לאתר הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון – כאן.