מה אומרות עינייך

עדי חנוכה

עדי חנוכה

adi2

הדוקטורנטית עדי חנוכה, מפתחת ‘מנטר תנועות עפעפיים’, בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, אשר נכנס לשלב הניסויים הקליניים. המטרה: איבחון מחלות שונות על סמך תנועת העפעף.

ציון דרך נוסף בפרויקט ‘עפעפיים’: אבטיפוס של מכשיר EMM (‘מנטר תנועות עפעפיים’), שפותח בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, נמסר למרכז הרפואי ‘העמק’ לצורך ניסוי קליני. זאת לאחר שהתקבלו אישורי ועדת הלסינקי לניסויים אלה.

הפרויקט הייחודי פותח על ידי הדוקטורנטית עדי חנוכה, שהחלה לעבוד עליו בתקופת התואר הראשון שלה. כיום, כדוקטורנטית בפקולטה להנדסת חשמל, בהנחייתו של פרופסור לוי שכטר, היא מנחה את הסטודנטים אלון ברגר ומאור יצחק בהמשך הפרויקט. כבר בשלבי הפיתוח זכה המכשיר בכמה פרסים בינלאומיים, ולאחרונה העפיל לגמר תחרות בינלאומית של חברת Texas Instruments.

“תנועות העפעפיים מוסרות לנו מידע משמעותי על מצבו הבריאותי של הנבדק,” מסבירה עדי. “הן יכולות להעיד, למשל, על מחלות נוירולוגיות כגון פרקינסון ועל מחלות אוטו-אימוניות כגון מחלת גרבייס. לבקשת ד”ר דניאל בריסקו מהמרכז הרפואי ‘העמק’ פיתחנו מכשיר המותקן על ‘משקפי אופטומטריסט’ סטנדרטיות המשמשות לבדיקות עיניים.”

על המשקפיים הללו מותקנת מערכת של חומרה ותוכנה, הקולטת את תנועות העפעפיים של המשתמש ומפענחת אותן על סמך השדה המגנטי שמחוללים שני מגנטים זעירים המודבקים על העפעפיים. פרויקט EMM (‘מנטר תנועות עפעפיים’) נערך במעבדה למערכות דיגיטליות מהירות בפקולטה להנדסת חשמל, והתוכנה (Eyelidpro) פותחה על ידי שני סטודנטים מהפקולטה.

עדי חנוכה, ילידת העיר נשר (1987), שירתה במודיעין והשתחררה כקצינה. את התואר הראשון עשתה במסגרת תוכנית המצטיינים הטכניונית וסיימה בהצטיינות יתרה. והיא הבוגרת הראשונה של תוכנית אמ”ת (אלקטרוניקה, מחשבים, תקשורת) של הפקולטה להנדסת חשמל.

כיום, במסגרת הדוקטורט, היא מפתחת עם פרופסור לוי שכטר מכשירי הקרנה זעירים להקרנות סרטן. “המכשירים הקיימים פועלים על אנרגיה שמגיעה ממאיץ גדול ויקר, והקרינה פוגעת גם ברקמה בריאה. החזון שלנו הוא לפתח מאיץ קטן וזול יחסית, שישמש גם במרפאות קטנות, עם הקרנה ממוקדת שתטפל רק בגידול הסרטני.”

בזמנה הפנוי – קשה להאמין שיש דבר כזה – היא מנגנת באורגן ובעבר הלא רחוק גם למדה הינדי (אחת השפות הרשמיות בהודו) ושיחקה רוגבי בנבחרת הטכניון (“עד שנשברה לי הבוהן”). בנוסף היא מעורבת בתוכנית בח”ן – “בנות חשמל נפגשות” – שנוסדה על ידה יחד עם פרופסור ליהי צלניק-מנור, חברת סגל בפקולטה להנדסת חשמל, במטרה להעצים את הנשים בפקולטה. לאחרונה היא זכתה במלגת אריאן דה-רוטשילד לדוקטורנטיות, מטעם קרן רוטשילד-קיסריה. הקרן פועלת לקידום נשים באקדמיה בישראל, בעיקר בתחומים שבהם מספר הדוקטורנטיות נמוך, והמילגה כוללת שכר לימוד ומלגת קיום לארבע שנים, כמו גם מענק חד פעמי להשתתפות בכנס בינלאומי.

ביולי השנה תיסע עדי לייצג את ישראל בכנס חתני פרס נובל העולמי הנערך בלינדאו, גרמניה. הכנס השנה עוסק בנושא מחקר רב-תחומי וישתתפו בו 70 חתני פרס נובל מתחומי הפיסיקה, הכימיה והרפואה ובהם דן שכטמן, עדה יונת ואהרון צ’חנובר.