רפואה מותאמת אישית: ניבוי יעילותם של טיפולים חדשניים בסרטן

ב-4 בפברואר צוין בארץ ובעולם יום הסרטן הבין-לאומי, אחת המהפכות החשובות ברפואת בסרטן היא כניסתן של תרופות אנטי-סרטניות מסוג ICI.

ב-4 בפברואר צוין בארץ ובעולם יום הסרטן הבין-לאומי, אחת המהפכות החשובות ברפואת בסרטן היא כניסתן של תרופות אנטי-סרטניות מסוג ICI. תרופות אלה מכוונות להשבתתו של מנגנון חיסוני טבעי המגן עלינו – אך עלול לפעול נגדנו במקרה של גידול סרטני. המנגנון החיסוני האמור הוא רשת של “נקודות בקרה חיסוניות” (Immune checkpoints). תפקידו במצב שגרה: למנוע ממערכת החיסון להגיב בעוצמה מופרזת העלולה לפגוע בתאים בריאים. במילים אחרות, זהו מנגנון המרסן את מערכת החיסון.

עם זאת, בנוכחות גידול סרטני עלול אותו מנגנון למנוע ממערכת החיסון לתקוף את תאי הסרטן. זה הרקע לפיתוחן של תרופות ICI, המשביתות מנגנון זה וכך “משחררות” את מערכת החיסון לטובת המתקפה על תאי הסרטן. תרופות אלה חוללו מהפכה ברפואת סרטן והובילו לעיכוב התפתחות הגידול בסוגים רבים של סרטן.

הבעיה עם משפחת התרופות ICI היא שתרופות אלה משפיעות על פחות מ-40% מהמטופלים, ושאר  המטופלים רק סובלים מתופעות הלוואי של התרופה בלי להרוויח דבר. זה הרקע לניסיון המתמשך להעריך מראש על אילו מטופלים הטיפול אכן ישפיע. עד כה פותחו כלים להערכה כזאת – למשל על סמך חתימת גנטית, כמות תאים והפרופיל הגנטי של הגידול – אך הם אינם מדויקים.

פרופ’ קרן יצחק והדוקטורנט אופיר שורר, חוקרים בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט ובמרכז ברוך ורות רפפורט  לחקר הסרטן, פיתחו כלי חדש להערכה: המטבוליזם של תאי הסביבה הסרטנית ושל תאי החיסון. לדברי פרופ’ קרן יצחק, האופן שבו תאי הסרטן ותאי המערכת החיסונית נאבקים על המשאבים באותה סביבה מאפשר ניבוי מוצלח של השפעת תרופות ICI על המטופל. המחקר מבוסס על אנליזה של 1,700 גנים מטבוליים באמצעות ריצוף RNA על סמך תא בודד. במחקר נותחו באופן זה יותר ממיליון תאי חיסון מ-250 דגימות של חולי סרטן שטופלו בתרופות   .ICI

המסקנה: סיווג התאים על פי ביטוי הגנים המטבוליים מאפשר לנבא את תגובת החולה לטיפול התרופתי. על סמך גילוי זה יצרו החוקרים כלי לניבוי התגובה לתרופה, שבאמצעותו אפשר לדעת מראש אילו חולים יגיבו לתרופות אלה. הממצאים מדגישים את חשיבותו של המטבוליזם בניבוי תגובת המטופל לתרופה.

המחקר נתמך על ידי משרד המדע והטכנולוגיה, הקרן הלאומית למדע (ISF) ומכון רפפורט למחקר במדעי הרפואה.

פרופ’ קרן יצחק היא חברת סגל בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט ובפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב.

אופיר שורר הוא בוגר תוכנית הטכניון למצוינים וכיום דוקטורנט במסלול היוקרתי MD/PhD, המשלב דוקטורט מחקרי עם לימודים קליניים, בהנחייתה של פרופ’ יצחק.

סכמה של האנליזה בעבודת המחקר. נתונים רבים ברמת התא הבודד נלקחו מחולי סרטן שטופלו באימונותרפיה. ההתמקדות בגנים המשתתפים בתהליכי מטבוליזם בתא חשפה קשר בין רמות הביטוי שלהם ותגובת החולים לטיפול

סכמה של האנליזה בעבודת המחקר. נתונים רבים ברמת התא הבודד נלקחו מחולי סרטן שטופלו באימונותרפיה. ההתמקדות בגנים המשתתפים בתהליכי מטבוליזם בתא חשפה קשר בין רמות הביטוי שלהם ותגובת החולים לטיפול

למאמר ב ISCIENCE לחצו כאן