מדליית הזהב “ג’יימס וואט” לפרופ’ יצחק עציון

פרופ' עציון הוא הישראלי הראשון הזוכה במדליה זו, מאותות הכבוד היוקרתיים בעולם בתחום הנדסת המכונות

פרופ'-אמריטוס יצחק עציון

פרופ’-אמריטוס יצחק עציון

פרופ’-אמריטוס יצחק עציון מהטכניון הוא הישראלי הראשון בהיסטוריה הזוכה במדליית הזהב “ג’יימס וואט” – מאותות הכבוד היוקרתיים בעולם בתחום הנדסת המכונות. המדליה ניתנת בכל שנתיים, מאז 1937, למהנדסי מכונות בולטים במיוחד “שזכו בהכרה בין-לאומית הן בהישגיהם כמהנדסי מכונות והן ביכולותיהם ליישם את המדע לקידום ענף הנדסת המכונות.”

פרופ’ עציון השלים את כל תאריו האקדמיים בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון. את הדוקטורט סיים ב-1974, ב-1975 הצטרף לסגל הפקולטה להנדסת מכונות ולימים הקים את מעבדת הטריבולוגיה ע”ש שמבן, העוסקת במחקר תאורטי וניסויי במגוון תחומים ובהם מכניקת מגע, חיכוך, שחיקה, אדהזיה, סיכה וביו-טריבולוגיה. פרופ’ עציון הכשיר יותר מ-60 משתלמים ופוסט-דוקטורנטים, וקבוצת המחקר בראשותו מקיימת שיתופי פעולה בין-לאומיים עם מכוני מחקר ואוניברסיטאות מובילות.

פרופ’ עציון הוא מומחה בעל שם עולמי בטריבולוגיה – תורת החיכוך. זהו ענף מדעי וטכנולוגי החוקר את החיכוך, הסיכה והשחיקה בין משטחים והשלכותיו משתרעות על מגוון עצום של תחומים. פרופ’ עציון הוא עמית באגודות המובילות בתחום – ASME, STLE ו-ITS. על פועלו הוא זכה בפרסים רבים ובהם פרס החדשנות ע”ש הרשל ריץ, פרס סנפורד קפלן בניהול יצירתי בטכנולוגיה במאה ה-21 ופרסי מחקר של האגודות ASME ו-STLE. בנובמבר 2021 נוספה לרשימה המכובדת מדליית הזהב ג’יימס וואט.

מדליית וואט קרויה על שם ג’יימס וואט (1819-1736), ממציא שהשפיע רבות על ההיסטוריה המודרנית של התעשייה והתחבורה. בהיותו עובד צעיר באוניברסיטת גלזגו התבקש וואט לתקן “מנוע ניוקומב” – משאבה שפעלה על פחם – ובעקבות זאת המציא מנוע קיטור משופר שיעילותו גבוהה פי כמה משל קודמיו. זה היה אחד הצעדים החשובים בדרך למהפכה התעשייתית; מנועי וואט השתפרו בהדרגה וכבשו את בתי החרושת, הרכבות והאוניות.

סרטון שלו לכבוד הזכייה: