הטכניון אירח את ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת

יו”ר הוועדה ד”ר אברהם נגוסה: “אנחנו מוקירים את שליחותו של הטכניון ואת תרומתו בקליטת העולים ובשילובם בחברה הישראלית”

מימין לשמאל: ח"כ יואל רזבוזוב, נשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא ויו"ר הוועדה ח"כ ד"ר אברהם נגוסה

מימין לשמאל: ח”כ יואל רזבוזוב, נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא ויו”ר הוועדה ח”כ ד”ר אברהם נגוסה

ב-23 בנובמבר ביקרו בטכניון חברי ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, בראשותו של ח”כ ד”ר אברהם נגוסה. בביקור השתתפו  גם חבר הוועדה ח”כ יואל רזבוזוב, נציגי משרד העלייה והקליטה ונציגי ארגוני עולים. במסגרת הביקור פגשו המבקרים סטודנטים עולים הלומדים בטכניון ונחשפו למערך התמיכה המלווה אותם.

ד”ר נגוסה הודה על ההזמנה לביקור בטכניון ואמר: “אנחנו מוקירים את שליחותו של הטכניון ואת תרומתו בקליטת העולים ובשילובם בחברה הישראלית. חינוך והשכלה הם כלים חיוניים להצלחה, וחשוב להקנות אותם גם לעולים החדשים. עולים שיקבלו כאן השכלה ראויה ירגישו שהם חלק מהמקום וגם יתרמו יותר לחברה.”

בטכניון לומדים כיום 560 עולים ממדינות רבות ובהן אתיופיה, רוסיה, קנדה, מדינות דרום אמריקה, ארה”ב וצרפת. הסטודנטים העולים מקבלים מלשכת דיקן הסטודנטים, ומהיחידה לקידום סטודנטים הפועלת במסגרתה, תמיכה מקיפה הכוללת היבטים אקדמיים, כלכליים וחברתיים.

דיקן הסטודנטים פרופ’ בני נתן תיאר את חוויותיו כסטודנט עולה מיוון: “הגעתי בתחילת שנות ה-70 בלי לדעת מילה אחת בעברית, והסמסטר הראשון שלי היה כישלון מוחלט. אבל הטכניון היה טוב אלי וכך השלמתי שלושה תארים. היום המערכת שלנו טובה אפילו יותר, עם סיוע פסיכולוגי, סיוע במעונות, תמיכה אקדמית ותמיכה כלכלית. המשימה שלנו היא תמיכה בחלש, כי אם לא נתמוך באדם החלש נפגע ברקמה של החברה הישראלית.”

בדברי הברכה שלו לוועדה כרך נשיא הטכניון פרופ’ פרץ לביא את תולדות הטכניון עם קליטת העלייה והדגיש את מחויבותו של הטכניון לפעילות זו. “כבר בראשית דרכו החליט הטכניון לקבל חברי סגל וסטודנטים ללא קשר למוצאם ולאמונותיהם, והחלטה זו לא השתנתה עד היום. בשנות התשעים חוללה העלייה ממדינות ברית המועצות שינוי עצום גם בטכניון. מספר הסטודנטים זינק תוך שנתיים ב-25%, וחלק מאותם סטודנטים עולים הם כיום חברי סגל.”

מימין לשמאל: הסטודנט יצחק אביאל, ראש היחידה לקידום סטודנטים דליה פלד, דיקן הסטודנטים פרופ' בני נתן, הסטודנט אלכסיי קצנר, חבר הוועדה ח"כ יואל רזבוזוב, דיקנית לימודי הסמכה פרופ' אורית חזן, יו"ר ועדת הקליטה ח"כ ד"ר אברהם נגוסה, הסטודנט שי אביג, הסטודנט טל רומנסקי, הסטודנטית שירלי קבדה ונציגי משרד הקליטה

מימין לשמאל: הסטודנט יצחק אביאל, ראש היחידה לקידום סטודנטים דליה פלד, דיקן הסטודנטים פרופ’ בני נתן, הסטודנט אלכסיי קצנר, חבר הוועדה ח”כ יואל רזבוזוב, דיקנית לימודי הסמכה פרופ’ אורית חזן, יו”ר ועדת הקליטה ח”כ ד”ר אברהם נגוסה, הסטודנט שי אביג, הסטודנט טל רומנסקי, הסטודנטית שירלי קבדה ונציגי משרד הקליטה

