כנס שבע החוכמות

פרופ’-מחקר מוטי שגב מהפקולטה לפיזיקה בטכניון: “ כשחושבים קדימה חשוב מאוד לצבור ידע – אבל עוד יותר חשוב לבוא עם רעיונות יצירתיים

כנס ראשון מסוגו בנושא “שבע החוכמות” התקיים  בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. הכנס הוא יוזמה של קהילה צעירה של בוגרי הטכניון מקריית אליהו באזור העיר התחתית של חיפה. מטרתו: לעודד חינוך ליצירתיות מחשבתית במחקר, בפיתוח ובעשייה בתחומים השונים בהשראת המסורת היהודית. מארגני הכנס ביקשו לפרוץ דרך חדשה בשיח בין תורה ומדע, שהתמקד עד כה ביישוב סתירות או בהפרדת רשויות, לשיח של הפריה הדדית בין “שבע החוכמות” לבין התורה.

את הכנס הנחה שר המדע לשעבר הרב פרופ’ דניאל הרשקוביץ, שאמר: “חז”ל אומרים שאדם צריך להיות בקי גם בחוכמות אחרות לא רק כדי לרכוש מקצוע אלא כי הדברים חשובים, הייתי אפילו אומר כי הדברים חשובים בהיותם יוצרים יחד שלמות.”

חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2004, פרופ’-מחקר אהרן צ’חנובר מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, הסביר לקהל על הרס ובנייה כתהליך בגוף האדם. המחקר שזיכה את פרופ’ צ’חנובר בפרס נובל עסק במערכת האוביקוויטין – המנגנון האחראי על סילוק חלבונים פגומים מהגוף. פרופ’ צ’חנובר הסביר על נפלאותיה של תזמורת החיים, המורכבת מכ-22 אלף חלבונים שונים המרכיבים את גוף האדם. בסיום דבריו הוא דיבר על היישום הרפואי של מחקר האוביקוויטין ואמר כי “זה היופי שבמדע: החוקר מביא את הרעיון המדעי, הוא הפתרון, ואת פיתוח התרופה מקדמים גורמים אחרים. הסינרגיה החזקה בין התחומים השונים של המדע מביאה לתוצאות מדהימות עבור המין האנושי.”

פרופ’-מחקר מוטי שגב מהפקולטה לפיזיקה בטכניון דיבר בהרצאת הפתיחה על “הסוד היהודי במחקר המדעי”. פרופ’ שגב הוא חבר האקדמיה הלאומית למדעים וחתן פרס ישראל לחקר הכימיה ולחקר הפיזיקה לשנת 2014. בהרצאתו הוא תיאר את ייחודיותם של התלמידים בישראל בהשוואה לארה”ב ולסין. לדבריו, אם הוא יאמר בהרצאה בטכניון דבר לא מדויק או שלא ינסח נכון את הדברים, תלמידים מיד ישאלו ולא יניחו לו להמשיך. זאת בניגוד לסין, שבה איש לא ירים את ידו ובניגוד לארה”ב, שם שואלים אבל פחות. הוא הסביר זאת בחינוך ובהשכלה היהודיים ובמידת הווכחנות היהודית והוסיף כי “אחת האמרות היותר מפורסמות של איינשטיין היא שיצירתיות ודמיון חשובים מהידע, שכן דמיון מכיל גם את כל מה שאנו עתידים לדעת. כשחושבים קדימה חשוב מאד לצבור ידע אבל יותר חשוב לבוא עם רעיונות יצירתיים. יש פה צעירים בקהל שנמצאים בצומת מרכזי בחייהם, ורבים שואלים אותי איך בוחרים דרך. כשהייתי פוסט-דוקטורנט אצל פרופ’ אמנון יריב הוא אמר לי: כשאתה שואל את עצמך על פרוייקט חדש אם לעסוק בו, אל תבזבז את זמנך על הפירות הקרובים והזמינים, אלה שגדלים מתחת לאף.”

שר המדע לשעבר הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ

שר המדע לשעבר הרב פרופ’ דניאל הרשקוביץ

פרופ' מרדכי (מוטי) שגב בהרצאת הפתיחה על "הסוד היהודי במחקר המדעי".

פרופ’ מרדכי (מוטי) שגב בהרצאת הפתיחה על “הסוד היהודי במחקר המדעי”.

פרופ' אהרן צ'חנובר, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2004

פרופ’ אהרן צ’חנובר, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2004

מר יורם טהרלב

מר יורם טהרלב

הרב פרופ' אברהם שטינברג בהרצאתו על "תורה ומדע".

הרב פרופ’ אברהם שטינברג בהרצאתו על “תורה ומדע”.

הרב ד"ר דורון לדווין, רב קהילת "אור חיי אליהו"

הרב ד”ר דורון לדווין, רב קהילת “אור חיי אליהו”