“מהצפון לטכניון”

הטכניון ותוכנית המצוינות רובופיסיקה נרתמו למען תלמידים שפונו מבתיהם. מאז תחילת המלחמה השתתפו בתוכנית 182 תלמידים

182 תלמידי תיכון שנאלצו להתפנות מבתיהם השלימו בשבועות האחרונים את תוכנית “רובופיסיקה” של עמותת  עתידים. התלמידים חולקו לארבעה מחזורים בני שבוע.

התוכנית המתקיימת בטכניון הותאמה למציאות הנוכחית והשתתפו בה תלמידי כיתות יא-יב שפונו מבתיהם בצפון ובדרום – מיישובי העוטף, שדרות, אשקלון, קרית שמונה, שלומי והגליל העליון. הם עברו בטכניון שבוע של לימודים ברמה אקדמית ופעילויות חברה והעשרה באירוח מלא בקמפוס. בשבוע זה הם השתתפו ב-60 הרצאות בפיזיקה, במתמטיקה ובהנדסה וב-16 סדנאות העצמה אישית.

 

תוכנית “רובופיסיקה” נוסדה לפני  כעשור על ידי היזם עופר דנינו, בוגר שני תארים מהטכניון (הנדסת חשמל ומחשבים, חינוך למדע וטכנולוגיה), והיא מתקיימת בחסות הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי. בעקבות פרוץ מלחמת “חרבות ברזל” הוחלט בהנהלת התוכנית להנגיש אותה באופן ממוקד לתלמידים שנאלצו להתפנות מבתיהם. עמותת “עתידים”, הפועלת למיצוי פוטנציאל ההון האנושי בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, נרתמה להוביל את הפרויקט. נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון הודה למארגנים ואמר כי מדובר ב”מטרה שאין חשובה ממנה. אין לי ספק שהארתם ולו בקצת את ימיהם של בני ובנות הנוער מהעוטף ומגבול הצפון, ואני בטוח שהשבוע שאותו אתם מעניקים להם ייחרת בליבם וישפיע על דרכם כעת ובעתיד. ישר כוח”!

פרופ’ עדית קידר, דיקנית הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי, אמרה לתלמידים: “אלה לא הנסיבות האידאליות ללמידה, ולכולנו קשה להתרכז, אבל אני מקווה שהתוכנית תספק לכם הזדמנות להתנתק מעט מהחדשות ולרכוש ידע משמעותי בדרך חווייתית ומעשירה. התוכנית מקנה למסיימים נקודת זכות אקדמית, ונשמח כמובן אם בעקבות הטעימה הזאת תחליטו להמשיך ללימודים אצלנו בפקולטה.”

התוכנית כוללת אירוח מלא בטכניון, 45 שעות לימוד בשיעורים ובסדנאות מעשיות ופעילויות העשרה שונות. התוכנית מזכה את המשתתפים (בכפוף לציון העולה על 85) בנקודת זכות אקדמית התקפה להמשך לימודים בפקולטה ובציון על 45% מציון הבגרות בפיזיקה. לאחר השבוע בטכניון מקבלים המשתתפים ליווי אישי ממושך וסבסוד לקורס פסיכומטרי עד לבגרות ועד הגיוס לצה”ל. במתכונתה המיוחדת מתקיימת התוכנית ב-t:hub, מרכז היזמות והחדשנות בטכניון, במשך שישה ימים לכל מחזור תלמידים.

 

לדברי מיטל שקד, מנהלת תוכניות ‘צעירי עתידים’: “עמותת עתידים והטכניון בנו יחד תוכנית חירום בארבעה ימים. התוכנית נוגעת בצורך מידי שקיים בשטח ומול אוכלוסייה שעמותת עתידים עובדת איתה כבר מעל 20 שנה. מטרת העל של תוכנית החירום היא למצות את פוטנציאל של התלמידות והתלמידים המצטיינים מהיישובים המפונים על אף המשבר הגדול והמצב הקשה שכולנו נמצאים בו – מול משימת הבגרויות ומול הגיוס לצה”ל. הטכניון פתח את הלב והקמפוס ומאפשר למשתתפי התוכנית ליהנות מכל הטוב והאיכות שיש למוסד המוביל הטכניון להציע ואנחנו מאד מודים ומעריכים את השותפות הזו. אין לי ספק שזה שיתוף פעולה שימשיך גם בעתיד.”