“מסע מופלא שראשיתו ברורה – ואת סופו עיצבתם בדמותכם”

רגע לפני ראש השנה העניק הטכניון תארים ל-231 דוקטורים חדשים בטקס מקוון. "משבר הקורונה החזיר את המחקר המדעי למרכז הבמה," אמר נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון

ביום רביעי, 16 בספטמבר 2020, העניק הטכניון 231 תארי “דוקטור לפילוסופיה” לשנת תש”ף. כ-40% מהדוקטורים החדשים הן נשים, שהשלימו את התואר השלישי באחת הפקולטות בטכניון. כשליש מ-231 הדוקטורים החדשים למדו במסלול הישיר לדוקטורט. הדוקטור הצעיר ביותר הוא בן 25 והמבוגר ביותר – בן 62. הבוגרים נולדו ב-25 ארצות שונות ולמדו ב-22 יחידות אקדמיות שונות בטכניון. שלושה מהם הם עולים חדשים – מאורוגוואי, מארצות הברית ומבריטניה. 23 ממקבלי התעודה הם סטודנטים מחו”ל, שבאו לישראל במיוחד כדי ללמוד לדוקטורט בטכניון, וארצות המוצא שלהם רבות ומגוונות: אוקראינה, אורוגוואי, ארמניה, ארצות הברית, דרום קוריאה, הודו, חבר העמים לשעבר, מקסיקו, סין, ספרד, סרביה, פולין ושוויץ.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון בירך את מקבלי התואר, משפחותיהם וחבריהם. הוא אמר כי “זהו יום מיוחד, יום חג לכם – וגם לנו, מוריכם. ליווינו והנחנו אתכם במסע מופלא שראשיתו ברורה ואת סופו עיצבתם בדמותכם.” פרופ’ סיון דיבר על התגייסותו המחקרית של הטכניון לבלימת המגפה ולהצלת חיים ועל המעבר המהיר להוראה מקוונת ולבחינות מקוונות. “משבר הקורונה החזיר את המחקר המדעי למרכז הבמה,” אמר נשיא הטכניון. “הוא שב ומזכיר לכולנו שהמדע והטכנולוגיה הם יותר מקיצור דרך לחיי יום-יום נוחים וקלים. הם ניצבים בלב ההתמודדות עם המחלה ועם הבדידות הכפויה. הם מצילי חיים במובן הכי ישיר, אבל גם מאפשרים את הקשר האנושי החיוני כל כך לקיום האנושי.”

“הגורמים המשפיעים ביותר על שגשוג הטכניון הם חברי הסגל והדוקטורנטים,” אמר דיקן בית הספר לתארים מתקדמים פרופ’ דן גבעולי בטקס. “אתם והמנחים שלכם מהווים את היסודות המחקריים של הטכניון. אנחנו גאים בכם עד מאוד על ההישג המשמעותי שלכם – ונהיה גאים גם בכל הישגיכם בעתיד. נשמח לחשוב שההישגים העתידיים האלה הם גם פרי של החינוך שקיבלתם כאן.”

בשם הדוקטורים החדשים דיברו שמרית אברהם ובן קורין, שקיבלו תוארי דוקטור ברפואה. השניים נחתו לאחרונה בסן-פרנסיסקו, שם יחלו את לימודי הפוסט-דוקטורט. לדבריהם הם התלבטו אם להמשיך לפוסט-דוקטורט או לעבודה בתעשייה ומצאו את שביל הזהב: פוסט-דוקטורט בתעשייה, במעבדת מחקר של חברת הביוטכנולוגיה הענקית Genentech.

 

מחקריהם של הדוקטורים החדשים משתרעים על פני מרחב עצום של נושאים ודיסציפלינות, ואלה כמה מהם: שיפור דרמטי בהפקת חשמל מאור השמש, השפעת התאטרון על המרחב העירוני ועל גבולותיו, הפקת ידע על רשת החשמל העירונית על סמך ריצוד נורות, הובלת תרופות אל המוח בתוך שבבי סיליקון, תופעות קוונטיות וסמי-קלאסיות, גילוי משפחה חדשה של חלבוני חישת אור במי הכינרת, כלי נגינה חדשניים המפיקים צלילים מכוסות יין בהשפעת כלי מיתר, תכנון בתי חולים ממוקדי-מטופל, מסלול השפעתם של שיבושים במערכת הלב על התפתחות סרטן, כיצד מזהה התנשמת את המכרסם הרץ בעשב המתנועע, ניבוי תוצאות של ניסוי בבני אדם על סמך ניסויים בבעלי חיים, מיפוי הקשרים בין המוח למערכת החיסון, השפעת כוחות מכניים על צמיחת כלי דם ברקמות המיועדות להשתלה, גידול סטייק במעבדה – בשר ללא שחיטה, מנגנונים המעורבים במחלות ניווניות של המוח, יצירת רקמות לב מתאי גזע אנושיים, ושיטות חדשניות להפקת דלק מימן.

קישור לטקס המקוון

קישור לחוברת הבוגרים