הכנס השביעי “טכנולוגיות הנעת כלי טייס בלתי מאוישים”

הכנס השביעי "טכנולוגיות הנעת כלי טייס בלתי מאוישים"

הכנס השביעי “טכנולוגיות הנעת כלי טייס בלתי מאוישים”

ב -25 בינואר 2018 התקיים בטכניון הכנס השביעי לטכנולוגיות הנעת כלי טייס בלתי מאוישים. הכנס, שהחל ביוזמתו של  פרופ’ לאוניד טרטקובסקי מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון ב-2012 כאירוע מקומי וצנוע קיבל הכרה בינלאומית רחבה ככנס המוביל בעולם בתחום של טכנולוגיות הנעת כטב”מ. השנה לקחו חלק בכנס מהנדסים וחוקרים מישראל, מארה”ב, מאוסטרליה, מגרמניה, מאיטליה, מאוסטריה, מרוסיה ומסין. גם תערוכת הכנס השתדרגה באיכותה.

11 חברות מובילות בתחום הנעת כטב”מ מהארץ ומחו”ל הציגו את מוצריהן בתערוכת הכנס ה-7. כמו בשנים הקודמות, גם השנה התקיים בכנס מושב הפוסטרים עם תחרות סטודנטים נושאת פרסים. חשוב להדגיש שהצורך בהפצת ידע ותוצאות המחקר המתרחב בתחום הנעת כטב”מ התבטא בשת”פ אקדמי חדש של הכנס עם עיתון Drones  אשר נתן חסות לכנס ויזם גיליון מיוחד המוקדש להנעת כטב”מ.

הכנס מהווה כיום במה מרכזית להצגת חידושים בנושא וכן מקום מפגש לעוסקים בתחום. השנה השתתפו בכנס קרוב ל-200 אנשים מהאקדמיה, ממשרדי ממשלה, מצה”ל ומתעשיות מובילות בעולם. הרצאת המפתח בכנס ניתנה השנה ע”י פרופ’ Zoran Filipi מאוניברסיטת קלמסון בארה”ב. בהרצאתו ציין פרופ’ פיליפי את החשיבות הגדלה של פיתוח תהליכי בעירה חדשים בשיפור ביצועי המנוע, אשר מאחדים את יתרונותיהם של מחזורי מנוע “קלסיים” ומבטלים את חסרונותיהם. אינג’ עמנואל ליבן ומנכ”ל Rotax ד”ר  Thomas Uhr התמקדו במגמות פיתוח של הנעה חשמלית והנעת מנועי בעירה לכטב”מ. למשתתפי הכנס ה-7 ניתנה הזדמנות לשמוע בהרצאות את נקודות המבט של חוקרים, משתמשים ויצרני כטב”מ לגבי הדרישות ממערכות ההנעה, לקחים מזירות שימוש שונות וכיווני פיתוח עיקריים. בהרצאות בכנס הוצגו נושאים חדשים וחשובים להמשך פיתוח התחום, כגון היבטי גידוש מנועי כטב”מ, פיתוח מערכות הנעה היברידיות, טכנולוגיות ייצור מימן onboard  ותפיסות חדשות. אפשר להוריד את ספר התקצירים מאתר הכנס בכתובת http://ptuav.net.technion.ac.il/.

הודות לתרומה של לשכת המהנדסים וחסות של עיתון Drones התקיימה גם השנה תחרות הפוסטרים של סטודנטים, שבה לקחו חלק סטודנטים מפקולטות שונות בטכניון ומאוניברסיטת אריאל.
במקום הראשון זכה דניס בונטין מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון על פיתוח משתיק מיוחד לרכב המירוץ של קבוצת הפורמולה. ההרצאות, הפוסטרים והמיצגים עוררו עניין רב בקרב המשתתפים. הכנס נתמך השנה על ידי מפא”ת, התעשייה האווירית לישראל, הטכניון ואלביט מערכות והתקיים כמיטב המסורת, בבניין הפקולטה להנדסת מכונות ע”ש ד. דן ובטי קאהן.