ידידות סובבת עולם

שתי תרומות ופרס חדש הוכרזו בטכניון במסגרת המושב השנתי של חבר הנאמנים

פרס קרן מאורברגר. בתמונה יו"ר הקרן דיאנה יאך ואחיה ד"ר דרק יאך

פרס קרן מאורברגר. בתמונה יו”ר הקרן דיאנה יאך ואחיה ד”ר דרק יאך

חדשות טובות לטכניון: שתי תרומות ופרס חדש הוכרזו במסגרת המושב השנתי של חבר הנאמנים (הקורטוריון). היזם היפני ד”ר הירושי פוג’יווארה הכריז על תרומה של 4 מיליון דולר למרכז המחקר לאבטחת סייבר בטכניון; בוגרי הטכניון ד”ר אנדרו ואביבה גולדנברג יתרמו לטכניון 5 מיליון דולר להקמת פביליון סטודיו בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים ולתמיכה במחקר בתחום הרובוטיקה. כן הוכרז פרס קרן מאורברגר לפיתוח טכנולוגיות למען מדינות מתפתחות, ובמיוחד באפריקה.

בפאנל מיוחד שהתקיים תחת הכותרת “הטכניון, ישראל והעולם במאה ה-21: הגשמת חזון הטכניון” הוקיר הטכניון את התורמים: אביבה וד”ר אנדרו גולדנברג, סמי ויצחק סגול, הנרי ז”ל ומרילין טאוב, דיאנה וד”ר דרק יאך וד”ר הירושי פוג’יווארה. נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא אמר בטקס כי “נמצאים כאן ידידים ותורמים מדרום אפריקה, מיפן, מקנדה, מארה”ב ומישראל, ולכולם מכנה משותף אחד: השאיפה לתיקון עולם. לכם, מתקני העולם, אנחנו מודים היום. בנתינתכם אתם הופכים את העולם למקום טוב יותר.”
“מאז גירוש אדם וחוה מגן עדן מטפסת האנושות במעלה ההר במאמץ לשפר את העולם,” אמר פרופ’ בועז גולני, סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים. “הכוח הזה, המניע תנועות דתיות, מפלגות פוליטיות וחברות הזנק, הוא גם הכוח שהוביל לפריצות הדרך הגדולות ביותר במדע ובטכנולוגיה. הכל מתחיל באותו מקום: בזיהוי בעיה ובשאיפה לפתור אותה כדי לקדם את רווחת האנושות. גם הטכניון נוסד כאוניברסיטה שתקדם, תיצור, תעצב ותבטיח את עתידה של מדינת ישראל. המסע הזה עוד לא תם ואנו ניצבים בפני אתגרים וחדשים וישנים, שגם להם נוכל הודות לידידינו ושותפינו.”
בוגר הטכניון סמי סגול, שהפך את כתר פלסטיק ממפעל קטן ביפו לקונצרן בינלאומי עצום, אמר בטקס: “בשנת 1960 נכנסתי לטכניון כסטודנט צעיר, ולאחר תום הלימודים עבדתי רבות עם הטכניון ועם בוגריו. הטכניון הוא מוסד מוביל הודות לחיבור הבין-תחומי, חוצה הפקולטות, בין הנדסה, רפואה, מדע, פסיכולוגיה ועוד.”

 

סטיבן טאוב אמר כי “הוריי, הנרי ומרילין טאוב, החלו לתמוך בטכניון כבר לפני חמישים שנה מתוך הבנה שמוסד מדעי-הנדסי מוביל הוא צורך חיוני עבור מדינת ישראל. ההשפעה של הטכניון ושל בוגריו ניכרת היטב בישראל ובעולם, ואני גאה להיות דור שני לידידי הטכניון יחד עם אחי איירה ואחותי ג’ודי.”
תרומה יפנית ראשונה

תמונה קבוצתית. מימין לשמאל : נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא, אביבה וד"ר אנדרו גולדנברג, סמי ויצחק סגול, מרילין וסטיבן טאוב, דיאנה וד"ר דרק יאך וד"ר הירושי פוג'יווארה

תמונה קבוצתית. מימין לשמאל : נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא, אביבה וד”ר אנדרו גולדנברג, סמי ויצחק סגול, מרילין וסטיבן טאוב, דיאנה וד”ר דרק יאך וד”ר הירושי פוג’יווארה

היזם היפני ד”ר הירושי פוג’יווארה הכריז על תרומה של 4 מיליון דולר למרכז המחקר לאבטחת סייבר בטכניון. פרופ’ בועז גולני, סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים, אמר כי “זוהי תחילתו של עידן חדש ביחסינו עם יפן, ואנו מאמינים כי תרומתו של ד”ר פוג’יווארה תאפשר לנו להכין את עצמנו טוב יותר לכמה מאתגרי הסייבר העומדים בפנינו כיום ויעמדו בפנינו בעתיד.”

