שיתוף פעולה בין הטכניון להתאחדות הקבלנים בוני הארץ

שיתוף הפעולה, שנועד להאיץ את השתלבותם של הסטודנטים בשוק העבודה, יכלול התמחות מעשית באתרי בנייה בתקופת לימודיהם בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון

בחודשים הקרובים תצא לדרך יוזמה משותפת של התאחדות הקבלנים בוני הארץ והפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, שבמסגרתה יעברו הסטודנטים להנדסה אזרחית התמחות מעשית (פרקטיקום) באתרי בנייה בארץ.

היוזמה הייחודית נועדה לחשוף סטודנטים בשנת לימודיהם השלישית לעולם הבנייה, להפגיש אותם עם בכירי הקבלנים ולחבר אותם לטכנולוגיות בנייה חדשות. היוזמה נולדה לאור המחסור במהנדסים מוכשרים בענף הבנייה והודות לנכונותה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ להירתם לאתגר.

הפעילות שתתקיים בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2020 הוגדרה כפיילוט, שבמסגרתו ייחשפו הסטודנטים לפרויקטי בנייה בכל שלביהם ורובדיהם. לשם כך תגייס ההתאחדות חברות בנייה שישתתפו בתוכנית.

במסגרת הפיילוט החדשני, כל סטודנט או קבוצת סטודנטים ישובצו לפרויקט מסוים ויקחו בו חלק תחת השגחת מנהל פרויקט. זאת כדי שילמדו בצורה הטובה ביותר על התנהלות העבודה ובמבט רחב ככל האפשר על כל שלבי הפרויקט השונים. הם ייחשפו לפרויקטי בנייה למגורים, הקמת מחלפים, סלילת כבישים ופרויקטי תשתית גדולים נוספים. כל אחד מהסטודנטים יתנסה לפחות בשלושה מששת האשכולות הבאים: עבודות עפר ופיתוח, שלב שלד, ניהול אתר, מערכות (חשמל, אינסטלציה, כיבוי אש, מיזוג ואיטום), בטיחות וגמר.

הסטודנטים יועסקו בהתאם לתנאי ההעסקה הקבועים בהסכם הקיבוצי בענף הבנייה. כל סטודנט ימלא דו”ח פעילות שיגובש לפני תחילת הפעילות ויאושר על ידי אחראי החניכה באתר. ממצאי הפיילוט ייבחנו על ידי צוות אקדמי לבחינת האפקטיביות של הפיילוט. ממצאים אלה יהוו בסיס להמשך פעילות הפרקטיקום הנידונה ולהתאמתה. בתום הפיילוט יבחנו הצדדים את הטמעת ההכשרה במסגרת תוכנית הלימודים השנתית (כנקודות זכות בתואר).

בנוסף, ההתאחדות תשקיע משאבים בהכשרות והדרכות מקצועיות נוספות לסטודנטים ובהן הכשרת בטיחות, הכשרת עבודה בגובה, מפגשים מקצועיים עם בכירים בהתאחדות להכרת ענף הבנייה, חיבור לטכנולוגיות הבנייה החדשות ועוד.

“תוכנית זו הינה תוכנית ייחודית וראשונה מסוגה בארץ לסטודנטים מתחום ההנדסה האזרחית,” אמר זיו לוי, יור ועד הסטודנטים בפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון ויוזם התוכנית. “מטרתה היא לפתח אצל המהנדסים לעתיד, את יכולת ההבנה הפרקטית ביחד עם הידע האקדמי אותו רכשו במהלך התואר וכתוצאה מכך, לאחר שנות התואר לצאת מהנדסים טובים יותר אל עולם התעשיה או להמשיך עם ידע טוב ומעמיק יותר אל עולם המחקר. הרעיון שמאחורי הפרויקט הגיע מתוך הבנה כי כאשר בוגרי הפקולטה הם גם בעלי רקע מעשי, הם יתרמו בצורה טובה יותר לכל פרויקט בניה אליו יצטרפו בעתיד.”

“הטכניון פועל כל העת לשפר את הקשר עם התעשייה,” אמר פרופ’ שלמה בכור, דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. אני רואה ביוזמה הזדמנות חשובה לעודד את הקשר עם התאחדות הקבלנים ולסייע לסטודנטים שלנו להשתלב בשוק העבודה באופן המיטבי.”

 

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: “המהנדסים הישראלים הם מהטובים בעולם ולא בכדי. אנחנו מהמדינות שבונות הכי הרבה ביחס לגודלן בעולם כולו ואנו זקוקים לטובים ביותר ולכן ענף הבנייה הישראלי משקיע משאבים נרחבים כדי לשמר ולהעצים את המהנדסים בו. היוזמה המשותפת עם הטכניון נולדה מתוך ההבנה כי לאור מחסור של כ-5,000 מהנדסים אזרחיים בישראל, יש לקצר את הליך כניסתם לעבודה מלאה ועצמאית של בוגרי הטכניון, ושילוב הפרקטיקום בזמן הלימודים הוא פתרון מצוין לעניין זה.”