מחייכים בחלוק לבן

שנה שמינית לפעילותו של “בית חולים לדובים” בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון

שנה שמינית לפעילותו של "בית חולים לדובים" בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון“בית חולים לדובים” התקיים לאחרונה, זו השנה השמינית, בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. הפרויקט נועד לחנך ילדים להתנהגות בריאה ולהפחתת חרדות מפני ביקור אצל רופא או בבית החולים והוא מופעל על ידי סטודנטים לרפואה ועובדים מהפקולטה.

הפעילות התקיימה בשיתוף עם משרד החינוך, עיריית חיפה ומת”י חיפה.

לאור הצלחת הפרויקט, הורחבה הפעילות השנה בטכניון לשלושה ימים והיא כללה אירוח של 9 גני ילדים מחיפה. לפעילות הוזמנו גני ילדים יהודים וערבים וגני חינוך מיוחד והיא הועברה בשפה העברית והערבית כאחד.

לרגל הפעילות הוקם בפקולטה “בית חולים” צבעוני וידידותי. כל אחד מהילדים הביא עמו דובי “חולה”, ובדרך של משחק תפקידים התבקש לספר ל”דובי דוקטור” את ההיסטוריה הרפואית של הדובי החולה. ה”דובי דוקטור” ערך בדיקה גופנית לדובי, ובהתאם לצורך נשלח הדובון לבדיקות מתקדמות יותר כגון: בדיקת רנטגן, בדיקת עיניים ובדיקת רפלקסים. בסופו של התהליך ובהחלטה משותפת של “דובי דוקטור” והילד, הוחלט על אופן הטיפול הנדרש. הילד צויד ב”מרשם” עבור הדובי, עמו הגיע לעמדת בית המרקחת כדי לקבלו (עם תרופות כמו “דוביצין” או “פנדה-טין”), ובהוראות להמשך הטיפול בבית. בתום יום הפעילות קיבל כל ילד ערכת רופא במתנה מהפקולטה לרפואה.

המפגש נוצל גם לפעילות של חינוך לבריאות. בזמן שחלק מהילדים והדובים טופלו על ידי ה”דובי דוקטורים”, בילו האחרים בעמדות הסברה שעסקו בנושאים כגון: תזונה נכונה, פעילות גופנית, היגיינה אישית וחיסונים. בנוסף, השתתפו הילדים בהדגמות מדעיות מלהיבות כשצפו כיצד קרח יבש הופך לגז בתהליך ההמראה, למדו שיש דברים שניתן לראות רק תחת המיקרוסקופ, כמו כן נחשפו לניסוי הממחיש כי שטיפת ידיים באופן נכון יכולה לסייע בהמעטת חיידקים על גבי כפות הידיים.

שנה שמינית לפעילותו של "בית חולים לדובים" בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניוןהגננות הודו בסיום הפעילות לסטודנטים ולמתנדבים הרבים בחום.

“עשיתם עבודה מבורכת אשר סיפקה לילדים העשרה רבה שתמלא אותם לעוד ימים רבים” אמרה אחת הגננות. “במשך הבוקר הם ראו כאן כל כך הרבה אנשים מחייכים בחלוקים לבנים, שאין לי ספק כי מעכשיו ואילך הם יסתכלו על רופאים לגמרי אחרת”.

“תסמונת החלוק הלבן” היא תופעה נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים, הבאה לידי ביטוי בעלייה דרמטית בלחץ הדם לקראת מפגש עם רופא. כאשר ילדים מבקרים בבית חולים הם נחשפים לסיטואציה לא מוכרת ונדרשים לתקשר עם רופאים שמעולם לא פגשו ולעבור בדיקות לא נעימות. חוויות שליליות מפחיתות את שיתוף הפעולה העתידי של הילד. לדברי מארגנת האירוע נעמה ליפין, סטודנטית שנה ד’ בפקולטה, “בית החולים לדובים מאפשר לילדים להכיר את סביבת בית החולים וללמוד על פרוצדורות וציוד רפואי בסביבה ידידותית ובאווירה חיובית. במהלך האירוע ראינו שינוי משמעותי אצל הילדים, מהתבטאויות כגון: ‘אני לא אוהב ללכת לרופא’ לאמירות כמו זו: ‘למדתי שכשאהיה גדולה אני רוצה להיות רופאה נחמדה כמוכם’.”

הרעיון של “בית החולים לדובים” נולד בנורבגיה והתפתח מארגונים בינלאומיים של סטודנטים לרפואה (FMSA ו-EMSA). כיום מופעל הפרויקט ביותר מ-30 מדינות ברחבי העולם.

שנה שמינית לפעילותו של "בית חולים לדובים" בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון שנה שמינית לפעילותו של "בית חולים לדובים" בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון