שת”פ בין הטכניון ומשרד החינוך לקידום הוראת המתמטיקה

יום עיון למורי תיכון במתמטיקה מכל רחבי הארץ התקיים לאחרונה בטכניון בהובלת ד״ר אביב צנזור מהפקולטה למתמטיקה.

עשרות מורות ומורים למתמטיקה מבתי ספר ברחבי הארץ, מבאר שבע ועד סאסא, הגיעו לטכניון כדי לקחת חלק ביום עיון שיזם והוביל ד״ר צנזור ביחד עם משרד החינוך. יום העיון עסק בהוראה היברידית בעזרת סדרת הקורסים המקוונים  ״פשוט מתמטיקה״ שהופקה בטכניון, וזמינה בחינם לציבור הרחב באתר קמפוס IL, המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית. את ארגון יום העיון הובילו גאולה סבר, מורה ומדריכה ארצית במשרד החינוך, ומאיה שפיגלמן, רכזת שיווק וקשרי חוץ של הפקולטה למתמטיקה.

שיתוף הפעולה המדובר החל לפני כמעט 4 שנים, צבר תאוצה בתקופת הקורונה, והתבסס מאז: מאות כיתות, בעיקר של 5 יחידות, לומדות בעזרת שילוב סרטונים ותרגילים ממוחשבים מסדרת ״פשוט מתמטיקה״, תוך יישום שיטות שונות של למידה היברידית, ולפעמים ממש בסגנון של “כיתה הפוכה”. את הפרויקט המשותף מלווה משרד החינוך מדי שנה בהשתלמויות ארציות למורים. המודל החלוצי שנולד בשיתוף הפעולה סביב ״פשוט מתמטיקה״ שימש השראה למשרד החינוך לפיתוח עוד מגוון קורסים מקוונים בתחומים שונים בקמפוס IL.

את הכנס פתח פרופ׳ משה ברוך דיקן הפקולטה למתמטיקה בטכניון, שאמר: “נהוג לומר על האקדמיה שהיא פועלת במגדל השן, אך שיתוף הפעולה סביב ״פשוט מתמטיקה״ מגשים את ההיפך, בעידוד ובתמיכה של הפקולטה ושל הטכניון.” הדיקן ציין שמערכת החינוך מתמודדת עם אתגרים רבים וסופגת גם ביקורת, אבל צריך לזכור שבה צומחים כל התלמידות והתלמידים שבהמשך מגיעים לטכניון ולאוניברסיטאות, והופכים למדענים, למהנדסים, ולהייטקיסטים של ישראל, אומת הסטרטאפ. הוא הודה למורות ולמורים המצוינים שאמונים על ההוראה ועל החינוך של בני הנוער שלנו, ועושים עבודה נפלאה.

במסגרת יום העיון התנסו המשתתפים בלמידה פעילה ואתגריה, על ידי צפייה בכמה סרטונים ואחריהם שיעור בסגנון כיתה הפוכה שהעביר ד”ר צנזור. שיאו של היום היה בפאנל משותף של מורות ביחד עם תלמידות ותלמידים שכבר צברו נסיון בלמידה היברידית בעזרת ״פשוט מתמטיקה״. הם תיארו את החוויה של השינוי בתפקיד המורה, שהופך לדמות שמדריכה ומובילה את התלמידים בתהליך רכישת הידע המתמטי והטמעתו, ואת התלמידים שמפתחים כישורים של למידה עצמאית, אחריות אישית, ומסוגלות. ד״ר זהבית כהן מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון הציגה את הזווית המחקרית שחיזקה את ההתרשמות האישית של חברי הפאנל.

את הכנס חתמה הרצאתה של נרית כץ, מפמ״רית מתמטיקה במשרד החינוך. נרית הדגישה שפיתוח כישורי הלומד העצמאי זו משימה ראשונה במעלה במאה ה-21, ושהמגמה של שימוש בתכנים מקוונים להוראה היברידית צפויה להתעצם. נרית קראה למורות ולמורים לאמץ ולהסתגל לשיטות הוראה בעזרת כלים דיגיטליים, ובפרט ״פשוט מתמטיקה״.