מדפסת פנקייק, מזוודה נאמנה ורובוט להכנת ארוחת בוקר

הם רק חלק מהפרויקטים שהציגו סטודנטים מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון ביריד לפיתוחים חדשניים ויצירתיים המבוססים על תכנון באנדרואיד וב- IoT

לוריין ראמל (מימין) ויבגני לונגו מציגים את התמידים שפיתחו

לוריין ראמל (מימין) ויבגני לונגו מציגים את הצמידים שפיתחו

יריד פרויקטי הסטודנטים השנתי של הפקולטה למדעי המחשב בטכניון התקיים בשבוע שעבר והוצגו בו פיתוחים של סטודנטים מהמעבדה לפיתוח מערכות ותוכנה והמעבדה לסייבר ואבטחת מידע. בתערוכה הוצגו פרויקטי פיתוח באנדרואיד, פיתוח ב-IoT ומערכות הקשורות לאבטחת מידע וסייבר.

מדפסת פנקייק (Pancake Printer) היא פיתוח של שלוש סטודנטיות, רנא מנסור, אלאא סעאבנה ומראם עוואודה. השלוש ראו באינטרנט סרטון הכנה ידנית של פנקייקים ואמרו לעצמן שטכנולוגיית ההדפסה התלת ממדית יכולה לסייע בפעולה זו. התוצר הוא מערכת להדפסת פנקייק על פי תמונה, תוך שימוש במנוע סרבו, במדפסת תלת ממד ובאלגוריתמים ייעודיים. לדבריהן, “זה לא היה פשוט, כי נאלצנו לא רק לכתוב קוד אלא גם להתמודד עם אתגרים אלקטרוניים ומכניים של המערכת, בלי שלאף אחת מאיתנו יש רקע כזה.” בהצגת הפרויקטים עבדה המערכת היטב וסיפקה לנוכחים פנקייקים טעימים בשלל צורות.

 

i-Carry היא מערכת חכמה להובלת מזוודות שפיתחו הסטודנטים מאשה שמידט, איריס אילוז ואלכסנדר גמינטרן. המערכת מסיעה את המזוודה על פי הנחיות הניתנות בסמארטפון או על פי תנועת היד של המשתמש, העונד על ידו צמיד ייעודי. המזוודה לא רק עוקבת אחר המשתמש אלא גם מאותתת לו היכן היא נמצאת כאשר הוא ממתין לה ליד המסוע בנמל היעד.

 BreakFast היא מערכת פרי פיתוח של הסטודנטים עומרי קרמר, ליאור פיש וולנטין דשינסקי, המכינה עבור המשתמש באופן אוטומטי ארוחת בוקר הכוללת מנת קורנפלקס וכוס קפה, על פי

צמידי זיהוי חכמים. (מימין לשמאל) לוריין ראמל, יבגני לונגו וניקיטה דיזהור

צמידי זיהוי חכמים. (מימין לשמאל) לוריין ראמל, יבגני לונגו וניקיטה דיזהור

ההגדרות שהגדיר מראש – סוג הקורנפלקס, סוג הקפה, כמות החלב והסוכר וכו’. הארוחה תהיה מוכנה ברגע שהמשתמש מתעורר בבוקר או בכל זמן אחר שהגדיר מראש. לדברי הסטודנט ולנטין דשינסקי, “היות ואנחנו סטודנטים עצלנים שקמים כמה דקות לפני השיעור ואין לנו זמן בבוקר,  פיתחנו את המוצר הזה שיקבל את פנינו בבוקר עם ארוחת בוקר מוכנה. זה יכול לחסוך זמן ולהוריד לחץ.”

i-Chess היא מערכת פיזית (לא וירטואלית) המשחקת שחמט מול המשתמש, שפיתחו הסטודנטים יונתן זרצקי, זיו יזהר ורועי שחורי. זהו לוח שחמט קסום שהחיילים נעים מעליו באופן עצמאי. לדברי הסטודנט יונתן זרצקי, “חיפשנו פתרון שלא יהיה וירטואלי, ומצד שני לא יצריך שימוש בזרועות רובוטיות שמזיזות את החיילים. כך הגענו לפתרון הזה – מערכת המבוססת על בינה מלאכותית שמזיזה את החיילים באמצעות שדות אלקטרומגנטיים שמקורם מתחת ללוח.”

BraceletMatching הוא “צמיד היכרות” חכם, שפיתחו הסטודנטים יבגני לונגו, לוריין ראמל וניקיטה דיזהור, המאפשר למשתמשים בו להכיר אנשים חדשים הנמצאים באותה הסביבה על פי העדפות מוגדרות מראש. המשתמש מכניס לאפליקציית הסמארטפון הייעודית את נתוניו (גיל, גובה, מין, תחביבים, שפות ועוד) ואת הנתונים הרצויים לו באדם השני. כאשר שני משתמשים, העונדים את הצמיד, מתקרבים זה לזה בטווח המאפשר קליטת WiFi, הצמיד מכוון אותם זה לעבר זה במידה והם מתאימים לפי הגדרות מראש. לדברי יבגני לונגו, אחד מחברי הצוות, “הצמיד יכול לשמש למטרות רומנטיות אבל מתאים גם להיכרויות אחרות בכנסים ובמקומות הומי אדם. כאשר המשתמשים נמצאים במבנה מתבסס הצמיד רק על שידור וקליטה של WiFi, אבל בחוץ הוא מתבסס גם על מיקומי GPS.”

