“ארגז כלים חדש” – ניטור קורונה ומחלות באמצעות מכשור ביתי זמין וזול

כתב העת Digital Medicine מקבוצת Nature מדווח על טכנולוגיה חדשנית שתתריע על חשד לחולי בקורונה, זאת באמצעות מכשירים ביתיים קיימים. הטכנולוגיה תאפשר גם איתור של דלקת ריאות ומחלות אחרות.

את הפיתוח הובילו ד”ר יואכים בהר מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית וג’רמי לוי, סטודנט לתואר שני בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי. “ארגז הכלים” שפיתחו השניים מתבסס על סטנדרטיזציה של בדיקות אוקסימטריה – ריווי חמצן בדם. מדובר בבדיקות שגרתיות חשובות, שכן ירידה ברמת החמצן בדם עלולה להוביל לפגיעה תפקודית מסוגים שונים לרבות תקלות בתפקוד הלב, ובמקרים חריגים לנמק ולמוות. בנוסף, היא עשויה להעיד על מחלות נשימתיות שונות ובהן קורונה.

כיום אפשר לבצע אוקסימטריה בבית באמצעות מכשירים ביתיים זולים וקטנים, שהתפתחו במידה רבה במסגרת רפואת השינה והניסיון לזהות דום נשימה בשינה. עם זאת, בשל היעדר סטנדרטיזציה של המכשירים האלה בשוק, קשה מאוד לנתח את נתוניהם באופן אוטומטי כפי שעושים כיום, למשל, במעקב אחר מחלות לב.

כאן נכנס לתמונה ארגז הכלים שפיתחו חוקרי הטכניון. מדובר בטכנולוגיה של ניטור מתמשך, והיא מספקת התרעות על מצבים חריגים ובעיקר על דום נשימה בשינה, זאת על סמך 44 סמנים ביולוגיים המעידים על ריווי החמצן בדם. החוקרים, שהתבססו על נתונים מכ-26.5 אלף שעות בדיקה של נבדקים רבים, הראו כי שילוב סמנים מרובים עדיף משמעותית על כל סמן בנפרד.

הטכנולוגיה האמורה תסייע באיתור חולי קורונה לא מאומתים, במעקב אחרי חולי קורונה סימפטומטיים במצב מתון וחולים אסימפטומטיים, וכן באיתור מצבים מסוכנים של דלקת ריאות בקרב חולי קורונה מאושפזים – סיבוך נפוץ בקרב חולים אלה. אף שהחוקרים התמקדו בריווי חמצן בדם, הקונספט החדש יכול לשמש למדידה של סמנים אחרים וכך לסייע באיתור מצבים בריאותיים שונים ומגוונים.

למאמר בכתב העת Digital Medicine לחצו כאן