“אנו מייחסים חשיבות רבה לחשיפת הטכניון לקהלים רבים שאינם מכירים את הפעילות המערכתית של הטכניון, המעניק יחס אישי לכל סטודנט וסטודנטים הלומדים בו מבלי לוותר על מצוינות ורמה אקדמית,” אמרה במפגש פרופ’ אורית חזן, דיקנית לימודי הסמכה, שהזמינה את הוועדה לביקור בטכניון, “הטכניון מחוייב לתת לכל עולה שיכול/ה להצליח בלימודים בטכניון את התמיכה המתאימה. אנו נסייע ככל שצריך ונשקיע את המשאבים הדרושים, אך לא נוותר על מצוינות. מצוינות זו חשובה לכולנו, ובפרט לסטודנטים, על מנת להבטיח את השתלבותם בהצלחה בחברה בישראל.”

במסגרת הביקור התקיים פאנל ובו השתתפו שישה סטודנטים עולים שסיפרו על חווית הלימודים שלהם בטכניון, על האתגרים הגדולים ועל התמיכה המערכתית שהטכניון מעמיד לרשותם. הסטודנטים הם  שי אביג, בן למשפחה ממוצא אתיופי הלומד בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי; אלכסי  קצנר, שעלה לבדו מאוקראינה ועומד לסיים תואר ראשון בהנדסת מכונות; טל רומנסקי, שעלה לבדו מברזיל ולומד כיום בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ע”ש דוידסון; יצחק אביאל, בן למשפחה ממוצא אתיופי שלא ידע על הטכניון עד שפנו אליו מהעתודה, וכיום לומד בפקולטה להנדסת מכונות; שירלי קבדה, העומדת להתחיל תואר שני בהנדסת מכונות במסגרת תוכנית העתודה עתידים-ברקים; וג’רמי אנסל מקנדה, הלומד בפקולטה להנדסת חשמל. “למדתי בבית ספר דתי לאומי בארה”ב ביסודי ובתיכון,” סיפר אנסל, “בגיל 13 ביקרתי בישראל עם המשפחה שלי, והתאהבתי – מדינה שכולם מדברים בה עברית ובכל פינה יש מסעדה כשרה. אחרי התיכון הגעתי לישראל, ואחרי שנה בישיבה התגייסתי להנדסה קרבית. בתום השירות שקלתי ללמוד ב-MIT, אבל בסוף החלטתי ללמוד בישראל, וכפי שרציתי את האוניברסיטה הכי טובה בארה”ב, כאן בחרתי באוניברסיטה הכי טובה – הטכניון. צריך להודות שגם ההפרש בשכר הלימוד עזר לי בהחלטה…

התחלתי את הלימודים כאן בהנדסת מכונות והמשכתי בהנדסת חשמל. כיום אני בן 24, נשוי ואב לילד שנמצא כאן בגן בטכניון. החלום? להתחיל לעבוד אחרי התואר, אולי בהתחלה כשכיר אבל בשאיפה להקים סטארט-אפ.”

ראש היחידה לקידום סטודנטים דליה פלד, שהנחתה את הפאנל, אמרה: “האנשים האלה הם חלק מהפסיפס האנושי שמרכיב את הטכניון, והסיפורים האישיים הם שנותנים לנו דלק ואנרגיה לעזור להם.”

במעבדת המחקר לרובוטיקה של דר’ ארז כרפס, בפקולטה ע”ש ויליאם דוידסון להנדסת תעשייה וניהול למדו חברי הוועדה על רובוטים קוגניטיביים. חוויה מיוחדת צפתה לחברי הוועדה בעת ביקורם בסדנת פרויקט הפורמולה של הטכניון בפקולטה להנדסת מכונות. ח”כ נגוסה הביע את הערכתו לסטודנטים בטכניון, שבנוסף ללימודים המאתגרים מוצאים את הזמן גם לייצג את הטכניון בכבוד בתחרויות בינלאומיות.

“התפעלתי מהשאיפה למצוינות ולחדשנות ומאיכותם של הסטודנטים הלומדים בטכניון”, סיכם ד”ר נגוסה את הביקור בדף הפייסבוק שלו, “בפגישתי עם הסטודנטים העולים שמעתי מהם על השתלבותם בלימודים ועל האתגרים הנצבים בפניהם. ביקשתי מצוות ההנהלה הבכיר לעשות כל מאמץ להקל על העולים ולתת להם את הכלים הדרושים להצלחתם בלימודים. ההשקעה בחינוך והמצוינות הם המפתח להצלחה בחיים ולצמצום פערים בחברה. יישר כוח להנהלת הטכניון ולסטודנטים.”