אני חוקר משמע אני קיים

במעמד השליח המיוחד לשינוי אקלים וצוערי משרד החוץ, נערך בטכניון פאנל חוקרים בנושא קיימות

ב-25.3 התארח בטכניון גדעון בכר, השליח המיוחד לשינויי אקלים וקיימות במשרד החוץ, מלווה בצוות האקלים הבין-אגפי של משרד החוץ.

מר בכר נפגש עם נשיא הטכניון, חברי הנהלת הטכניון וחברי סגל אקדמי אשר סקרו בפניו את הפעילות המחקרית הענפה המתבצעת בתחום במעבדות הטכניון.

במהלך פגישותיו סייר שליח משרד החוץ במכון המים על שם גרנד, במרכז הקיימות בטכניון ובמעבדה המרכזית לתאי דלק בפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון.

שיא ביקורו של השליח היה פאנל חוקרי הטכניון שנערך תחת הכותרת “מה על הטכניון לעשות על מנת למקסם את השפעתו על תחום הקיימות”. הפאנל נערך, באודיטוריום מרכז המבקרים, ביוזמתו של מר בכר, בהנחייתו של סגן המשנה הבכיר לקיימות פרופ’ אבנר רוטשילד, בנוכחות כ-40 צוערי משרד החוץ הישראלי הנמצאים בקורס להכשרת דיפלומטים ובהשתתפות דיקן הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים פרופ’ גדי קפלוטו, דיקנית הפקולטה לביוטכנולוגיה והנדסת מזון פרופ’ סימה ירון, ראש היחידה להנדסת סביבה, מים וחקלאות פרופ’ אורי שביט, ראש מכון אשר לחקר החלל פרופ’ יורם רוזן  ופרופ’ טלי טל מהפקולטה לחינוך מדע וטכנולוגיה.

בפתיחת הפאנל הגדיר פרופ’ רוטשילד את תחום הקיימות על אתגריו ובשיתוף עם חברי הפאנל הוצגו הדרכים והאמצעים בהם ניתן להתמודד עם משברי האקלים והסביבה הרובצים לפתחנו.

“קיימות נמצאת בתווך בין חברה, כלכלה ואילוצי סביבה (משאבים). העושר  שלנו אחראי למשברי האקלים והסביבה כי הוא מביא לצריכה הולכת וגוברת של משאבים. פליטת פחמן דו חמצני היא אחת הבעיות, והיא בעליה מתמדת כתוצאה מהגידול בעושר, בצריכה ובאוכלוסין. יש כוחות שמווסתים את השפעת הצריכה על האקלים והסביבה, לדוגמה התייעלות אנרגטית והתייעלות טכנולוגית, אבל זה אתגר מתמשך כיוון שאלה לא עומדים בקצב הגידול בעושר ובצריכה”.

פרופ’ רוטשילד ציין כי חלק ניכר מהמחקר היישומי הנערך בטכניון עוסק באנרגיה, מים, סביבה, מזון, תחבורה ותכנון ערים – תחומי המחקר העוסקים בקיימות. בכדי לתאם ולמקסם את הפעילות המחקרית הטכניון הוקמה חזית הקיימות.

“שילוב בין דיפלומטים לבין אקדמאים הוא שילוב המייצר סינרגיה מנצחת”. חידד מר בכר את אחד מהמסרים המרכזיים שהועלו בכנס.

צוערי משרד החוץ שאבו השראה מהפאנל ומהסיור שערכו בקמפוס. מנהלי  קורס ההכשרה ציינו כי במהלך ההכשרה מסיירים הדיפלומטיים העתידיים במוסדות אשר מגלמים את החדשנות הישראלית והיכולת לספק פתרונות לבעיות עולמיות, וכיוון שכך הטכניון הוא בעל ערך מוסף כמכון טכנולוגי מוביל בקנה מידה עולמי. הצוערים שרה להאיני ואמיר מרון הוסיפו: “זו זכות גדולה עבורנו לבקר בטכניון. המחקר והפיתוח הנעשים בטכניון בתחום הקיימות תורמים ומיושמים בעולם”.

פרופ' וויין קפלן, סגן נשיא לקשרי ציבור ופיתוח משאבים, וצוערי משרד החוץ

פרופ’ וויין קפלן, סגן נשיא לקשרי ציבור ופיתוח משאבים, וצוערי משרד החוץ