אות אבירת מרכז פרס לשלום ולחדשנות לפרופ’ מרסל מחלוף

פרופ' מרסל מחלוף דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון נבחרה לקבל השנה את אות אבירת מרכז פרס לשלום ולחדשנות. האות ניתן לרגל יום האישה הבין-לאומי לנשים פורצות דרך בתחומן המהוות מודל לחיקוי בקרב נשים ונערות בארץ ובעולם. נשים שעשייתן גורמת לעולם שלנו להיות מקום טוב יותר.

פרופ’ מרסל מחלוף דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון נבחרה לקבל השנה את אות אבירת מרכז פרס לשלום ולחדשנות. האות ניתן לרגל יום האישה הבין-לאומי לנשים פורצות דרך בתחומן המהוות מודל לחיקוי בקרב נשים ונערות בארץ ובעולם. נשים שעשייתן גורמת לעולם שלנו להיות מקום טוב יותר.

פרופ’ מרסל מחלוף דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה, עומדת בראש המעבדה למערכות שחרור מבוקר כנגד סרטן ותרפיה תאית בטכניון, שם היא מפתחת מערכות ממוזערות (ננו ומיקרו) להובלת תרופות וגנים; אנקפסולציה (אריזה) של מערכות תאיות לטיפול בסרטן ובסוכרת; ופיגומים להנדסת רקמות  של לב, כלי דם ולבלב.

בעבודתה בטכניון מפתחת פרופ’ מחלוף שיטות חדשניות לשיפור טיפולים תרופתיים וגנטיים, בעיקר טיפולים אנטי-סרטניים, באמצעות פלטפורמות-הובלה ננומטריות (Nano-Ghosts). פלטפורמות אלה מיוצרות על ידי ריקון של תאים ביולוגיים ספציפיים (תאי גזע מזנכימליים) באופן המשאיר רק את קרום התא. לתוך קרום זה אפשר להכניס כל תרופה שהיא ולשגר אותה בהזרקה ישירות למערכת הדם. מאחר שמערכת החיסון הטבעית מתייחסת לתאים אלה כאל תאים טבעיים, היא משגרת אותם למקום הנגוע. בדרכם לשם הם אינם משחררים את התרופה ולכן אינם פוגעים ברקמות הבריאות. רק בהגיעם לרקמה הממאירה, שאותה הם יודעים לזהות, הם מתפרקים ומחדירים את התרופה לתאי הגידול.

בשנה שעברה פרסמה מעבדת מחלוף פיתוח מתקדם של טכנולוגיה זו, המאפשר לצמצם את מינון התרופה פי מיליון בלי לפגוע ביעילותה. הטכנולוגיה הודגמה על תאים במעבדה וכן על תאי סרטן אנושיים בעכבר. החוקרים מעריכים שהאסטרטגיה החדשה, שהודגמה במחקרם במודל של סרטן מלנומה, תהיה יעילה גם בסוגי סרטן אחרים.  על בסיס הטכנולוגיה פתחה פרופ מחלוף חברת סטארטאפ שגייסה עד כה 8K$. בשנים האחרונות התאימה פרופ’ מחלוף את הטכנולוגיות שפיתחה בהנדסת רקמות לתחום אחר לגמרי – ייצור בשר מתורבת, כלומר בשר ללא שחיטה. זה הבסיס להקמתה של חברת “מיטאפורה” (MEATAFORA). פרופ מחלוף מקדישה שעות רבות להרצאות בבתי ספר  בעיקר בפרפריה לעודד העצמה נשית ובכלל לעודד תלמידים לשאוף ולהגיע למקצועות ההנדסה שמשלבים את מדעי החיים.

אפרת דובדבני, מנכ”לית מרכז פרס לשלום ולחדשנות, אמרה: “שמעון פרס נהג לומר, ‘את גדולה כגודל המטרה אותה את משרתת.’ לקראת יום האישה הבינלאומי אני שמחה להמשיך במסורת ולהעניק זו השנה השנייה את אות אבירוֹת מרכז פרס לשלום ולחדשנות לנשים שהן אבירוֹת פורצת דרך, אבירוֹת אשר פותחות דלתות ויוצרות הזדמנויות לנשים אחרות ותורמות למען שיוויון מגדרי גיוון והכללה, אבירוֹת שהן דוגמה מופת ומודל לחיקוי ואבירות אשר פועלות למען עולם טוב יותר.”

יחד עם פרופ’ מחלוףקיבלו השנה את האות השחקנית ציפי שביט, הכתבת והפרשנית כרמלה מנשה, השופטת הטרנסג’נדרית הראשונה בישראל ספיר ברמן, הג’ודוקא יעל ארד, עיתונאית חדשות 12 אפרת לכטר, היזמיות חני סבג ואמירה ג’בר קאסם, היוניקורנית עינת גז, ד”ר רוני פוסטן קורן, פרופ’ סראב אבורביעה קווידר, היזמית רחלי טדסה מלכאי, היזמית החברתית גל לוסקי ויו”ר דירקטוריון בנתיבי איילון מקסין פסברג. השנה הוענק גם ‘אות אבירות העתיד’ לנערה פורצת דרך המהווה מודל חיקוי לנערות אביה אנה ברוקס.

צילום: אלעד מלכה