אחרי כמעט שלושה חודשים

נטע פורטל, שניצלה מהטבח בכפר עזה, לומדת ללכת מחדש בזכות סד ייעודי שנבנה עבורה בטכניון על פי מידותיה

בבוקר ה-7 באוקטובר התעוררו בני הזוג נטע פורטל וסנטיאגו פרס בדירת הצעירים שלהם בכפר עזה. אף ששניהם הסתגרו בממ”ד, הקליעים חדרו דרך הדלת ופצעו אותם. כאשר סנטיאגו הבחין ברימון שהושלך על דלת הממ”ד הוא דחף את נטע החוצה מהחלון וקפץ בעקבותיה. בעודם נסים מהדירה הם ספגו ירי נוסף ממחבלים אך הצליחו להימלט מהם ולהסתתר מתחת לאחד המבנים בקיבוץ. סנטיאגו נפגע מקליע בגב ונטע ספגה שבעה קליעים בגפיים. הם הצליחו לשרוד, פצועים במסתור, עד שחולצו על ידי ניצב משנה שמעון פורטל, קצין במשטרה ואביה של נטע.

מימין לשמאל - ד"ר אמיר חיים, נטע פורטל וד"ר דנה סולב

מימין לשמאל – ד”ר אמיר חיים, נטע פורטל וד”ר דנה סולב

במהלך תקופת השיקום במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין נטע זכתה לקבל סד ייחודי, שתוכנן ויוצר במיוחד עבורה על סמך סריקה תלת-ממדית של הרגל שלה – סריקה שבוצעה בטכניון שבועיים קודם לכן. הסד הייחודי, המותאם אישית, נוצר הודות לקשר רב שנים בין ד”ר דנה סולב מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון לבין ד”ר אמיר חיים מהמרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת כללית. שניהם עשו את הדוקטורט בטכניון בהנחייתו של פרופ’ אלון וולף, כיום דיקן הפקולטה להנדסת מכונות, ומאז מקיימים קשר מקצועי פורה.

מימין לשמאל – מהנדס המעבדה לי ג'ורדן, ד"ר דנה סולב, נטע פורטל והפיזיותרפיסט אחמד מואסי

מימין לשמאל – מהנדס המעבדה לי ג’ורדן, ד”ר דנה סולב, נטע פורטל והפיזיותרפיסט אחמד מואסי

לדברי ד”ר סולב, “מטרת הסד היא לאפשר שיקום יכולות ניידות תוך תרגול הליכה בתבנית טבעית וסימטרית, זאת תוך מניעה של העמסה של החלק התחתון של הרגל. הסד למעשה מעביר את הכוחות אל האזור הבריא ברגל. כך הוא מאפשר העמסה ללא גרימת כאב ובהמשך יאפשר שיקום תוך העמסה מדודה והדרגתית של החלק הפגוע בהתאם למצב הקליני.”

נטע פורטל הולכת בעזרת הסד

נטע פורטל הולכת בעזרת הסד

הסד, לדברי ד”ר סולב, “מאפשר הליכה ונשיאת משקל לגף התחתון תוך מעקף החלק הפגוע שלא נחשף למאמצים. בזמן ההליכה עם הסד, מפרקי הברך והירך יכולים לנוע ולתפקד כרגיל וזה מונע מהם להתנוון, מה שחשוב במיוחד כשמדובר בתהליך שיקום ארוך. הסד תוכנן במחשב על סמך סריקה אופטית תלת-ממדית המייתרת את הצורך ביציקת גבס, והוא עשוי בחלקו משלדת אלומיניום קלת משקל וחלקו מודפס בתלת-ממד”.

הסד הייחודי שפותח ויוצר עבור נטע בטכניון

הסד הייחודי שפותח ויוצר עבור נטע בטכניון

ד”ר סולב מוסיפה כי “בימי שלום, הפציעה של נטע אינה שכיחה, אך לצערנו בחודשים האחרונים אנחנו נתקלים במקרים נוספים של חיילים עם פציעות דומות. לעיתים זה מסתיים בקטיעה של הרגל, אך במקרים רבים הרופאים מנסים להציל את כף הרגל והקרסול בניתוחים מורכבים, והסד יוכל לשפר את יעילות השיקום הארוך. בנוסף, אנו מאמינים שהסד יוכל לסייע גם לחולי סוכרת רבים שאינם יכולים ללכת בשל פצעי לחץ וכיבים בכף הרגל. צוות המעבדה שלי, הכולל סטודנטים ומהנדסים, ממשיך לעבוד על פיתוח הסד ושיפורו ולחקור את השפעתו על ההליכה. במקביל אנו מתכננים ניסויים קליניים בשיתוף המרכז הרפואי לוינשטיין ומקווים שבעתיד הלא רחוק נראה אנשים רבים חוזרים ללכת בזכות הסד החדשני.”

הסד הייחודי שהותאם עבור נטע בטכניון

הסד הייחודי שהותאם עבור נטע בטכניון

 

ד”ר דנה סולב, חברת סגל בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, השלימה בפקולטה תואר שני ושלישי בהנחיית פרופ’ אלון וולף ופרופ’ מיילס רובין, וחזרה אליה כחברת סגל אחרי פוסט-דוקטורט ב-MIT. המעבדה בראשותה עוסקת בממשקים ביומכניים – פיתוח אביזרים רפואיים המתחברים לגוף, פרוטזות וסדים, תוך שימוש בסריקות תלת-ממדיות, דימות רפואי וסימולציות ממוחשבות.

ד”ר אמיר חיים הוא מנהל היחידה לשיקום ביומכני, יו”ר רשות המחקר ורופא בכיר במחלקה לשיקום אורתופדי במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין. הוא מרצה בכיר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת”א ובוגר מצטיין של המסלול המשולב  MD/PhDבטכניון – מסלול שבו משלימים המשתתפים תואר ברפואה ותואר דוקטור בפילוסופיה.