הטכניון – עם הפנים למאה השנים הבאות

היעדים: חיזוק המחקר הבין-תחומי ושיתופי הפעולה האקדמיים בין הפקולטות. נשיא הטכניון: "החוכמה הקולקטיבית היא שתחולל את השינוי"

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון

הטכניון ערך לאחרונה מפגש ראשון מסוגו בהשתתפות נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, יו”ר הוועד המנהל גדעון פרנק, חברי ההנהלה, דיקנים ועשרות חברי סגל משש פקולטות: ביולוגיה, הנדסה ביו-רפואית, כימיה, הנדסה כימית, רפואה והנדסת ביוטכנולוגיה ומזון. מפגש זה התניע תהליך חשיבה ועבודה שמטרתו גיבוש חזון לעבודה משותפת של שש הפקולטות ועיצוב אבני הדרך המעשיות שיובילו להגשמת חזון זה.

“המבנה האוניברסיטאי המסורתי אינו מותאם למאה ה-21 המאופיינת באתגרים שהם רב-תחומיים במהותם,” אמר במפגש נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. “עבודת המחקר שערכנו בשנתיים האחרונות מצביעה על איים רבים של מצוינות בטכניון ועל היקף מחקרי נרחב, אך גם מזהה את הפרגמנטציה כאחד הגורמים המרכזיים שמגבילים את הישגינו. שינויים מצטברים לא יספיקו; עלינו להיות אמיצים. זה דורש נחישות ומחשבה אבל זה בהישג ידינו. אני מאמין שיחד נוכל לגבש חזון משותף שימצב את הטכניון כמוסד מוביל בתחומי מדעי החיים, הרפואה, הכימיה והנדסתם – מרכז אקדמי בעל צבעים טכניוניים יחודיים. חזון זה יתבסס על שילוב חוזקות הליבה שלנו והיתרונות היחודיים לנו, שאינם קיימים באוניברסיטאות רבות בעולם.”

פרופ' עומרי ברק

פרופ’ עומרי ברק

 

את המפגש הנחה פרופ’ נעם זיו מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, המלווה את התהליך עם ד”ר ליאת מעוז, יועצת הנשיא לתכנון אסטרטגי. בצוות העבודה חברים ששת דיקני הפקולטות ו- 43 חברי סגל משש הפקולטות, המהוות כ-30% מכלל הסגל האקדמי הבכיר בטכניון. נציגי הפקולטות יעבדו בארבעה צוותי עבודה בתהליך שיימשך מספר חודשים. כל צוות יבחן את אפשרויות התיאום, שיתוף הפעולה והשילוביות בין הפקולטות בנושא אחר – מחקר וגיוס חברי סגל, תוכניות לימודים לתואר ראשון, תוכניות לימודים לתארים מתקדמים ומודל הפעלה. את הצוותים תלווה חברת הייעוץ הארגוניNGG  נירם גיתן פתרונות למידה. בסופו של התהליך יציגו הצוותים תוכנית לכיווני פיתוח משותפים ולמנגנונים ברי קיימא שיוכלו להבטיח את מימושם ואת המשך הפיתוח המתואם של הפקולטות בעתיד.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון הדגיש כי יצירת הסינרגיה ואיגום הכוחות בין הפקולטות יתבצעו תוך שימור הזהות, החוזקות והייחודיות של כל פקולטה וללא פגיעה בתהליכי קביעות וקידום של חברי הסגל. עוד אמר נשיא הטכניון כי “זהו ארוע חסר תקדים בתולדות הטכניון, תהליך שבו שש פקולטות הקשורות זו בזו מעצבות יחד את חזונן. לערכים הוותיקים של חדשנות ומצוינות אנחנו מצרפים כעת את השותפות, שכן החוכמה הקולקטיבית היא שתחולל את השינוי, את המהפכה המשותפת. על כתפינו מוטלת החובה להמשיך להוביל את הטכניון לשיאים חדשים. במידה שנצליח בתהליך, בכוונתנו להשקיע משאבים ניכרים בהלימה עם התוכנית שתתגבש.”

דיקן הפקולטה להנדסה ביו רפואית פרופ' חיים אזהרי

דיקן הפקולטה להנדסה ביו רפואית פרופ’ חיים אזהרי

פרופ’ חיים אזהרי, דיקן הפקולטה להנדסה ביו-רפואית, הדגיש את הצורך בתהליך זהיר שישמר את ההתמחות הפקולטית. לדבריו, “בתהליך האסטרטגי חשוב להפריד בין המחקר, לרבות לימודים לתארים מתקדמים, לבין לימודי התואר הראשון. זאת משום שהתואר הראשון הוא הבסיס לכול וחשוב שיתקיים במסגרת המצומצמת והייעודית של הפקולטה. חשוב לייצר סינרגיה, אבל לשם כך צריך להביא דיסציפלינות שונות. חשוב שכל אחד שמגיע לשותפות הזאת יידע את המקצוע שלו היטב. רק כך אפשר לייצר סינרגיה.”

פרופ’ עמרי ברק מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט אמר במפגש: “אני חבר סגל בפקולטה לרפואה אבל יושב בפקולטה להנדסת חשמל, עורך מחקרים עם פקולטות אחרות, והסטודנטים שלי לומדים בכחמש פקולטות שונות. בלימודי הסמכה (תואר ראשון) אני מלמד סטודנטים לרפואה אבל גם נושאים מתמטיים שיכולים להתאים לפקולטות אחרות.לדעתי ראוי לחשוב מחדש על המבנה הפקולטי המסורתי. במבנה הנוכחי קיימות חפיפות משמעותיות בין פקולטות בנושאי המחקר, מה שמבלבל גם חוקרים שרוצים להצטרף לסגל הטכניון ולא בטוחים לאיזו פקולטה להצטרף.”

התהליך צפוי להימשך כמה חודשים ובסיומו יוצגו ההמלצות בפני ההנהלה ובפני כלל חברי הסגל מהפקולטות הרלוונטיות.

 

לצפייה באירוע: