130 מיליון ₪ לאגירת אנרגיה

משרד האנרגיה בחר בטכניון ובאוניברסיטת בר-אילן להקמת מכון מחקר לאומי בתחום אגירת אנרגיה

צילום ניצן זהר

צילום ניצן זהר

משרד האנרגיה מקים מכון מחקר לאומי בתחום האגירה האלקטרוכימית. המכון יוקם בשותפות של הטכניון אוניברסיטת בר-אילן ומטרתו לחזק את המובילות הישראלית בתחום זה. בנוסף יעסוק המכון בהכשרת כוח אדם שיתמחה בתחומי ידע הדרושים לאגירה אלקטרוכימית וכן בהעברת טכנולוגיות חדשניות מהסביבה האקדמית לתעשייה.

את המכון תוביל ועדת היגוי משותפת למשרד האנרגיה, למוסדות המחקר ולגורמי חוץ, בראשה יעמוד ד”ר גדעון פרידמן, המדען הראשי במשרד האנרגיה, ובראש המכון יעמדו פרופ’ יועד צור, ראש תוכנית האנרגיה ע”ש גרנד בטכניון (GTEP), ופרופ’ דורון אורבך, המנהל המדעי של מרכז האנרגיה והקיימות באוניברסיטת בר-אילן. צוות ההיגוי המדעי יכלול את פרופ’ יאיר עין-אלי מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון, וגם את פרופ’ מלאכי נוקד ופרופ’ ליאור אלבז, שניהם מהמחלקה לכימיה והמכון לננוטכנולוגיה וחומרים מתקדמים בבר-אילן.

המכון יוקם בתקציב של כ-130 מיליון ש”ח ל-5 שנים, מתוכם ישקיע המשרד כ-100 מיליון שקלים והמוסדות הזוכים התחייבו להשקיע 30 מיליוני שקל נוספים. ההשקעה הכספית של המשרד תאפשר רכישת תשתיות מחקר יקרות והקמה של מעבדות חדשות.

פרופ’ יועד צור

בשימוש בטכנולוגיות המקובלות, צריכת האנרגיה ההולכת וגדלה גורמת  לפליטת גזי חממה ולשינויי אקלים. היעד שהציבה מדינת ישראל לשנת 2050 הוא משק אנרגיה לאומי ללא פליטת גזי חממה. המענה לכך הוא מעבר למקורות אנרגיה מתחדשים. מקורות אלה – שמש, רוח ועוד – אינם יציבים ולכן הם מחייבים פיתוח טכנולוגיות חדשות לאגירת אנרגיה בכמויות גדולות. זו תהיה אחת המשימות העיקריות של המכון החדש.

המכון יעסוק בין היתר במחקר בתחומים הבאים: סוללות נתרן-יון שיכולות להיות זולות וזמינות יותר מסוללות ליתיום-יון, שיפור ביצועים של תאי דלק, הפקת מימן ירוק ביעילות ואגירתו באמצעים בטוחים ונוחים, סוללות מצב מוצק שבהם אין נוזל והן בטוחות יותר, סוללות מבוססות מתכת-אוויר כגון ברזל ואבץ, להן צפיפות אנרגיה גבוהה מאוד, כבלי על שייחודם ביכולת לפרוק את האגירה בהספקים גבוהים, וסוללות זרימה להן יכולת אגירה גדולה.

תחום אגירת האנרגיה הוא בעל חשיבות גדולה למעבר המשק לאנרגיה נקייה. אגירת אנרגיה תאפשר שילוב גדל והולך של אנרגיה מתחדשת, שזמינה רק לאורך חלק מהיממה.

המדען הראשי במשרד האנרגיה, ד”ר גדעון פרידמן: “תחום האגירה הוא אחד מהתחומים החשובים לצורך שילוב גבוה של אנרגיות מתחדשות. מכון האנרגיה יאפשר לישראל להיות מובילה בתחום, זאת בהמשך לעשיית המשרד בתחום האגירה באפיקים נוספים. לראשונה, קם מכון שאותו תוביל ועדת היגוי בה יהיה שילוב של אקדמיה, תעשייה וממשלה”.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון בירך על יוזמת משרד האנרגיה ועל תמיכתו ואמר כי “ההתמודדות עם משבר האקלים, מהאתגרים המרכזיים של המאה ה-21, מצריכה שיתופי פעולה רב-תחומיים החוצים גבולות דיסציפלינריים ומוסדיים. משבר האקלים הוא במידה רבה משבר אנרגיה, שההתמודדות איתו מצריכה שיתוף פעולה אקדמי רחב, שותפות עם התעשייה וגורמי ממשל.  במסגרת המכון יוקמו תשתיות מחקר חדשניות שישרתו את כלל החוקרים בישראל. הקמתו היא בשורה משמעותית מאוד ואין לי ספק שהמהלך הזה, ביוזמת משרד האנרגיה, יוביל אותנו לעתיד טוב, נקי ובריא יותר.”

צילום ניצן זהר

צילום ניצן זהר

פרופ’ אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר-אילן וחוקר בתחום האנרגיה המתחדשת, התייחס לזכייה: “משבר האקלים שפוקד את כדור הארץ, כבר אינו בגדר מחקר או מאמר בספרות המקצועית, הוא כאן והוא משפיע על חיינו. המעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות עם יכולת אגירה משמעותית, מהווה מרכיב מרכזי בהתמודדות עם משבר האקלים, כשבו בעת, הוא יצייד את מדינת ישראל בעצמאות וביטחון אנרגטים. אנחנו גאים להוביל יחד עם הטכניון והמדען הראשי של משרד האנרגיה את המעבדה הלאומית לאגירת אנרגיה, שתפעל למצב את מדינת ישראל כמובילה עולמית בחדשנות ובתעשיה בתחומי האנרגיה והקיימות. אני מודה למשרד האנרגיה על האמון המשמעותי  בצוותי החוקרים ובשתוף הפעולה המיוחד בין הטכניון לאוניברסיטת בר-אילן”.

הקמת מכון המחקר מהווה הישג חשוב בפעילותה של תוכנית האנרגיה ע”ש גרנד, הקיימת כבר 15 שנה,” אמר פרופ’ יועד צור, ראש תוכנית האנרגיה ע”ש גרנד בטכניון (GTEP). “המעבר החיוני לשימוש באנרגיה נקייה איננו אפשרי ללא פיתוח אמצעים חדשים לאגירת אנרגיה ולהמרתה, בקנה מידה גדול. המכון יתרום הן להכשרת דור העתיד של המהנדסים שיפתחו פתרונות בתחום והן להנבטה ובחינה של רעיונות חדשים שיש בהם פוטנציאל לשנות את שוק האנרגיה הלאומי והבין-לאומי.”