מענק לפיתוח כלים חדשים לחקר אינטראקציות בין חיידקים

מענק אמריקאי יוקרתי לפרופ’ רועי קישוני מהטכניון .פרופ’ קישוני הוא החוקר היחיד מחוץ לארה”ב שיקבל השנה את המענק מטעם קרן קאוולי

פרופ' רועי קישוני

פרופ’ רועי קישוני

שלושה צוותי מחקר, אחד מהם מהטכניון, יקבלו מענקים מתכנית Kavli Microbiome Ideas Challenge של קרן קאוולי. הקרן הכריזה על המענקים כדי לעודד פיתוח כלים חדשים ושיטות בין תחומיות בתחום המיקרוביום – חקר קהילות החיידקים החיות בגופנו. ההצעות הנבחרות כוללות מחקר בנושא מתגים גנטיים הפועלים במערכות אקולוגיות של חיידקים, כלים לפענוח מולקולות תקשורת הפועלות בממלכות שונות בעולם החי, וגישה חדשנית למיפוי אינטראקציות בין מינים שונים של חיידקים.

כדי לתמוך במיזם המיקרוביום האמריקאי (National Microbiome Initiative) שהשיק המשרד למדיניות מדע וטכנולוגיה בבית הלבן, ולהאיץ את הגילויים בתחום מחקר זה, התחייבה קרן קאוולי להקצות מיליון דולר לתכנית Kavli Microbiome Ideas Challenge לצורך תמיכה בפיתוח כלים מדעיים חדשניים לחקר החיים ברמה החיידקית.

“זוהי הזדמנות נפלאה לתמיכה במחקר בין-תחומי בסיכון גבוה, שלרוב אינו מקבל מימון רגיל,” אמר טים דונהיו, יו”ר הוועדה המדעית המייעצת לתכנית. “הפרויקטים שנבחרו טומנים בחובם פוטנציאל רב לפיתוח שיטות וכלים חדשניים הצפויים ליישום נרחב בסביבות רבות. פרויקטים אלה יצעידו את התחום קדימה מתוך הבנה סיבתית עמוקה של פעולת החיידקים וקהילות החיידקים. קרן קאוולי נודעת בהשקעתה בתחום זה ובתרומתה להתפתחותו המואצת.”

במענק היוקרתי זכו שלוש קבוצות ובהן קבוצה בראשות פרופ׳ רועי קישוני, חבר סגל בפקולטה לביולוגיה בטכניון וראש המרכז הבין-תחומי למדעי החיים וההנדסה ע”ש לורי לוקיי. המענק שניתן לצוות של הטכניון הוא היחידי שניתן מחוץ לארה״ב. צוות המחקר בראשות פרופ’ רועי קישוני ייעזר במענק בפיתוחן של שיטות מדידה חדשניות למדידת אינטראקציות בין זנים שונים של חיידקים באמצעות מעקב אחר הגידול של זנים שונים של חיידקים על ידי כליאתם בטיפות ג׳ל מיקרוסקופיות. צוות המחקר מפתח ומיישם גישה חדשנית זו למיפוי מקיף של אינטראקציות בין זני חיידקים בקהילותיהם הטבעיות. מחקר זה יאפשר להבחין בין זנים התומכים בגידול של זנים אחרים לבין זנים המעכבים גידול, וכן לזהות מתווכים טבעיים (כגון אנטיביוטיקות חדשות) באינטראקציות בין זנים.
״בסביבה הטבעית, למשל באדמה, חיים אלפי זנים של חיידקים זה לצד זה,” אומר פרופ׳ קישוני. ״אנחנו יודעים הרבה על כל אחד מהזנים הללו בנפרד, אבל קשה לנו להבין כיצד הם מתקיימים כקהילה. אנחנו מקווים שהשיטה החדשה שהצענו תאפשר מיפוי של האינטרקציות בין החיידקים השונים בזמן שהם חיים יחד, עוזרים זה לזה או מתחרים זה בזה בסביבתם הטבעית.”

לצורך מימון המחקרים ולגיבוש קבוצות מחקר רב תחומיות חברו שלושה ארגוני מדע אמריקאים: האגודה האמריקאית למיקרוביולוגיה (ASM), האגודה האמריקאית לכימיה (ACS) והאגודה האמריקאית לפיזיקה (APS). לדברי סטפאנו ברטוצי, מנכ”ל האגודה האמריקאית למיקרוביולוגיה, “תכנית Kavli Ideas Challenge תאפשר שיתוף פעולה בין קהילות מדעיות שונות מתחומי הביולוגיה החישובית, הפיזיקה והכימיה האנליטית, שיוביל לפיתוח כלי מחקר חדשים וחשובים.”

תכנית Kavli Microbiome Ideas Challenge של קרן קאוולי