ד”ר שרלוט ווגט מהטכניון – זכתה במקום הראשון ב”פרסי העתיד” של ברית האוניברסיטאות יורוטק

זו השנה הראשונה שבהם ניתנים פרסים אלה במסגרת EuroTech – שותפות שבה חברות שש אוניברסיטאות ובהן הטכניון

ברית האוניברסיטאות יורוטק (EuroTech) העניקה לראשונה את “פרסי העתיד” לחוקרים מבטיחים בתחילת הקריירה. הזוכה במקום הראשון היא ד”ר שרלוט ווגט, חברת סגל בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך וחברה בתוכנית האנרגיה ע”ש גרנד בטכניון.
פרסי העתיד, EuroTech Future Awards, נוסדו השנה כדי להוקיר חוקרים הצפויים לחולל שינויים דרמטיים בתחומיהם למען האנושות. הזוכים  נבחרים על סמך תרומתם הקיימת והפוטנציאלית לקידום חזון האומות המאוחדות כפי שהוא משתקף ב-17 היעדים של האו”ם לפיתוח בר קיימא – יעדים שנקבעו ב-2015 ואומצו על ידי כל המדינות החברות בארגון.

נשיא יורוטק אנדרס ביארקלב מכריז על זכייתה של ד"ר שרלוט ווגט בפרס הראשון

נשיא יורוטק אנדרס ביארקלב מכריז על זכייתה של ד”ר שרלוט ווגט בפרס הראשון

ד”ר ווגט עוסקת במחקריה בשיפור תהליכי קטליזה –  תהליכים המשנים מולקולות נתונות באמצעות קטליסט (זָרָז). הקטליסט עצמו הוא חלקיק זעיר המעורר תהליך כימי מבוקש – למשל ייצור אמוניה לחקלאות. לקטליזה חשיבות יישומית עצומה במגוון רחב של תעשיות לרבות תעופה, בנייה, זיקוק נפט, מזון ותרופות, והפיתוחים של ד”ר ווגט משפרים תהליכי קטליזה בהיבטים של זמן, עלות, צריכת אנרגיה והשפעות סביבתיות.

“קטליסטים מעורבים בכשליש מכלל הכלכלה העולמית, מזיקוק נפט ועד תעשיית המזון,” מסבירה ד”ר ווגט. “אני מאמינה שקטליסטים יהיו גם גורמים מרכזיים בפתרון ההתחממות הגלובלית. הבעיה המרכזית של ההתחממות הגלובלית היא העלייה בריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה, ובאמצעות קטליסטים חדשים נוכל להפנות גזים אלה לשימושים מועילים במקום לשחרר אותם לאטמוספרה. הקטליסטים הנוכחיים אינם מספיק טובים וכתוצאה מכך, התהליכים המיועדים עדיין אינם כדאיים מבחינה כלכלית. המחקר שלי ממוקד בפיתוח קטליסטים טובים יותר באמצעות ‘ניסויים ספקטרוסקופיים’ שמאפשרים לנו להבין מה קורה במהלך הריאקציה של פחמן דו חמצני ולרתום ידע זה לפיתוח תהליכים יעילים יותר.”

ברית האוניברסיטאות יורוטק (EuroTech)  היא שותפות אסטרטגית בין אוניברסיטאות מובילות למדע ולטכנולוגיה, המחויבות למצוינות במחקר ולפיתוח משותף של פתרונות לאתגרי החברה. ברשת זו שותפים שישה מוסדות אקדמיים: הטכניון, האוניברסיטה הטכנית של דנמרק (DTU), הפוליטכניק של לוזאן (EPFL), האקול פוליטכניק בפריז, האוניברסיטה הטכנולוגית של איינדהובן (TU/e) והאוניברסיטה הטכנית של מינכן (TUM).

פרסי העתיד, EuroTech Future Awards, הוענקו השנה לשלושה זוכים מתוך 34 מועמדים. הזוכים נבחרו על סמך השפעת מחקריהם על קידום יעדי הקיימות, הצטיינותם במחקר ויכולתם להנגיש את עבודתם באופן שיאפשר לאזרחים, ובעיקר למקבלי החלטות, להבין את תרומתם של חוקרים אלה לעתיד בר-קיימא. בפרס הראשון זכתה כאמור ד”ר שרלוט ווגט מהטכניון על עבודתה “קטליזה המבוססת על הידרוגנציה(hydrogenation) של פחמן דו-חמצני”. בפרס השני זכה זונגיאו דז’ו ממכון המחקר הטכנולוגי EPFL)) בשוויץ על שיקום מים ויצירת אנרגיה ובפרס השלישי – דינש קרישנמורטי מהאוניברסיטה הטכנולוגית של איינהובן בהולנד על טיפול מותאם אישית בחולי סוכרת.

ד"ר שרלוט ווגט מקבלת את הפרס בטקס

ד”ר שרלוט ווגט מקבלת את הפרס בטקס

נשיא יורוטק אנדרס ביארקלב אמר בטקס כי “אירופה והאנושות כולה מתמודדות עם אתגרים רבים שפתרונם תלוי בתרומתה של קהילת המחקר בפריצות דרך מדעיות וביזמות מבוססת-מחקר. פרס העתיד של יורוטק מדגיש את התשוקה, את החתירה לידע ואת רוח החדשנות של חוקרינו הצעירים משש האוניברסיטאות השותפות ביורוטק. הפרס מוקיר אותם כסוכני שינוי חיוניים הממלאים תפקיד מרכזי בחתירתה של ברית יורוטק לעתיד בר קיימא.”

טטיאנה פנטלי, מנהלת שלוחת יורוטק בבריסל וחברה בצוות השופטים, אמרה כי “המוטיבציה והיצירתיות של חוקרינו הצעירים מעוררות השראה. סקרנותם הבלתי נלאית, חשיבתם היצירתית ונקודת המבט הרעננה שלהם הן המפתח לפיתוח פתרונות לאתגרים החברתיים הניצבים בפנינו כיום.”

ד”ר ווגט נולדה בהולנד וגדלה ביוסטון, טקסס. באוניברסיטת אוטרכט בהולנד היא השלימה את כל תאריה בכימיה וכן תואר שני במנהל עסקים. בין לבין היא פתחה עסק בתחום הביגוד והתנדבה בסיוע לילדים במונגוליה. לישראל היא הגיעה במסגרת הדוקטורט במכון ויצמן למדע, ולאחר פוסט-דוקטורט הצטרפה לסגל הטכניון. במרץ 2021 היא הקימה בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון את המעבדה לקטליזה לדלקי העתיד.

במהלך השנים זכתה ד”ר ווגט בפרסים רבים וב-2021 היא נכללה ב- Forbes 30 Under 30-  רשימת 30 החוקרים המובילים באירופה בתחומי המדע והרפואה – וקיבלה את ,Clara Immerwahr Award  פרס הניתן למדעניות מבריקות הנמצאות בתחילת הקריירה שלהן כדי שיצליחו בעבודתן ויהוו מודל לחיקוי עבור נערות ונשים צעירות.