הנשר נחת

50 שנה לנחיתה על הירח: הטכניון מצדיע לניל ולבאז

הנחיתה הראשונה על הירח, בכיכובם של ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין, התרחשה לפני 50 שנה – ב-20 ביולי 1969. ארמסטרונג ירד מהנחתת אל הירח ואחריו אולדרין, שתיאר את המראה כ”שממה מרהיבה” – כפי שנקרא לימים ספרו האוטוביוגרפי. הם הציבו על קרקע הירח את דגל ארה”ב ולוחית זיכרון, ביצעו כמה משימות מדעיות שנקבעו מראש ודיברו עם נשיא ארה”ב דאז, ריצ’רד ניקסון. לאחר מכן עלו על הנחתת וחזרו ל”קולומביה” – תא הפיקוד – שם חיכה להם מייקל קולינס, עמיתם למשימה, שהקיף כל אותה העת את הירח במסלול. אפולו 11 החלה במסעה חזרה הביתה.

ד”ר באז אולדרין ביקר בטכניון בשנת 2016 במסגרת הקורס של אוניברסיטת החלל הבינלאומית (ISU). בכל שנה מתקיים הקורס במקום אחר, ובאותה שנה נבחר הטכניון לארח אותו. בהרצאתו בטכניון אמר ד”ר אולדרין: “אין לי ספק שאני בר מזל. אמא שלי נולדה בתקופה שבה ביצעו האחים רייט את הטיסות הראשונות בהיסטוריה, ואבא שלי היה מחלוצי עולם התעופה. אני סתם הטסתי מטוסי סילון במלחמת קוריאה ועשיתי הליכות חלל, ובכל זאת – זכיתי ללכת על הירח.”

ד”ר אולדרין, בוגר האקדמיה הצבאית ווסט פוינט וטייס קרב בעברו, קיבל את תואר הדוקטור שלו מ-MIT. בשנת 1963 הוא התקבל כאסטרונאוט לשורות נאס”א ובקיץ 1969, כאמור, נחת על הירח. “קיבלנו הזדמנות לנחות על הירח, וההזדמנות הפכה לציון דרך, לארוע ששי

נה את תולדות האנושות,” אמר בהרצאתו בטכניון. “האנושות הצליחה להציב רגל במקום חדש ואחֵר לגמרי. 400 אלף איש היו מעורבים בהצלחתה של המשימה הזאת וחצי מיליארד צפו בנו באותה התרחשות היסטורית. כשחזרנו משם התקבלנו כגיבורים, אבל העולם הריע לא לנו אלא למה שייצגנו: כיבוש הבלתי אפשרי.”

באז אולדרין

באז אולדרין

בשלושת העשורים האחרונים משקיע ד”ר אולדרין את רוב זמנו במשימת איוש מאדים. למטרה זו הוא הקים בפלורידה את מכון החלל ע”ש באז אולדרין, הפועל לקידום ההתיישבות על מאדים, כששנת היעד לתחילת ההתיישבות היא 2040. “מאדים הוא האי הממתין לנו בחשכת החלל, אז תזיזו את התחת לשם (Get your Ass to Mars). כי שם, כפי שאמר הנשיא קנדי על משימת הנחיתה על הירח, מחכה לנו חבירה עם הגורל.”

 

כמו עמיתו, גם ניל ארמסטרונג – האדם הראשון על הירח – נולד ב-1930. בנערותו הוא עבד קשה כדי לממן את שיעורי הטיסה שהיו פסגת שאיפותיו, ובגיל 16 קיבל רישיון טיס. בגיל 20 היה לטייס קרב, ובשנתיים הבאות ביצע כמעט 80 טיסות קרב מבצעיות בקוריאה. ב-1966, כאסטרונאוט טרי, הציל את עצמו ואת צוותו לאחר תקלה מסוכנת בג’מיני 8.

בשלוש השנים הבאות צבר ארמסטרונג ניסיון רב על הקרקע ובחלל, ובסופו של דבר מונה למפקד משימת הנחיתה הראשונה על הירח, אפולו 11. וכך קרה שב-20 ביולי נשמע בחדר הבקרה קולו: “כאן בסיס ים השלווה. הנשר נחת”. אחרי שביצע את כל הצעדים הנדרשים לדריכה ההיסטורית הוא דיווח, הפעם באוזניהם של חצי מיליארד מאזינים וצופים: “צעד קטן לאדם, קפיצה אדירה לאנושות”. כעבור ארבעה ימים, ב-24 ביולי 1969, נחתה אפולו 11 באוקיינוס השקט.
ביולי 2007 התארח ארמסטרונג במדעטק בחיפה ודיבר עם תלמידים מצפון הארץ. בתשובה לאחת השאלות אמר כי “מטרת הטיסה לירח הייתה להרחיב את הידע שלנו. ואכן, למדנו שהמין האנושי אינו קשור לכדור הארץ בשלשלאות; אנחנו יכולים לצאת ולחיות במקומות אחרים.”

ארמסטרונג הלך לעולמו בשנת 2012. ד”ר אולדרין צפוי לחגוג בינואר 2020 את יום הולדתו ה-90.

קישור לסרטון ההרצאה של אולדרין בטכניון: