פרס בלווטניק למדענים צעירים הוענק לד”ר מורן ברקוביץ

לן בלווטניק עם חתני פרסי בלווטניק למדענים צעירים לשנת 2019: ד"ר ארז ברג (מכון ויצמן), ד"ר מיכל ריבלין (מכון ויצמן) וד"ר מורן ברקוביץ' מהטכניון

לן בלווטניק עם חתני פרסי בלווטניק למדענים צעירים לשנת 2019: ד”ר ארז ברג (מכון ויצמן), ד”ר מיכל ריבלין (מכון ויצמן) וד”ר מורן ברקוביץ’ מהטכניון. קרדיט צילום: ערן בארי.

בערב גאלה חגיגי שהתקיים אתמול במוזיאון ישראל בירושלים הוענקו פרסי בלווטניק למדענים צעירים לשנת 2019. באירוע השתתפו בכירי האקדמיה והמשק בישראל, חתני פרס נובל, חתני פרס ישראל וראשי האקדמיה האמריקאית למדעים.

הפרס הוענק לשלושה חוקרים צעירים מצטיינים:  ד”ר מורן ברקוביץ’, פרופ’-חבר בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, וד”ר מיכל ריבלין וד”ר ארז ברג ממכון ויצמן למדע. כל אחד מהזוכים יקבל מענק בסך 100 אלף דולר – מהפרסים הגדולים ביותר בעולם המוענקים לחוקרים בתחילת דרכם.

היוזמה, שבראשה עומדת קרן משפחת בלווטניק, היא פרי שיתוף פעולה של האקדמיה למדעים של ניו יורק והאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. זו השנה השנייה שבה מוענקים הפרסים בישראל למדענים ולמהנדסים עד גיל 42 על מחקרים פורצי דרך בשלושה תחומים – מדעי החיים, כימיה ומדעי הפיזיקה וההנדסה.

ד”ר מורן ברקוביץ’ (36), פרופ’-חבר בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, קיבל את הפרס בתחום הכימיה. ד”ר ברקוביץ’ זוכה להכרה על מחקריו החדשניים בתחום המיקרו-זרימה, התורמים להבנה בסיסית של ההתנהגות הכימית והפיזיקלית של חומרים זורמים בממדים זעירים, וכן להמצאה של טכנולוגיות פורצות דרך בתחום זה.  למחקר הרב-תחומי שלו, המשלב מכניקת זורמים, שדות חשמליים, מעבר חום, תגובות כימיות וביולוגיה, יש פוטנציאל לא רק למזער תהליכים קיימים, אלא גם ליצור יכולות וכלים חדשים שאינם אפשריים בממדים גדולים. לדוגמה, ד”ר ברקוביץ’ וצוותו בטכניון פיתחו סדרה של טכנולוגיות מעבדה-על-שבב המאיצות באופן משמעותי טכניקות מסורתיות של ניתוח מולקולרי ומשפרות את רגישותן. טכנולוגיה זו מאפשרת אבחון מהיר וממוקד של מחלות, וכן מספקת למדענים כלי מחקר חדשים. במעבדתו בטכניון מפותחות טכנולוגיות חדשות בעלות פוטנציאל יישומי בתחומים רבים,  החל מאנליזה של תאים בודדים, דרך אופטיקה אדפטיבית, ועד להדפסה תלת-ממדית בממדים זעירים.

“פרסים מהסוג הזה חשובים מאוד למדענים צעירים,” אמר ד”ר ברקוביץ לאחר קבלת הפרס. “פרסים אלה נותנים לנו את התמיכה ואת החיזוק לכך שהמחקר שלנו הוא בכיוון הנכון, שהוא באמת פורץ גבולות. כך הם נותנים למדענים צעירים יעד לשאוף אליו.”

מימין לשמאל : ד"ר ארז ברג, ד"ר מיכל ריבלין וד"ר מורן ברקוביץ'

מימין לשמאל : ד”ר ארז ברג, ד”ר מיכל ריבלין וד”ר מורן ברקוביץ’. קרדיט צילום: ערן בארי.

פרסי בלווטניק מעלים על נס מדענים ומהנדסים צעירים ומבטיחים ואת הישגיהם יוצאי הדופן, חדשנותם המחקרית וההבטחה הגלומה בהם לתגליות מדעיות בעתיד. הזוכים אינם מוגבלים בשימוש בכספי הפרס היוקרתי.

השנה נבחרו הזוכים מתוך 33 מועמדים משבע אוניברסיטאות בישראל. עם חברי ועדת הפרס נמנים פרופ’ נילי כהן, נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, וכן יושבי ראש הוועדה פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר, חתן פרס נובל וחבר האקדמיה, ואליס רובינשטיין, נשיא ומנכ”ל האקדמיה למדעים בניו יורק. בוועדה המקצועית שבחרה את הזוכים נכללו מדענים ומהנדסים מובילים, בכירי הקהילה המדעית בישראל.

 

חתני הפרס יצטרפו לקהילת המדענים של בלווטניק, המונה מעל ל-250 חברים. הם יזכו להשתתף בסימפוזיון המדע השנתי של בלווטניק המתקיים בכל קיץ בניו יורק, ואליו מגיעים החוקרים כדי ליצור שיתופי פעולה חוצי-תחומים ולשתף רעיונות חדשים.