מושב הקורטוריון של הטכניון: ביקור במוזאון המדע “מדעטק”

האורחים חנכו את כיתת הטכניון ההיסטורית ושמעו הרצאה מפיו של חתן פרס נובל פרופ' מחקר אהרן צ'חנובר, שתרם את מדליית נובל לטובת הצגתה במוזאון

בכירי הטכניון ואורחי מושב הקורטוריון התארחו במסגרת אירועי חבר הנאמנים של הטכניון במדעטק, המוזאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל השוכן במבנה ההיסטורי של הטכניון. מנכ”ל מדעטק יוסי אני ליווה את המבקרים.

בביקור החגיגי חנכו המבקרים את כיתת הטכניון ההיסטורית ואת תערוכת גלריית נובל, שתיפתח לקהל הרחב בקרוב. פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר, חתן פרס נובל בכימיה וחבר סגל בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, הרצה על מסעו האקדמי, תחילה כסטודנט לרפואה באוניברסיטה העברית, ואז כרופא וכמדען, ועל גילוי מערכת האוביקוויטין, גילוי שהוביל לזכייתו בפרס נובל בכימיה לשנת 2004. לאחרונה תרם פרופ’ מחקר צ’חנובר למדעטק את מדליית פרס נובל, את תעודת הפרס, ואת התזה לתואר השלישי (עליה מבוססת התגלית שהובילה לפרס הנובל) כדי שיוצגו בגלריה במטרה להעניק השראה למבקרות ולמבקרים הצעירים.

פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר סיים את הדוקטורט בפקולטה לרפואה בטכניון, שזה אך הוקמה, יצא לארבע שנות פוסט-דוקטורט ב-MIT ואז חזר לאוניברסיטת האם שלו, הטכניון, ולפקולטה שבה עשה את הדוקטורט במדעים – הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט. ב-2004 קיבלו פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר, פרופ’ מחקר אברהם הרשקו ופרופ’ אירווין רוז את פרס נובל בכימיה.

פרופ’ צ’חנובר סיפר כי הוא והמנחה שלו בעבודת הדוקטורט, פרופ’ מחקר אברהם הרשקו, בחרו נישה מחקרית שנחשבה אז חסרת חשיבות – פירוק חלבונים. בשעה שקבוצות מחקר רבות חקרו את מנגנון בניית החלבונים בתא, רק מעטים בחרו להתעמק בפירוקם של חלבונים. בעבודתם המשותפת, שעליה קיבלו את פרס נובל בכימיה, גילו הרשקו וצ’חנובר את מערכת האוביקוויטין – המערכת שמצמידה לחלבונים המשובשים “תג מוות” המשגר אותם לפירוק בפרוטאזום, פח האשפה התאי. לדברי פרופ’ מחקר צ’חנובר, “מערכת האוביקוויטין מנהלת את המערכה על בריאותנו באמצעות סילוקם של החלבונים המשובשים, אולם לא תמיד היא עובדת כראוי, וכשלים בפעולתה עלולים להוביל למחלות ניווניות של המוח, כאלצהיימר, ולסרטן. “וולקייד, התרופה הראשונה שפותחה בעקבות התגלית שלנו, מתקנת חלקית את אותם כשלים. חברה חדשה שהקמנו לאחרונה עושה דבר דומה, ובניסויים פרה-קליניים כבר קיבלנו תוצאות מעודדות”.

הקורטוריון, חבר הנאמנים של הטכניון, מתכנס בקמפוס הטכניון בכל שנה יחד עם רבים מתומכי הטכניון ובהם נציגי אגודות הידידים בארץ ובעולם, כדי לקבל החלטות שונות הנוגעות לעתידו של הטכניון. מושב הקורטוריון נפתח רשמית בבוקר יום ראשון בסקירה של נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. המושב יימשך שלושה ימים שבמהלכם ייערכו דיונים בתחומי הפעילות השונים של הטכניון, יוענקו תוארי כבוד ופרסים ויתקיימו כנסי חנוכה שונים.

פרופ' מחקר אהרן צ'חנובר

פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר