הפרס היוקרתי בעולם למחקר בהוראת המדעים – לפרופ’ יהודית דורי

פרופ’ יהודית דורי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, תקבל בשבוע הבא את הפרס היוקרתי ביותר במחקר בהוראת המדעים: Distinguished Contribution to Research Award. הפרס ניתן על “תרומות יוצאות דופן לחינוך מדעי באמצעות מחקר”, ופרופ’ דורי היא הישראלית השלישית הזוכה בו מאז ייסודו של האירגון, לפני כ-90 שנה

פרופ’ יהודית דורי

פרופ’ יהודית דורי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון תקבל בשבוע הבא את הפרס היוקרתי ביותר במחקר בהוראת המדעים: DCRA. הפרס ניתן על “תרומות יוצאות דופן לחינוך מדעי באמצעות מחקר”, ופרופ’ דורי היא הישראלית השלישית הזוכה בו מאז ייסודו לפני כ-90 שנה.

הפרס יוענק לפרופ’ דורי על פועלה הרב בתחומים שונים ובהם הוראת כימיה, קידום נשים במדע וטיפוח למידה משמעותית באמצעים טכנולוגיים. בנימוקי הפרס נכתב כי פרופ’ דורי “מובילה את תחום הוראת המדעים בתפקידיה בוועדות לאומיות ובין-לאומיות רבות. גולת הכותרת של עבודתה האקדמית היא טיפוחם של חוקרים ומנהיגים בתחום הוראת המדעים – פעילות שיצרה קשרים בין-לאומיים המקדמים את התחום. מסירותה לשיפור ההוראה והלמידה במקצועות המדע הטביעה חותם ממשי בעולם.”

את הפרס היוקרתי מעניקNARST , הארגון החשוב בעולם במחקר בהוראת המדעים. הארגון, המונה כ-1,700 חוקרים מרחבי העולם, פועל לקידום הוראת המדעים וללמידה באמצעות מחקר ומוציא לאור את כתב העת המוביל בחינוך מדעי, Journal of Research in Science Teaching.

פרופ’ דורי עוסקת בממשק שבין הוראה מרחוק, טכנולוגיות ויזואליזציה, כימיה והערכה של מיומנויות חשיבה ומטה-קוגניציה, ועבודתה המחקרית השפיעה רבות על דרכי ההוראה האוניברסיטאית בעידן מהפיכת המידע. היא הייתה חברה ונציגת ישראל ב-EARLI – הארגון האירופי למחקר בלמידה ובהוראה – וכיהנה כיו”ר ועדת המקצוע בכימיה במשרד החינוך. כדיקנית היחידה ללימודי המשך ולימודי חוץ בטכניון. במרוצת השנים ערכה פרופ’ דורי שני ספרים בנושאי קוגניציה ומטה-קוגניציה בהוראת STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה), פרסמה מאמרים רבים והינחתה כ-70 מסטרנטים ודוקטורנטים.

לדבריה, “קבלת הפרס היא סגירת מעגל מדהימה. ב-1991 חזרתי משהות בארצות הברית ישר אל מלחמת המפרץ הראשונה. אני ובעלי פרופ’ דב דורי, שהוא כיום חבר סגל בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון בטכניון, הגענו לכאן עם ארבע בנות – הקטנה הייתה בת שנה והבכורה בת 14. כיום, כמעט שלושים שנה אחר כך, יש לנו שמונה נכדים ונכדות ואני מסיימת ארבע שנות דיקנות בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה.”

עד כה הוענק הפרס לשני חוקרים ישראלים בלבד (גברים).