פחזניות פרמטריות

קורס ראשון מסוגו בטכניון הפגיש סטודנטים ממדעי המחשב עם סטודנטים בארכיטקטורה. התוצאות: לא שגרתיות

חשבתם פעם שאפשר להגיש פחזניות כפרויקט גמר בקורס בטכניון? אגב, לא מדובר בשם קוד כמו השטרודל @ האינטרנטי אלא בפחזניות אמיתיות, ממולאות בקרם וניל עם עיטורי קרמל. ההבדל בינן לבין חברותיהן הנמכרות בקונדיטוריות הוא המראה הייחודי, שנובע מאופן הייצור המערב אלגוריתמים, חישובים פרמטריים והמון כוח מחשוב. היצירות האפויות והטעימות הוגשו במסגרת Matter Of Perspective, קורס ראשון מסוגו המשותף לסטודנטים מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב ומהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.

את הפחזניות יצר צוות של שלושה סטודנטים: בני הזוג מיכל ושנהב לב מהמסלול לעיצוב תעשייתי בפקולטה לארכיטקטורה ושירי רורנברג מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב. יחד יצרו הסטודנטים, על בסיס אלגוריתם גאומטרי, תבניות נייר שחוררו בלייזר תוך התבססות על צורות אוקסטיות – צורות תלת-ממדיות הנוצרות בעקבות הרחבות של חומר דו-ממדי בעזרת חיתוכים. הצורה הייחודית של התבנית המחוררת אפשרה לבצק לתפוח רק בכיוונים מסוימים, וכך נוצרה פחזנית שצורתה תוכננה מראש באמצעות האלגוריתם.

 

צוות הסטודנטים מציג את הפחזניות הפרמטריות

בדומה לקבוצת הפחזניות, גם שאר הסטודנטים בקורס עבדו בקבוצות קטנות ומעורבות. פרופ’ מירי בן חן מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב, אחת ממנחות הקורס, מסבירה שהחזון מאחוריו היה להפגיש את הידע שנצבר בארכיטקטורה ובמדעי המחשב מתוך תפיסה שהסטודנטים בשתי הפקולטות עוסקים בנושאים קרובים ושיתוף פעולה יכול לתרום לכולם.

היוזמה לקורס נולדה אצל יואב שטרמן, חבר סגל צעיר במסלול לעיצוב תעשייתי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים. שטרמן, שהגיע לפקולטה עם התמחות בתכנון מבוסס מחשב ועיצוב תעשייתי, חיפש אפשרות לחשוף את הסטודנטים לעיצוב המשלב אינטראקציה בין אדם למחשב (Human-computer interaction). הוא פיתח את הקורס עם חוקרי הפקולטה למדעי המחשב פרופ’ גרשון אלבר, פרופ’ מירי בן חן וקספר פלוטה.

תוצרי הקורס היו מגוונים מאוד, מאובייקטים בהדפסה תלת-ממדית שיוצרים צל בצורות שונות כאשר מסובבים אותם, אבני משחק עם מערך איזון פנימי שמאפשר לבנות מגדלים, ועד עדשות מודפסות במדפסת תלת-ממד שבעזרת משחקי שקיפות ומעברי צבעים הפכו למעין כדור דיסקו צבעוני ומאיר. למרות העבודה הרבה שנדרשה בקורס, הסטודנטים ציינו לטובה את שיתוף הפעולה והחשיפה לידע ואת זוויות המבט השונות של התחומים השונים. הם ומנחי הקורס מקווים ששיתוף פעולה הזה הוא רק תחילתה של פעילות משותפת.

צוות הסטודנטים מציג את כדור הדיסקו שפיתחו