תוכנית עילית חדשה: תוכנית “אלונים” ב- Data Science

סופיה פוליאק, בת 17, התקבלה למסלול הייחודי אחרי לימודים בתוכנית היוקרתית “אנייר”

סופיה פוליאק

סופיה פוליאק

תוכנית עילית חדשה ופורצת דרך במסגרת העתודה האקדמית של צה”ל יוצאת לדרכה בימים אלה בטכניון: תוכנית אלונים במדעי הנתונים והמידע (Data Science). זהו צעד משמעותי בשיתוף הפעולה בין צה”ל לטכניון.  הטכניון היה החלוץ בארץ בפתיחת תוכנית לתואר ראשון בהנדסת נתונים ומידע לפני שנתיים, ובנוסף הוא מקיים שתי תוכניות לתואר שני בתחום מדעי הנתונים.

למחזור הראשון של תוכנית אלונים נבחרו, לאחר תהליכי מיון ואיתור קפדניים ביותר, 18 עתודאים פורצי דרך מתוך 150 מועמדים. תוכנית הלימודים הינה אינטנסיבית מאוד: בפרק זמן של 4.5 שנים בלבד, העתודאים יסיימו תואר ראשון, שהוא בבסיסו תואר ארבע שנתי תובעני כמו שאר התארים ההנדסיים בטכניון, ותואר שני מחקרי. העתודאים שנבחרו לתוכנית יקבלו מעטפת ליווי וחניכה מהטכניון ומצה”ל.

העתודאים יזכו ללמוד בסביבה אקדמית מהמובילות בעולם בנושאי הנתונים והמידע. סביבה זו נסמכת על מגוון רחב של חוקרים בעלי שם עולמי בדיסציפלינות השונות המרכיבות את עולם הנתונים והמידע, על שימוש בתשתיות הוראה חדשניות המאפשרות עבודה עם מאגרי עתק של נתונים בזמן הלימודים, ועל שיתוף פעולה הדוק עם התעשייה. בסיום לימודיהם ישולבו הבוגרים בפרויקטי מחקר ופיתוח חדשניים בכל היחידות הטכנולוגיות של צה”ל ויהוו את חוד החנית של הצבא בנושאי נתונים ומידע (Data Science).

תוכנית העילית אלונים נבנתה על ידי דיקן הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון פרופ’ כרמל דומשלק, הפרופסורים אורן קורלנד, אביגדור גל ושהם סבאח המנהלים את תוכניות הלימודים בנתונים ומידע וד”ר גילה מולכו, מרכזת תחום ה-Data Science בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון בטכניון. בצה”ל הוביל את התכנון ראש חטיבת תכנון למנהל כוח אדם תא”ל ערן שני. על ניהול התוכנית מטעם הצבא מופקדים ראש המנהל לכוח אדם טכנולוגי אקדמי סא”ל איתי לבנון והרפרנט הצה”לי ל- Data Science אל”מ ש’.

תכנית עלית חדשה ופורצת דרך במסגרת העתודה האקדמית של צה”ל יוצאת לדרכה בימים אלה בטכניון: תכנית אלונים במדעי הנתונים והמידע (Data Science). הטכניון, שהיה החלוץ בארץ בפתיחת תכנית לתואר ראשון בהנדסת נתונים ומידע לפני שנתיים, ואשר מקיים בנוסף שתי תכניות לתואר שני בתחום מדעי הנתונים, עושה צעד נוסף גדול ביחד עם צה”ל בפתיחת תכנית העלית אלונים.

אחת מ-18 הנבחרים לתכנית היא סופיה פוליאק, שעלתה מאוקראינה עם הוריה ואחיה הצעיר לפני 6 שנים, כשהייתה בת 11. עוד באוקראינה היא זוהתה כתלמידה מחוננת והשתלבה בתוכנית מצוינים במתמטיקה ובאנגלית. בארץ התיישבה המשפחה בעכו וסופיה התמודדה בתחילה בעיקר עם למידת השפה העברית. “לשלב הראשוני בלימוד שפה חדשה,” היא אומרת, “אנחנו קוראים כלב – כשאתה מבין מה אומרים לך אבל לא מצליח לדבר בעצמך.”

בסוף כיתה ח’ עברה לכפר הנוער נהלל כדי ללמוד במסגרת אנייר (Anières Elite Academy) – תוכנית יוקרתית המכוונת תלמידים מצטיינים ללימודים בטכניון. התוכנית בנהלל הוקמה על ידי ארגון החינוך העולמי World ORT. “למדתי שם בעיקר עם נוער נעל”ה – ילדים שעולים לישראל לפני הוריהם – ומהרגע הראשון הדגישו לנו את איכות הלימודים בטכניון.” בלימודים בתוכנית אנייר מודגשים המקצועות הריאליים, בין השאר במסגרת פרויקט “רובופיסיקה” שהקים עופר דנינו. הפרויקט מעודד חשיבה מערכתית אסטרטגית ויצירתית באמצעות פיזיקה ורובוטית ומחקרים בין-תחומיים. סופיה אינה היחידה בשכבה שלה בויצו נהלל שהגיעה לטכניון – כשליש מתלמידי השכבה יחלו החודש ללמוד בטכניון במסגרת העתודה.

תכנית אלונים מהווה נדבך נוסף באקוסיסטם אשר הטכניון יצר בנושא מדעי והנדסת נתונים. בטכניון תכנית לתואר ראשון בהנדסת נתונים ומידע, תואר שני מחקרי במדעי הנתונים ותואר שני מקצועי בהנדסת נתונים ומידע. בנוסף לקשר ההדוק עם הצבא, קיים שיתוף פעולה פורה עם התעשייה, לדוגמה, גוגל, אמזון,  מיקרוסופט, איביי, בנק הפועלים רפאל ועוד. שיתוף הפעולה הוא במגוון רחב של נושאים בהם אינטרנט ורשתות חברתיות, ערים חכמות, בריאות, מזון ועוד. למידע נוסף: https://www.facebook.com/dstechnion/