מהטכניון לפס הייצור

מדבקת "מאיה", המייעלת את מסכות ההגנה של צוותים רפואיים, נכנסה לייצור המוני בקיבוץ עין חרוד

בסוף חודש מרץ הכריז הטכניון על אחד הפיתוחים הראשונים בהגנה על צוותים רפואיים מפני הדבקה בנגיף הקורונה: מדבקה ייחודית המשפרת באופן משמעותי את יעילותן של מסכות הגנה. כעת נחתם הסכם לייצור המוני של המדבקה בישראל.

לחצו על התמונה להגדלת הכתבה שהתפרסמה היום בידיעות אחרונות

לחצו על התמונה להגדלת הכתבה שהתפרסמה היום (10.08.20) בידיעות אחרונות

 

פיתוחה של מדבקת “מאיה” נעשה בהובלת פרופ’ איל זוסמן מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בליווי קליני שלפרופ’ סאמר סרוג’י, מנהל המכון לכירורגיית פה ולסת במרכז הרפואי לגליל בנהריה.

פרופ’ זוסמן הוא מומחה בפיתוח סיבים ננומטריים המיועדים לשימושים שונים, עם פרוץ מגפת הקורונה הוא גייס את הידע שברשותו ליצירת מדבקה שמבוססת על יריעת סיבים במטרה לשפר את ההגנה נגד הנגיף. ממדיו של נגיף הקורונה זעירים מאוד, 130 ננומטר, ולכן הוא עלול לחדור דרך מסכת ההגנה הרגילה בה הנקבוביות בין הסיבים הם בסדר גודל של מאות מיקרונים ; יריעת הסיבים שפותחה, מיושמת מעל מסכת ההגנה וכך משפרת בצורה משמעותית את יכולת הסינון  נגד הנגיף. בנוסף, החוקרים הטמיעו ביריעת הסיבים חומרי חיטוי (biocides) המנטרלים תוך שניות ספורות את הנגיפים הנלכדים בה.

לאחרונה הושג כאמור ציון דרך חשוב בדרכה של המדבקה החדשנית לשימושם של הצוותים הרפואיים והציבור הרחב, וזאת עם החתימה על הסכם בין הטכניון למפעל DYKAM שבקיבוץ עין חרוד (מאוחד). ההסכם הוביל לייצור המוני של מדבקות “מאיה” בקצב של מיליוני מדבקות בחודש וההפצה למדינות כגון :  קנדה, יפן וספרד כבר עוגנה בהסכמי בלעדיות. המוצר כבר אושר על ידי הרשויות בישראל (אגף ציוד רפואי במשרד הבריאות) ובקרוב, על פי ההערכות, יאושר על ידי הרשויות בארצות הברית (FDA) ובאירופה (CE).

ההסכם, שיאיץ את הגעתן של מדבקות “מאיה” לבתי החולים ולציבור הרחב, הוא כמובן בשורה דרמטית , אולם לא רק להם – שכן ייצורה של המדבקה בקיבוץ עין חרוד עשוי לספק למפעל DYKAM תנופה עסקית משמעותית. המפעל, שהוקם ב-1982, מייצר מוצרי נייר שונים, ובהם ניירות טרמיים למוניטורים רפואיים כרטיסי תחבורה, כרטיסי עליה למטוס (boarding pass) וכרטיסי פנאי ובידור ומוצרים דומים כמו כן מגוון מדבקות לתחומים שונים ע”פ דרישת לקוחות. לקוח אסטרטגי של החברה הוא מפעל הפייס. בשנת 2019 עמד מחזור המכירות של המפעל על כ-33 מיליון שקל, אולם מגפת הקורונה, שפגעה קשות בשוק התעופה, הובילה אותו למצוקה פיננסית קשה. כמה מהשווקים החשובים שלו ספגו פגיעה קשה והלקוח העיקרי של בארצות הברית צמצם את פעילותו באופן משמעותי. בשורה התחתונה: המכירות צנחו ב-50%, כרבע מהעובדים הוצאו לחל”ת וכל עובדי המפעל ספגו הורדת שכר.

ואז הגיעה מדבקת “מאיה”. כעת, בעקבות הסכם המסחור של המדבקה החדשנית, תיכנס DYKAM להילוך גבוה והנהלת המפעל מקווה כי פס הייצור החדש יוביל אותה לפסים חדשים של רווח ופעילות.