ידידי הטכניון משתפים פעולה לקידום בריאות האדם

הטכניון הכריז היום (ג') כי שתי קרנות בעלות שם חברו ביוזמה משותפת להקמתם של הבניין לבריאות האדם על שם ד. דן ובטי קאהן ושל מרכז ברוך ורות רפפורט לחקר מחלת הסרטן שיפעל בו.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון אמר כי “הקמתו של הבניין וייסודו של המרכז לחקר הסרטן מהווים אירוע היסטורי, לא פחות מכך. אנו מציינים היום את אחת התרומות הגדולות בתולדות הטכניון, שהתאפשרה בזכות שותפות ייחודית בין שתי קרנות פילנתרופיות החולקות מסורת רבת שנים של תמיכה נדיבה בטכניון:  קרן ד. דן ובטי קאהן וקרן ברוך ורות רפפורט.

“אין מילים בפי לתאר את תודתנו לשתי הקרנות האלה ולכל מי שפעל ללא לאות להגשמת החלום הזה,” המשיך פרופ’ סיון. “יעדי התרומה, המשתקפים בשמותיהם של הבניין ושל מרכז המחקר, הם חקר הסרטן ובריאות האדם מתוך גישה רב-תחומית והסתמכות על כלל יכולותיו של הטכניון ועל קשריו ההדוקים עם בתי חולים ובראשם הקריה הרפואית לבריאות האדם – רמב”ם. סמלית בעיניי העובדה שתרומות אלו מגיעות בשנת יובל החמישים לפקולטה לרפואה בטכניון ובד בבד עם שנת המאה לטכניון. נדיבותם וחזונם של התורמים המשתקפים ביוזמה זו, יובילו את הטכניון לפסגות חדשות. אל המאה השנייה בתולדות הטכניון ניכנס כשביכולתנו לשפר את חייהם של מיליונים בישראל ובעולם כולו.”

מימין לשמאל : נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, שיר גולדשטיין, עירית רפפורט, אנדי ולארי וולף

מימין לשמאל : נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, שיר גולדשטיין, עירית רפפורט, אנדי ולארי וולף

טקס הנחת אבן הפינה לבניין התקיים בחודש יוני האחרון במסגרת מושב הקורטוריון, חבר הנאמנים של הטכניון, בפקולטה לרפואה ע”ש רות וברוך רפפורט. בטקס השתתפו הפילנתרופים עירית רפפורט ואנדי ולארי וולף; נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון; דיקן הפקולטה לרפואה ע”ש רות וברוך רפפורט פרופ’ עמי אהרונהיים; חתן פרס נובל בכימיה פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר, שיכהן כיו”ר מועצת המנהלים של המרכז החדש לחקר הסרטן; מנהל המרכז לחקר הסרטן פרופ’ אמיר אורין; חברי ההנהלה הבכירה של הטכניון וחברי הקורטוריון; חברי סגל; ונציגי אגודות ידידי הטכניון מרחבי העולם.

חתן פרס נובל בכימיה פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר, שיזם והוביל את הקמת המרכז, ציטט מהמשנה פסוק שברוך רפפורט נהג לצטט: “אם אין קמח אין תורה, אבל אם אין תורה אין קמח.” הוא אמר כי “החוכמה הזאת ליוותה את ברוך עשרות שנים. הטכניון מספק את התורה, את הלמידה, הוא נהג לומר, ומשפחת רפפורט מספקת את הקמח.”

“התחלתי לחלום על המרכז הזה עם יציאתה לשוק של התרופה הראשונה לסרטן המבוססת על תגלית מערכת האוביקוויטין שפרופ’ הרשקו ואני גילינו,” המשיך פרופ’ מחקר צ’חנובר. “כשאתה מתחיל מחקר בסיסי אינך יודע לאן הוא יוליך אותך. אנו, החוקרים, מחויבים להפוך את המרכז הזה למרכז מחקר בעל שם עולמי.”

חתן פרס נובל בכימיה פרופ' מחקר אהרן צ'חנובר

חתן פרס נובל בכימיה פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר

רות וברוך רפפורט ז”ל, יהי זכרם ברוך, היו מהגדולים שבידידי הטכניון ומהתורמים הנדיבים שתרומותיהם סייעו בהקמת בניין הפקולטה לרפואה ע”ש רות וברוך רפפורט ובייסוד מכון רפפורט למחקר במדעי הרפואה. בניין הפקולטה נחנך בשנת 1979, וכבר אז האמינו בני הזוג רפפורט כי חברי סגל בפקולטה יזכו בעתיד בפרס נובל – נבואה שהתגשמה עם זכייתם של פרופ’ מחקר אברהם הרשקו ופרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר בפרס נובל בכימיה לשנת 2004. בנוסף להקמת הפקולטה לרפואה בטכניון ומכון המחקר במדעי הרפואה הנושאים את שמם, יזמו רות וברוך רפפורט, עם הקריה הרפואית רמב”ם, את הקמת בית החולים רות רפפורט לילדים.

