פרס א.מ.ת הוענק לפרופסור-מחקר מוטי שגב

פרס א.מ.ת לשנת 2019 הוענק אתמול בתיאטרון ירושלים, על ידי השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, ל-11 חוקרים וחוקרות ובהם פרופ’-מחקר מוטי שגב מהטכניון, זוכה פרס א.מ.ת בתחום הפיזיקה והחלל.

פרס א.מ.ת ניתן על ידי קרן א.מ.נ. בחסות ראש הממשלה על הצטיינות והישגים אקדמיים או מקצועיים בעלי השפעה מרחיקת לכת ועל תרומה מיוחדת לחברה. מטרתו: “להכיר באלה שבחרו במצוינות כדרך חיים ובמימוש הפוטנציאל האנושי כחיוני ליצירת עולם טוב יותר עבור הדורות הבאים.”

פרופ’-מחקר שגב, 60, הוא מחזיק הקתדרה ע”ש רוברט שילמן בפקולטה לפיזיקה וממייסדי מרכז הקוונטום למדע, הנדסה וחומרים ע”ש הלן דילר בטכניון. אחרי שלושה תארים בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי הוא יצא לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת Caltech ואחריו קיבל משרת פרופסור באוניברסיטת פרינסטון.
ב-1998 חזר לישראל ולטכניון כחבר סגל בפקולטה לפיזיקה וב-2009 קיבל דרגת פרופ’-מחקר, הניתנת על הצטיינות מחקרית יוצאת דופן ושמורה לחוקרים מעטים בטכניון.

פרופ’-מחקר שגב הוא פיזיקאי פורץ דרך בתחום האופטיקה והלייזרים ועבודותיו המדעיות מצוטטות בעשרות אלפי מאמרים מדעיים. ע   ם הפרסים שקיבל נמנים הפרס היוקרתי באלקטרוניקה קוונטית (הפרס האירופי החשוב ביותר בתחום האופטיקה והלייזרים) שבו זכה בשנת 2007, פרס מקס בורן מטעם האגודה האמריקאית לאופטיקה (2009) ופרס ארתור שוואלוב במדעי הלייזר לשנת 2014. הוא חבר באקדמיה האמריקאית למדעים, חבר באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים וחתן פרס ישראל בחקר הפיזיקה לשנת 2014.

פרופ’-מחקר שגב דיבר בטקס בשם הזוכים ואמר כי “מיעוט חברי הסגל באקדמיה בישראל מוביל לכך שעל כל חבר סגל לומדים כ-25 סטודנטים. זה היחס המספרי הכי גרוע בחברה המערבית. לשם השוואה, ב-MIT, בסטנפורד ובפרינסטון היחס הוא 1:12. לכן חשוב שנגדיל את חברי הסגל לפחות ב-30%, אולי ב-50%, ונשאלת השאלה אם יש לנו מאגר מוחות אנושי לבחור ממנו חברי סגל מעולים. התשובה חיובית: יש כיום כ-1,500 ישראלים באקדמיה בארצות הברית. רובם נשארו שם אחרי הפוסט-דוקטורט כי לא הייתה להם אפשרות לחזור בישראל. לכן עלינו להוסיף תקנים ולאפשר ליותר חוקרים למצוא עבודה באוניברסיטאות בישראל אחרי הפוסט-דוקטורט בחו”ל.”

קבוצת המחקר בראשותו של פרופ’-מחקר שגב מתמקדת בפרויקטים ניסויים ותיאורטיים בתחומים רבים ובהם פוטוניקה, לייזרים ואלקטרוניקה קוונטית. הקבוצה עוסקת הן בחקר היבטים מדעיים בסיסיים המשפיעים על תחומים אחרים במדע (מעבר לפוטוניקה) והן בפיתוח יישומים המשפיעים על עולם הטכנולוגיה.

בשנה החולפת (מרץ 2018 – פברואר 2019) דיווח פרופ’-מחקר שגב על שבע עבודות שונות, כל אחת מהן פורצת דרך בתחומה, שפורסמה באחד משני כתבי העת המדעיים המובילים בעולם, Nature ו-Science.

מעבר לכל הישגיו האישיים, פרופ’-מחקר שגב גאה בהצלחתם של תלמידיו לדוקטורט ולפוסט-דוקטורט, ש-21 מהם חברי סגל באוניברסיטאות בארץ ובעולם ורבים אחרים מכהנים בתפקידי מחקר ופיתוח בכירים בתעשייה. תלמידיו בעבר, המכהנים כיום כחברי סגל באוניברסיטאות בארץ, הם שהגישו השנה את מועמדותו לפרס א.מ.ת.

לחוקרים הצעירים אמר פרופ’-מחקר שגב בטקס: “חישבו מעבר לאופק על דברים שלא חשבו לפניכם. שיהיה לכם שכל להבחין בין עיקר לטפל. שיהיה לכם האומץ להילחם על שלכם.”