מה אם המדע היה מתפרץ דרך הדלת?

הטכניון השיק את סדרת התערוכות "זרקור על סטודנט יוצר" בגלריית הכניסה לבניין אולמן. התערוכה הראשונה בסדרה מציגה את יצירותיו של ניר אלמוג, סטודנט לתואר ראשון בהנדסה ביו-רפואית ובפיזיקה

שלט הכניסה לתערוכה

 שלט הכניסה לתערוכה

במהלך השנתיים שבהן הוא לומד הנדסה ביו-רפואית ופיזיקה בטכניון צייר הסטודנט ניר אלמוג קרוב למאה יצירות, חלקן במהלך ההאזנה להרצאות. “בכל הרצאה ובכל תרגיל בית, האתגר והמחשבה יוצרים בי גל של תהייה שאני יכול להביע במלואה רק דרך הציור,” אומר אלמוג. “תחושת הפליאה שאני מקבל מן הלימודים היא אותה התחושה שאני מקבל דרך האמנות.”

יצירותיו של אלמוג מרכיבות את התערוכה הראשונה בסדרת “זרקור על סטודנט יוצר” המוצגת בגלריית המסדרון שהוקמה במבואה לבניין אולמן. “בניין אולמן, בו לומדים כל הסטודנטים לשנה א’ בטכניון, הוא המקום שמעצב את הנגיעה הראשונה של הסטודנטים בטכניון,” אמר המשנה הבכיר לנשיא פרופ’ עודד רבינוביץ’. “לכן היה לנו חשוב שהיוזמה הזאת תתקיים כאן, בכניסה לאולמן, כדי לעורר בסטודנטים השראה ומחשבה.”

“האמנות היא שפה אוניברסלית,” אמר דיקן לימודי הסמכה פרופ’ חוסאם חאיק. “זוהי שפה שכל אחד מפרש אותה כראות עיניו וכך היא מפתחת סובלנות, קבלה של מה שאינו קולע לטעמנו והשלמה עם מצבי ביניים שאינם שחור-לבן. חשוב לנו שהסטודנטים ילמדו מעבר למעבדות ולכיתות, ואני מקווה שבעזרת היצירות הנפלאות האלה נוכל לפתוח בפניהם פרספקטיבות חדשות.”

ניר אלמוג, הסטודנט והאמן, סיפר על עצמו ואמר כי הוא מצר על המרחק הקיים בין האמנות ובין המדע. “אנחנו הרי רוצים לפרוץ דרך במדע ולחשוב מחוץ לקופסה – לכן אנחנו עורכים האקתונים, תחרויות, מחקרים ומיזמים, אבל לפעמים אנחנו שוכחים שגם האומנות באה כדי לפרוץ את אותם הגבולות.” לדבריו, הוא מצייר לא רק כדי להעמיק את הבנת הנלמד אלא גם כדי להשלים את החסר לו בסביבה האקדמית. היצירה מספקת לו מרחב שבו הוא יכול להרשות לעצמו להתרווח, להיות פחות זהיר, לא לפחד מטעויות או מ”מה יגידו”, להקשיב לאינטואיציה גם אם איננה מבוססת ובעיקר לחשוב בחופשיות.”

הסטודנט ניר אלמוג על רקע היצירות שלו

 הסטודנט ניר אלמוג על רקע היצירות שלו

את התערוכה אצרה ולריה גסלב, שאצרה גם את התערוכה הקודמת באולמן, “מאה זריחות ביממה”. לדבריה, “הסיפור של ניר הוא סיפור על איש צעיר, בן 22, שהפגין אמונה בעצמו – אמונה שפתחה את הדלת לאחרים, שכן התערוכה הזאת מלווה בקול קורא לסטודנטיות ולסטודנטים נוספים המוזמנים להציע את יצירותיהם לתערוכות בגלריה.” ואכן, סטודנטיות וסטודנטים יוצרים מוזמנים לפנות ללימודי הסמכה והשתתפותם בתערוכות עתידיות במסגרת הסדרה “זרקור על סטודנט יוצר” תישקל בהמשך.

יו”ר אס”ט ליבי מנש אמרה בטקס פתיחת התערוכה כי “יפה שהטכניון מושך אליו גם אומנים, וחשוב שלצד הלחץ בלימודים ובמבחנים נמשיך לטפח את היצירה בקרב הסטודנטים. אני מקווה מאוד שנמשיך לראות כאן עוד דברים יפים כאלה.”

אוצרת: ולריה גסלב

עיצוב: עופרי פורטיס והגר מסר

הדפסה: סטודיו קליידסקופ, ליין כאט

מסגור: גלריה אמן