פרס אדליס לחקר המוח לד”ר יניב זיו ממכון ויצמן למדע

נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא: “מחקריו של ד”ר זיו מספקים לנו הצצה לקופסה השחורה שהיא המוח”

ד"ר יניב זיו מקבל את הפרס מידי פרופ' פרץ לביא. משמאל: נציגת קרן אדליס רבקה בוכריס

ד”ר יניב זיו מקבל את הפרס מידי פרופ’ פרץ לביא. משמאל: נציגת קרן אדליס רבקה בוכריס

פרס אדליס לחקר המוח לשנת 2019 ניתן השבוע בטכניון לד”ר יניב זיו מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן. הפרס ניתן לד”ר זיו בטקס שהתקיים במסגרת מושב הקורטוריון – חבר הנאמנים של הטכניון – במעמד נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ונאמני קרן אדליס גב’ רבקה בוכריס ומר סטנלי בוכריס.

נשיא הטכניון הודה לנציגי קרן אדליס על הסיוע העצום שמספקת הקרן למחקר המוח בישראל ועל התרומה הנדיבה שהעניקה לטכניון לטובת הקמתו של מרכז אנדרה דלורו למדעי החיים, הרפואה וההנדסה. הוא אמר כי “המוח, במידה רבה, הוא עדיין קופסה שחורה, ומחקרים כמו אלה של ד”ר יניב זיו מספקים לנו הצצה לאותה קופסה. הטקס הזה הוא הזדמנות לברך לא רק את חתן הפרס אלא גם את המנחה שלו בדוקטורט, פרופ’ מיכל שוורץ, כלת פרס א.מ.ת לשנת 2019 במדעי החיים. פרופ’ שוורץ הנחתה בדוקטורט גם את כלת פרס אדליס לשנת 2017, פרופ’ אסיה רולס מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, והלקח הוא שחשוב לדעת לבחור את המנחה הנכון.”

נציגת קרן אדליס רבקה בוכריס אמרה כי “עתידה של ישראל תלוי בצעיריה, שכן הנוער של היום הוא שיבנה את העולם של מחר. לכן חשוב לעודד צעירים לשאול, ללמוד, להפגין סקרנות ולהרחיב את הדמיון. קרן אדליס פועלת לעידוד צעירים ללמוד באוניברסיטאות הישראליות המעולות אצל הפרופסורים הטובים ביותר. רק כך נוכל להרחיב את מעגלי המצוינות הנחוצים לישראל.”

ד”ר זיו הודה לוועדת הפרס על הבחירה בו והציג את המחקר המתנהל במעבדתו. “הננו מה שאנחנו זוכרים,” אמר. “המחשבות שלנו בהווה, ותחושת העצמי שלנו, מבוססות במידה רבה על הזיכרון של חוויות העבר. המחקר שלי מתמקד בשאלה כיצד הזיכרון ארוך הטווח מקודד ומאוחסן במוח, וליתר דיוק – כיצד המוח, המאופיין בשינוי מתמיד, מצליח לגבש ולשמר זיכרון יציב. התשובה שלנו קשורה ביצירה של מבנים ויחסים יציבים בתוך דפוסי הפעילות הדינמיים של תאי העצב במוח.”

ד"ר יניב זיו

ד”ר יניב זיו

מחקריו של ד”ר זיו מתמקדים במנגנוני הקידוד העצביים בהיפוקמפוס ובאזורים הסמוכים לו בקליפת המוח, הקשורים בזיכרון ארוך הטווח ובהשפעה של הפרעות פסיכיאטריות ודגנרטיביות על הזיכרון. הטכנולוגיה שפיתח מבוססת על שילוב של שיטות שונות ובהן דימות אופטי, מיקרוסקופיית פלורסנט ושימוש בסמנים אופטוגנטיים ה”נדלקים” כאשר הנוירון מופעל.

ד”ר זיו השלים תואר ראשון בביולוגיה באוניברסיטה העברית ודוקטורט בנוירוביולוגיה במכון ויצמן. ב-2014, לאחר פוסט-דוקטורט במחלקה לביולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, הוא הצטרף כחבר סגל למחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן. על מחקריו זכה ד”ר זיו בפרסים, מלגות ומענקים רבים ובהם פרס משפחת סירצקי על הישגים בתחום חקר המוח, פרס אוטו שוורץ, מלגת קרן רוטשילד לפוסט-דוקטורנטים, המלגה הגלובלית

ע”ש עזריאלי מטעם המכון הקנדי למחקר מתקדם ומענק ERC מטעם המועצה האירופית למחקר. ד”ר יניב זיו נשוי לד”ר מיכל זיו, פסיכולוגית קלינית, ואב לשלושה ילדים – רומי, נעה ואיתמר.

את הטקס הנחתה פרופ’ נעמה ברנר מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון בטכניון. היא ציינה כי טקס פרס אדליס הפך למסורת בטכניון והודתה לקרן אדליס על תמיכתה, המאפשרת שיתופי פעולה חיוניים בין הטכניון לאוניברסיטת בן גוריון בתחום האנרגיה המתחדשת ובין הטכניון למכון ויצמן בחקר המוח.

השנה כללה ועדת הפרס את החוקרים הבאים: ד”ר גל איפרגן, פרופ’ משה בר, פרופ’ אילנה גוזס, פרופ’ אילון ועדיה, פרופ’ ג’קי שילר, פרופ’ נועם זיו, פרופ’ רפי מלאך ופרופ’ מיכל שוורץ – כולם חוקרי מוח מהבכירים בישראל. נציגת הוועדה, פרופ’ ג’קי שילר מהפקולטה לרפואה בטכניון, אמרה כי “גם השנה הייתה לנו עבודה קשה בבחירה בין המועמדים המעולים, ועדיין – ד”ר זיו הרשים אותנו מאוד בחדשנותו, בהישגיו וביעדיו המחקריים בטווח הארוך. מחקריו מתמקדים באחת השאלות הבסיסיות והחשובות של חקר המוח: כיצד יוצר המוח זיכרונות חדשים וכיצד הם נותרים יציבים למרות חוסר היציבות הבסיסי בתפקודם של הנוירונים. השיטות החדשניות שפיתח ד”ר זיו מאפשרות לחקור את הרשת העצבית ברזולוציה גבוהה של זמן ומרחב ולמשכי זמן ארוכים.”

פרופ' נעמה ברנר, מנחת הטקס

פרופ’ נעמה ברנר, מנחת הטקס

"ניוטון" – להקת הזמר של הטכניון

“ניוטון” – להקת הזמר של הטכניון