עומס על קוצב הלב

הדוקטורנטית לימור ארבל-גנון מהטכניון זכתה במקום הראשון בתחרות הפוסטרים בכנס האגודה הישראלית לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה (ISPP). הכנס נערך בירושלים ב-14 בפברואר.

ארבל-גנון השלימה תואר ראשון בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון וכיום היא לומדת לדוקטורט במסלול ישיר בפקולטה, בהנחייתה של פרופ’-משנה יעל יניב. המחקר שהציגה בכנס מתמקד בהשפעה של עומס מכני על קצב הלב – השפעה העלולה להוביל למצבים רפואיים מסוכנים.

קצב הלב נקבע על ידי גורמים במוח ובלב עצמו. בלב אחראית לכך רקמת הקוצב הלבבית (SA node), השולטת בהתכווצות שריר הלב באמצעות גירויים חשמליים. ליקויים ברקמה זו עלולים להוביל לאותם מצבים מסכני חיים, האחראים ליותר מ-40% ממקרי המוות הפתאומיים.

ארבל-גנון פיתחה מערכת חדשנית המאפשרת מדידה של קצב הפעימות ברקמת קוצב של עכבר בזמן מתיחתה של הרקמה. היא גילתה כי מתיחה של הרקמה הובילה לעלייה בקצב הפעימות ולירידה בשונות הקצב סביב הממוצע. כדי להבין את המנגנונים הפנימיים המקשרים בין העומס המכני (מתיחה) לתפקוד הרקמה היא בנתה מודל מתמטי שמדמה את השפעת המתיחה על תאי הקוצב מחולי לב. הסימולציה הראתה כי בשעה ששינויים בריכוז הסידן ותהליכי זירחון תוך-תאיים מגבירים את קצב הפעימות ברקמת קוצב בריאה, אותם שינויים יוצרים הפרעת קצב בתאים של חולי לב. המודלים התיאורטיים שהיא פיתחה מאפשרים לנבא את השפעתם של מוטציות וגירויים חיצוניים על פרמטרים בתא אשר אינם ניתנים למדידה בצורה אמפירית, ולכן עשויים להוביל לפיתוח טיפולים חדשים לבעיה זו.

המחקר ממומן על ידי משרד המדע ומתבצע בשיתוף פעולה עם מעבדה בראשותה של פרופ’ אנה מריה גומז בפריז. במסגרת שיתוף הפעולה ביקרה לימור במעבדה בפריז ואירחה סטודנטים למטרת השתלמות מקצועית וביצוע ניסויים משותפים.

הדוקטורנטית לימור ארבל-גנון

הדוקטורנטית לימור ארבל-גנון