מכתב ור”ה לשר החינוך

הנדון: ביטול הקטגוריות המדעיות בפרס ישראל בשנת 2024

באכזבה עמוקה ובצער רב למדנו מן התקשורת על החלטתך התמוהה לבטל לאלתר את כלל הקטגוריות המדעיות בהן נבחרו במשך 71 שנים חוקרים ומדענים פורצי דרך כזוכים בפרס ישראל.

מצער במיוחד שהחלטה חד-צדדית זו מתקבלת בהינף קולמוס ע”י מי שעומד הן בראש מערכת החינוך של ישראל והן בראש המועצה להשכלה גבוהה, ואמור להבין יותר מכולם, מדוע דווקא בזמנים כאלה אסור לוותר בשום אופן על שום הזדמנות להעלות על נס את המדע והמחקר הישראלי.

בימים בהם כלל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, משקיעים משאבים אדירים בקליטת עשרות אלפי הסטודנטים אשר חוזרים משרות מילואים ארוך ומפרך – מתקבל המסר שעבודת המחקר הענפה ופורצת הדרך המתקיימת במוסדותינו והמניעה את הכלכלה והחברה, וההוראה המכשירה את כח האדם למשק, אינן חשובות ואינן חלק מהתרומה לחוסן הלאומי.

בימים בהם האוניברסיטאות בישראל והחוקרים הישראלים עומדים תחת מתקפות בלתי פוסקות של ארגוני ה- BDS, איומים (שכבר הופכים למעשים) בחרם אקדמי מצד אוניברסיטאות ברחבי העולם והצרת צעדים של מדענינו – מוטלת עליך החובה המוסרית לתמוך באקדמיה הישראלית ללא לאות ובכל אמצעי העומד לרשותך.

בימים בהם אנו מנסים בכל כוחנו לשכנע חוקרים ומדענים יהודים וישראלים לשעבר להעביר את עבודתם האקדמית לכאן, לישראל – המסר העולה מהחלטתך הוא שאין להם כאן מקום ושעדיף שיישארו במשרותיהם הנוכחיות, מחוץ לישראל.

דווקא בימים בהם נלחמת מדינת ישראל במספר חזיתות נגד אויבים אכזריים השואפים להשמידנו, לפגוע בגוף ולשבור את הרוח – החלטתך מתעלמת  מהתרומה המהותית של ידע, חכמה והקניית דעת, בהם התבלט עם ישראל לאורך כל ההיסטוריה.

אנו פונים אליך בשם כל אוניברסיטאות המחקר בישראל, ומבקשים ממך לשקול שנית את החלטתך, להחזיר את הקטגוריות המדעיות ל”פרס ישראל”, לצד ויד ביד עם הקטגוריה החשובה של “גבורה אזרחית וערבות הדדית”. החלטה שתאחד בין עוז הרוח לאומץ הלב – תהווה מסר שלם ונכון בשנה קשה זו, הן לאזרחי ישראל והן לאומות העולם.

לקריאת המכתב – לחצו כאן