רות וברוך ז”ל היו “נאמני הטכניון”, תואר השמור לתומכים המחויבים והמסורים ביותר. בשנת 2014 העניק הטכניון לרות רפפורט תואר ד”ר לשם כבוד. רות נפטרה בשנת 2018, שמונה שנים אחרי לכתו של בעלה ברוך. את מורשתם הפילנתרופית ממשיכות בנותיהם, גב’ עירית רפפורט וד”ר ורד דרנגר. בהערכה על תרומתה יוצאת הדופן לטכניון ולמטרות פילנתרופיות אחרות העניק הטכניון לגב’ עירית רפפורט תואר דוקטור לשם כבוד בשנת 2022.

מימין לשמאל : שיר גולדשטיין, גלן פרי, עירית רפפורט, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, אנדי ולארי וולף ועו"ד מוריאל מטלון

מימין לשמאל : שיר גולדשטיין, גלן פרי, עירית רפפורט, נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, אנדי ולארי וולף ועו”ד מוריאל מטלון

“ברצוני להקדיש את היום הזה, ואת הרגע הזה, לאחותי המנוחה שושנה שהלכה לעולמה אחרי שבע שנות מאבק בסרטן,” אמרה גב’ עירית רפפורט. “למרות הגישה לרופאים הטובים ביותר, לתרופות הטובות ביותר ולטיפולים החדשניים ביותר, שדחו את הקץ המר, היא הובסה בסופו של דבר בידי המחלה. אין לי ספק שרובכם חוויתם אובדן מכאיב כזה. לרוע המזל, מיליונים ברחבי העולם ניצבים ברגעים אלה מול אותו גורל, ולכן אין לי ספק שהדרך עוד ארוכה וכי נדרש עוד מחקר רב לפיתוח פתרונות כוללים למחלה ארורה זו. הוריי, שהיו נאמני הטכניון, היו ללא ספק מתפעמים למראה האופן שבו מתגשמים חזונם וערכיהם באותה תשוקה נלהבת שאפיינה את פועלם הפילנתרופי; כי בסופו של דבר, פילנתרופיה אינה אלא תשוקה ובני אדם. אני מאחלת לעצמנו שהמחקר שייערך במרכז החדש ימשיך לדחוק את גבולות החדשנות לרווחת האנושות כולה.”

דן ובטי קאהן ז”ל, יהי זכרם ברוך, היו מהבולטים בתורמים לטכניון ונמנו גם הם על “נאמני הטכניון”. הקשר בין דן ובטי קאהן לטכניון נרקם כבר בתחילת שנות ה-60, ובשנת 2008 הקימה קרן קאהן את בניין הפקולטה להנדסת מכונות ע”ש ד. דן ובטי קאהן. דן ובטי קאהן היו מהתורמים הראשונים לבניין הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל. דן קאהן היה חבר בקורטוריון הטכניון ובוועד המנהל של אגודת ידידי הטכניון בארצות הברית (ATS) וכיהן כנשיא סניף ה-ATS בדטרויט. בשנת 2006 העניק לו הטכניון תואר עמית כבוד ובשנת 2011 תואר ד”ר לשם כבוד. את מורשתם של דן ובטי קאהן ממשיכים כיום בתם אנדריאה (אנדי) ובעלה לארי וולף. בהשראתו של דן קאהן הפך לארי לפילנתרופ והעמיק את מעורבותו בקהילה היהודית בדטרויט, בארצות הברית כולה ובישראל. ב-2012 הוא התמנה לתפקיד נשיא קרן ד. דן ובטי קאהן. בתפקיד זה הוא היה מעורב בשותפות מישיגן-ישראל למחקר ולחינוך, שבה ממלא הטכניון תפקיד מרכזי. אנדי וולף פעילה בפרויקטים רבים הקשורים לקהילות היהודיות בישראל ובארצות הברית. היא חברה שנים רבות במועצת המנהלים הארצית של ה-ATS וכיום היא חברה בקורטוריון. בשנה שעברה הקימו אנדי ולארי וולף את מרכז וולף לרפואה תרגומית והנדסה במגדל התגליות ע”ש הלמסלי – שיתוף פעולה בין הטכניון לקריה הרפואית רמב”ם. המרכז משמש פלטפורמה למחקר קליני יישומי.

“בשם קרן ד. דן ובטי קאהן ונאמני הקרן פאטי ארון וארתור וייס ברצוני להודות לנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון על חזונו ופועלו ביוזמת בריאות האדם בטכניון, לפרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר על מנהיגותו, וחשוב מכל – לקרן רפפורט על חלקה בפרויקט שאפתני זה,” אמר לארי וולף, נשיא קרן קאהן.

בטקס הסרת הלוט

בטקס הסרת הלוט

 

דיקן הפקולטה לרפואה ע”ש רות וברוך רפפורט פרופ’ עמי אהרונהיים אמר כי “זהו אירוע סמלי. כאן תחבור עוצמתו ההנדסית של הטכניון לעוצמות הקליניות של הפקולטה לרפואה והמרכזים הרפואיים המסונפים  אליה. המרכז יאפשר לנו לקיים מחקר פורץ דרך ברמה הגבוהה ביותר וישמש זרז לפיתוח טיפולים מצילי חיים. תמיכתכם ונדיבותכם האין-סופיות הפכו את החלום הזה למציאות.”