ד”ר פוג’יווארה, יזם ואיש עסקים מצליח, רכש ניסיון מקצועי בחברות גלובליות ובהן IBM והיטאצ’י ובהמשך ייסד חברות בתחום המחשוב והאינטרנט. הוא ביקר לראשונה בישראל ובטכניון בשנת 2016 ביוזמתו של מר קנג’י אישיזומי, נשיא אגודת ידידי הטכניון ביפן, ונפגש עם נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ועם חוקרים וחברי סגל. לדבריו, “מעורבותי נועדה ליצור תשתית לשיתוף פעולה מעין זה בתקווה כי תוביל למסחור של טכנולוגיות לטובת שתי המדינות.”

מרכז המחקר לאבטחת סייבר נפתח בטכניון באפריל 2016 בשיתוף מטה הסייבר הלאומי של ישראל. לדברי ראש המרכז פרופ’ אלי ביהם, “התרומה החדשה תסייע לנו להמשיך במחקר בין-תחומי הנשען על יכולותיו של הטכניון בכך שתאשר לחברי סגל מתחומים שונים להמשיך לחקור את ההגנה על מרחב הסייבר.”

 

למען אפריקה

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא מעניק לד"ר הירושי פוג'יווארה (משמאל) סיכת גארדיאן מהטכניון

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא מעניק לד”ר הירושי פוג’יווארה (משמאל) סיכת גארדיאן מהטכניון

פרס קרן מאורברגר לפיתוח טכנולוגיות למען מדינות מתפתחות, ובמיוחד באפריקה   נועד להדק את הקשרים האקדמיים ואת חילופי המידע בין הטכניון לאפריקה ולרתום טכנולוגיות חדשות לטובת האנושות. הפרס החדש הוא המשך טבעי לתמיכתה של הקרן בטכניון ובישראל בכלל, כמו גם בדרום אפריקה.

קרן מאורברגר (MFF) פעלה מאז ומעולם לטובתם של בני האדם ללא הבדל דת, גזע וצבע, ודבקה בעיקרון זה גם בתקופת האפרטהייד בדרום אפריקה. במובנים רבים, חזונו של מייסד הקרן מוריס מאורברגר הקדים את מסעה הייחודי של דרום אפריקה אל הדמוקרטיה ואל חוקה המכירה בעוולות העבר ומוקירה את מי שלחם בעד הצדק והשוויון.

מאורברגר האמין ב”תיקון עולם” והטכניון, שבו ביקר לראשונה ב-1955, היה עבורו הזדמנות לקידום האנושות. הוא סייע בהקמת המעבדות להנדסת קרקע ושנים ספורות לאחר מותו הושלם בניין מאורברגר, שבו פועלת בין השאר תכנית “מהנדסים ללא גבולות”.

יו”ר הקרן דיאנה יאך אמרה כי הפרס יקדם פריצות דרך טכנולוגיות בתחומים הנוגעים לקידום האנושות. התחרות תהיה פתוחה לחוקרים מהטכניון, ממכון ויצמן למדע, מאוניברסיטת תל אביב, מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומאוניברסיטת בן גוריון.

 

“בטכניון קיבלנו כלים לקריירה”

נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא מעניק לבני הזוג גולדנברג סיכת גארדיאן מהטכניון תמונה אחרונה – מימין לשמאל : פרופ' יהודה קלעי, דיקנית הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים פרופ' איריס ערבות, ד"ר אנדרו גולדנברג , אביבה גולדנברג וסגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ' בועז גולני

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא מעניק לבני הזוג גולדנברג סיכת גארדיאן מהטכניון
תמונה אחרונה – מימין לשמאל : פרופ’ יהודה קלעי, דיקנית הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים פרופ’ איריס ערבות, ד”ר אנדרו גולדנברג , אביבה גולדנברג וסגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ’ בועז גולני

בוגרי הטכניון ד”ר אנדרו ואביבה גולדנברג יתרמו לטכניון 5 מיליון דולר. התרומה, לדברי ד”ר גולדנברג, מבטאת את הכרת התודה העמוקה של בני הזוג לטכניון על כך שצייד אותם בכלים לקריירות מצליחות ומלאות סיפוק. יתר על כן, הטכניון הוא המקום שבו נפגשו בני הזוג לראשונה לפני 50 שנה, בדצמבר 1967.

ד”ר אנדרו גולדנברג הוא בוגר הפקולטה להנדסת חשמל ואביבה היא בוגרת הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. ד”ר גולדנברג, שהשלים תואר ראשון ושני בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, המשיך ללימודי דוקטורט באוניברסיטת טורונטו, שם הוא משמש פרופסור מאז 1982.

תרומתם של בני הזוג גולדנברג תשמש שתי מטרות: הקמת “פביליון הסטודיו בארכיטקטורה ע”ש  אנדרו ואביבה גולדנברג” ותמיכה במחקר בתחום הרובוטיקה.