הגשר לרפואת הדור הבא

הטכניון ובית החולים לילדים בסינסינטי השיקו תוכנית למחקר וחינוך מבוססי נתונים

הטכניון ובית החולים לילדים בסינסינטי השיקו שיתוף פעולה חדש לקידום תוכנית מחקר וחינוך מבוססי נתונים. במסגרת שיתוף הפעולה תוכשר בכל אחד משני המוסדות קבוצת ליבה של חוקרים מיומנים באינפורמטיקה ביו-רפואית, שיספקו פלטפורמה למומחיוּת מקומית ולמחקרים משותפים. המטרה: שימוש במערכי נתונים גדולים כך שיסייעו לקלינאים, לחוקרים ולמדענים לטייב רפואה מדויקת, לפתח טיפולים חדשים ולהעניק את שירותי הבריאות הטובים ביותר.
שני המוסדות פועלים לקידום רפואת ילדים על ידי מינוף ושילוב המומחיות של בית החולים לילדים בסינסינטי בטיפול בחולים, במחקר בסיסי ובתרגום מחקר ליישומים עם המצוינות של הטכניון במדעים, במדעי המחשב, בהנדסה ובביואינפורמטיקה.

שיתוף הפעולה החדש, שזכה לשם “הגשר לרפואת הדור הבא”, מחבר את Tech.AI.BioMed בטכניון עם מחלקות שונות בבית החולים לילדים בסינסינטי. Tech.AI.BioMed היא הזרוע הרפואית של Tech.AI, המרכז לבינה מלאכותית בטכניון, בראשות פרופ’ שי שן-אור מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון.
תוכנית העבודה המשותפת של שני המוסדות כוללת סדנאות משותפות, הרצאות מקוונות, ביקורים, חילופי סגל וסטודנטים ופרויקטי מחקר משותפים. בנוסף להכשרה באינפורמטיקה ביו-רפואית תקדם השותפות את הרפואה באמצעות סוגים שונים של ביג דאטה למחקר ופיתוח גישות חדשות לטיפול קליני, לרבות שימוש בבינה מלאכותית.

ביוני 2023 התקיים סמינר מקוון משותף שהפגיש חוקרים משני המוסדות ובהם מקבלי מענקי המחקר המשותפים של התוכנית. במפגש הוצגו יכולותיהם ההדדיות של שני המוסדות בתחום הבינה המלאכותית ברפואת ילדים.
פרופ’ שי שן-אור, פרופ’ ציפי הורוביץ-קראוס ופרופ’ יצחק קהת, המובילים את שיתוף הפעולה מצד הטכניון, אומרים כי “שיתוף הפעולה החדש עם בית החולים בסינסנטי הוא הצעד הראשון והמתבקש של המרכז לבינה מלאכותית בטכניון לפיתוח פעילות מחקרית ברפואה התפתחותית המתמקדת ברפואת ילדים. צעד זה ממשיך מהלכים קודמים שבמסגרתם קמו ב-Tech.AI לאחרונה כמה תוכניות חדשות, ובהן מכון זימין לפתרונות AI ברפואה, סביב השימוש ב-AI לשיפור הרפואה.”
לדברי פרופ’ מארק רוטנברג, המוביל את שיתוף הפעולה מצד בית החולים לילדים בסינסינטי, “התוכנית המשותפת לטכניון ולבית החולים לילדים מתמקדת בקשר בין ביולוגיה חישובית לרפואת ילדים. מדובר בשני מוסדות מובילים בתחומים אלו, מה שצפוי לסלול את הדרך לגילויים מדעיים פורצי דרך.”