היום לפני 94 שנים: הזרקה ראשונה של אינסולין

כעת: אפליקציה חדשה המעודדת פעילות גופנית בקרב חולי סוכרת

אפליקציה חדשה המעודדת פעילות גופנית בקרב חולי סוכרת.  התמונה באדיבות דוברות המרכז הרפואי רמב"ם

אפליקציה חדשה המעודדת פעילות גופנית בקרב חולי סוכרת.
התמונה באדיבות דוברות המרכז הרפואי רמב”ם

ב-11 בינואר 1922 הוזרק לראשונה בהיסטוריה אינסולין לחולה סוכרת. המקום: אוניברסיטת טורונטו. החולה: לאונרד תומפסון בן ה-14. הרופא: פרדריק בנטינג, ששירת כרופא צבאי במלחמת העולם הראשונה. בנטינג פיתח שיטה להפקת אינסולין מלַבְלַב של בעלי חיים, ולאחר שניסה את האינסולין על כלבים הגיע הזמן לניסוי הקליני.

מנת האינסולין הראשונה שקיבל תומפסון לא היתה נקייה לגמרי, ולכן גרמה לו לתגובה אלרגית, אולם הזריקות הבאות היו איכותיות יותר והעניקו לו עוד 13 שנות חיים. בסיועה של חברת אלי לילי הצליח בנטינג לשפר את איכות האינסולין, ובשנת 1923 זכה בנטינג בפרס נובל ברפואה יחד עם שותפו ג’ון ג’יימס ריקרד.

 והרי החדשות – 94 שנים מאוחר יותר: צוות משותף לחוקרים בטכניון, במיקרוסופט ובמרכז הרפואי רמב”ם פיתח אפליקציה חדשנית לעידוד פעילות גופנית בקרב חולי סוכרת.

סוכרת סוג 2 (Type 2 diabetes) היא הסוג הנפוץ ביותר (90%) של סוכרת, שבו לוקים כ-10% מהמבוגרים בישראל. סוכרת סוג 2 משבשת את ספיגת הסוכר בתאי הגוף ומובילה לריכוז גבוה של סוכר בדם ובשתן.

המנגנונים הפיזיולוגיים של האדם הבריא יודעים לפרק את הסוכר (הגלוקוז) שהגוף צורך, וזאת באמצעות הפרשת אינסולין על ידי הלבלב. האינסולין גורם לספיגת הגלוקוז בתאים, אולם אצל חולי סוכרת סוג 2 נפגם מנגנון זה והסוכר נצבר בדם בריכוז גבוה וגורם דלקות ונזקים באברים שונים בגוף: לב, כלי דם, כליות, עור, עיניים ועצבים.

הטיפול בסוכרת כולל זריקות אינסולין, דיאטה מופחתת-פחמימות ופעילות גופנית. לאור השפעתה החיובית של פעילות גופנית על מצבם של חולי סוכרת פותחה כעת אפליקציה חדשנית שמטרתה לעודד את החולים לבצע פעילות גופנית קבועה.

לפני הפעלת האפליקציה מוזנים למערכת המידע נתונים שונים הנוגעים למצבו הבריאותי של החולה ולנתוניו הפיזיולוגיים, וכן תוכנית אימונים המותאמת לו אישית על סמך כושרו ומגבלותיו. מרגע הפעלת האפליקציה היא שולחת למשתמש כמה תזכורות אישיות לביצוע הפעילות המותאמת, וכן מנטרת את הפעילות שהוא מבצע בפועל.

האפליקציה מבוססת על שיטה חדשנית שפותחה על ידי החוקרים. בשיטה זו מקבל המטופל משובים שונים (חיובי, שלילי, יחסי ועוד) על פי עמידתו בדרישות-הפעולות שהגדיר הרופא. זוהי מערכת לומדת, המותאמת ומתאימה את עצמה למטופל הספציפי.

“מחלת הסוכרת פוגעת באיכות חייהם של אנשים רבים, ואנו מציעים כלי פשוט ויעיל שיסייע להם לשפר את מצבם הבריאותי,” מסבירה ד”ר עירית הוכברג מהמרכז הרפואי רמב”ם. “כעת אנו נמצאים בעיצומו של גיוס מטופלים לניסוי באפליקציה, ומזמינים אנשים החולים בסוכרת סוג 2 לפנות אלינו במייל (i_hochberg@rambam.health.gov.il). פעילות גופנית היא מעין תרופה לסוכרת – היא משפרת את האיזון בכל המדדים ובמקרים רבים מאפשרת להפחית או להפסיק חלק מהתרופות. הכוונה שלנו היא לסייע למטופלים המבינים את חשיבותה של הפעילות הגופנית אך מתקשים להתמיד בה.”

פיתוח האפליקציה בוצע על ידי צוות בין-תחומי שבו חברים פרופסור שי מנור (הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון), פרופסור משה טננהולץ (הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון), גיא פררו (הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון), ד”ר מרק קוזדובה (הנדסת חשמל, טכניון), ד”ר עירית הוכברג (המכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם במרכז הרפואי רמב”ם) וד”ר אלעד יום-טוב (מיקרוסופט מחקר).