Darbuka שפיתחו הסטודנטים מוחמד איסמעיל, מוחמד ראיין ומואד מוראד היא מערכת המלמדת את המשתמש לנגן בדרבוקה על פי קבצי מוסיקה שמורידים מהמחשב. המערכת יודעת לנגן לבדה על סמך קובץ שהיא מקבלת, או לחלופין לאפשר למשתמש לתופף דרך האפליקציה.

i-chant הוא פיתוח של סמי עבדו, בשיר חייט ואברהים בליק. מדובר במערכת המלמדת את המשתמש לנגן בחמת חלילים באמצעות נורות המורות לו היכן להניח את אצבעותיו. המערכת

נותנת למשתמש ציונים כדי שיוכל להשתפר, וכאשר אינו זקוק עוד לעזרת הנורות הוא מוזמן לנגן בעל פה כדי לבחון את עצמו.

Bialik היא פלטפורמה ניידת המסייעת לכותבים מתחילים לכתוב שירה. הפלטפורמה מסייעת לכותבים בעברית באמצעות הצעת חרוזים ולכותבים באנגלית באמצעות מילים נרדפות. בנוסף, הפלטפורמה מדווחת על מספר המילים שכתב המשתמש במשך השבוע.

Learnguage מסייעת ברכישת שפה חדשה באמצעות תמונות קיימות או צילומים חדשים שמוסיף המשתמש למאגר. המערכת כותבת בסמארטפון, בשפה שהמשתמש בחר, את המילה המתאימה לאובייקט המצולם: חתול, מדפסת, ילד וכו’.

פרויקטים נוספים שהוצגו בתערוכה הם Mambo, המסייעת לאנשים לקויי שמיעה לנהוג; LarMe – מערכת חכמה נגד גניבות; 3D Pong – פינג פונג מודרני במשחק על קוביית לד בתלת ממד; Tanks – משחק רב משתתפים עם טנקים אוטונומיים; Voice maze – מכונית חכמה העוזרת לשפר איות של מילים; BiPo – מעקב אוטומטי אחר נוכחות בשיעורים;  SportTime – מעקב אחר מועדים של אירועי ספורט וקבלת הודעה על עיכובים; TestMe – המורה הפרטי שעוזר ללמוד לבחינות; Toudly – יצירת קהילה ספונטנית של אנשים בעלי עניין משותף, BookASeat – מערכת להזמנת מקום בספרייה; UP&GO – סדרן תכניות (scheduler) קל לשימוש; Athenizer – המאפשר להרחיב או לצמצם קוד כדי שיהיה מובן יותר; Smart City Accessibility – בודק מקומות על פי הנגישות שלהם; ו-Smart Parking – המוצא את המסלול הטוב ביותר לחנייה הקרובה ביותר לבית ולמשרד.

“מדי שנה מפתיעים הסטודנטים שלנו ברעיונות מקוריים, שאותם הם מתרגמים לפיתוחים מעשיים”, אמר איתי דברן, מנהל המעבדה לפיתוח תוכנה ומערכות בפקולטה למדעי המחשב, “זו בעצם ההתנסות המשמעותית הראשונה שלהם בהתמודדות עם פרויקטים הנדסיים מורכבים, כמו אלה שמחכים להם בתעשייה.”

יונתן זרצקי עם השח הקסום שפיתח

יונתן זרצקי עם השח הקסום שפיתח

מערכת ללימוד דרבוקה שפיתחו הסטודנטים (מימין לשמאל): מואד מוראד, מוחמד איסמעיל ומוחמד ראיין

מערכת ללימוד דרבוקה שפיתחו הסטודנטים (מימין לשמאל): מואד מוראד, מוחמד איסמעיל ומוחמד ראיין

מערכת להכנת ארוחת בוקר. הסטודנטים (מימין לשמאל): עומרי קרמר, ליאור פיש וולנטין דשינסקי

מערכת להכנת ארוחת בוקר. הסטודנטים (מימין לשמאל): עומרי קרמר, ליאור פיש וולנטין דשינסקי

 i-Carry, המזוודה שעוקבת אחריך. הסטודנטים המפתחים מימין לשמאל: איריס אילוז, מאשה שמידט ואלכסנדר גמינטרן

i-Carry, המזוודה שעוקבת אחריך. הסטודנטים המפתחים מימין לשמאל: איריס אילוז, מאשה שמידט ואלכסנדר גמינטרן

הסטודנטיות שפיתחו את מדפסת הפנקייק. מימין לשמאל: רנא מנצור, אלאא סעאבנה ומראם עוואודה

הסטודנטיות שפיתחו את מדפסת הפנקייק. מימין לשמאל: רנא מנצור, אלאא סעאבנה ומראם עוואודה