אליפות הארץ בכימיה: אלפים התחילו, שניים סיימו במקום הראשון

הזוכה בתחרות לכיתות י"א - רון סולן, תלמיד כיתה ט' מהרצליה.

הזוכה בתחרות לכיתות י”א – רון סולן, תלמיד כיתה ט’ מהרצליה. צילום : שרון צור, דוברות הטכניון.

הזוכה בתחרות לכיתות י"ב – רועי איליה, תלמידד כיתה י"ב מראשל"צ.

הזוכה בתחרות לכיתות י”ב – רועי איליה, תלמידד כיתה י”ב מראשל”צ.צילום : שרון צור, דוברות הטכניון.

רועי איליה מראשון לציון זכה במקום הראשון לתלמידי כיתות י”ב ורון סולן, תלמיד כיתה ט’ מהרצליה, זכה במקום הראשון בתחרות לכיתות י”א. עמרי סולן, אחיו, זכה אשתקד במקום החמישי בתחרות עולמית. בדרך, שמענו לאן תתפתח החברה הישראלית, אם רק נכפיל את שיעורם של 1.5% מהאוכלוסייה.

הכימיאדה, התחרות הארצית של תלמידי ישראל בתחום הכימיה, הגיעה השבוע לסיומה, עם חלוקת תעודות ההערכה לתלמידים המצטיינים. הטקס החגיגי, בהשתתפות הורים ומורים, שהתקיים בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון, היה שלב נוסף, בדרך לתחרות הבינלאומית שתתקיים בוייטנאם בחודש יולי השנה. במקום הראשון לתלמידי י”ב, זכה רועי איליה, תלמיד כיתה י”ב מראשון לציון ובמקום הראשון לתלמידי י”א, הפתיע וזכה רון סולן, תלמיד כיתה ט’, מהרצליה. אחיו, עמרי סולן, זכה בשנה שעברה לייצג את ישראל באולימפיאדה העולמית במתמטיקה והגיע למקום החמישי.
במקומות השני והשלישי בתחרות לתלמידי י”ב, זכו רוני פרומקין מאשדוד ואלישיב צנגן מירושלים. בתחרות לתלמידי י”א, זכו במקומות השני והשלישי שני תלמידי כיתה י’ : נדב גנוסר ממודיעין ונדב גרופר מקריית אונו.

 “תחרות הכימיאדה מתחילה בכל שנה באלפי תלמידים מכל הארץ, המתחרים בשלבים השונים, כאשר בכל שלב שחולף, אנו נפרדים מהפחות טובים”, סיפר פרופסור זאב גרוס, האחראי האקדמי על תחרות הכימיאדה. “בשלבים השונים, התלמידים נחשפים להרצאות ברמה גבוהה, מפיהם של מומחים בתחום. אני שמח לגלות שהפרופסורים והדוקטורים שמחים לבוא ולסייע לתלמידים בהתנדבות”.

 גרוס הודה למירה כ”ץ, מנהלת תוכניות הנוער בכימיאדה, הפועלת ללא לאות מסביב לשעון והסביר כי התחרות מעודדת השתתפות המונית של תלמידים בשלבים הראשונים של המבחנים, בכדי לתרום להגברת מודעות לחשיבות לימודי כימיה של כלל תלמידי בתי הספר. בנוסף, בתהליך ההכנה לשלבי התחרות, התלמידים מתקרבים לתחום המחקר בכימיה בכלל ולמחקר המנוהל במוסדות להשכלה גבוהה בארץ בפרט. בנוסף, התחרות מאפשרת לגלות כישרונות יוצאים מהכלל, לעודד אותם ללמוד לפי תוכניות אישיות מקצועות המבוססים על כימיה כדי לעסוק בעתיד במחקר בתחומים אלה.

 פרופסור משה סידי, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, סיפר כי התלמידים שהתמודדו בשנים הראשונות של התחרות, הגיעו ברובם לטכניון והם לומדים במסגרות שונות, בין היתר בתכנית המצויינים. “כיצרן חובב של פרלינים, נהניתי במהלך התחרות להתחבר לפרויקט השוקולד, שגם הוא תהליך כימי ידוע…”, סיפר פרופסור סידי, “הכימיה מסבירה את הכל. אין זה מקרי שארבעה זוכי פרס נובל ישראלים, מהם שלושה מהטכניון – קיבלו את הפרס בעבור הישגיהם בכימיה”.

 פרופסור אהוד קינן, נשיא החברה הישראלית לכימיה ופרופסור בטכניון, בירך אף הוא את התלמידים והתייחס לדבריו של פרופסור סידי. “למעשה, יש לנו שישה ישראלים זוכי פרס נובל בכימיה”, אמר, “אריה ורשל ומייקל לויט, עשו את הדוקטורט בישראל. ורשל הוא בוגר הטכניון. ועוד הערה, פרופסור סידי דיבר על כך שהכימיה מסבירה כל תהליך בעולם. למען הדיוק, אציין שמתמטיקה תיאורטית לא עוסקת בחומר והיא היוצאת מהכלל. את כל היתר, הכימיה מסבירה באופן מוחלט.”

 עוד ציין קינן, כי מספר החברות הישראליות בנאסד”ק, עולה על אלה שמשתייכות לאירופה, לסין ולהודו יחד. “בישראל פועלים 3450 סטארט-אפים. מי שאחראים עליהם, הם קבוצה של 120 אלף אנשים. זה 1.5% מהאוכלוסייה. לו רק נצליח לעבות את השכבה ל-3%, נכפיל את מספר הסטארט-אפים בישראל.”

 בטקס השתתפו מנהלת המחלקה לנוער שוחר מדע במשרד החינוך ריבי לקריץ, מ”מ ראש עיריית חיפה ויו”ר ועדת החינוך סיגל ציוני ומנהל תפעול הדלקים בחברת בז”ן אהוד צין. לקריץ ציינה כי משתתפי התחרות שמצליחים להגיע לשלב הגמר, זוכים בפטור מטעם משרד החינוך בכל בחינת בגרות שבה ירצו – הציון הפנימי הופך לציון בגרות. מאוחר יותר, מי שזוכה לייצג את המדינה בתחרות בינלאומית, מקבל ציון בונוס, בעת בחינות הקבלה ללימודים אקדמיים.

 הרצאתו של אהוד צין, מנהל תפעול דלקים, מקבוצת בז”ן בנושא: “תהליכי זיקוק נפט”, זכתה לעניין רב בקרב התלמידים. בנוסף, העניקה חברת בז”ן לזוכים במקומות הראשונים בתחרות מלגות לימודים לתואר ראשון בטכניון.

בתמונה בעמוד הבית: תמונה קבוצתית של התלמידים שהגיעו לשלב הגמר בתחרות עם פרופסור זאב גרוס ופרופסור אהוד קינן מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון. צילום : שרון צור, דוברות הטכניון.