כמו תכשיטים יפים שלא שווים כלום בלי האנשים

archimedes1

פרויקט ארכימדס, המציע חינוך אקדמי במקצוע הכימיה לתלמידי תיכון, שינה את חייהם של רוב הנערות והנערים שהצטרפו אליו. במפגש השבוע, של בוגרי ארכימדס ואולימפיאדות הכימיה לדורותיהם, נחשפנו אל התלמיד בן ה-13 שנדחה כשביקש ללמוד באוניברסיטה הפתוחה ואל התלמידה מבית הספר בו לא היו שיעורי מדע.

“אחרי שבלעתי כל אנציקלופדיה בסביבה, הגעתי בכיתה ז’ למצב בו הייתי תלמיד שהשתעמם בשיעורי המדעים בבית הספר”, נזכר דן דבירי, “אז הלכתי אל מזכירות האוניברסיטה הפתוחה וביקשתי להירשם לקורס מדעי. היועצת שסירבה לקבל אותי, אמרה – “תחזור אלינו בסוף כיתה ח’. אבל כבר בשנה הזו, אני זוכר את היום בו תוך כדי הליכה במסדרון, נתקלתי בפוסטר של הכימיאדה, התחרות הארצית בכימיה. זה היה הרגע המכריע של חיי”.

 מהפוסטר, הגיע דבירי בן ה-13 לראיון במשרדו של פרופסור גבי קוונצל, לקראת התחרות אותה יזמה הפקולטה לכימיה ע”ש שוליך של הטכניון. הפרופסור שהתרשם מיכולותיו, שאל אותו בסוף המבחן אם הוא באמת תלמיד כיתה ח’… דבירי התקבל לפרויקט ארכימדס, שקולט כל שנה כ-50 תלמידי תיכון מצטיינים, לשלוש שנים של קורסים בטכניון. לאחר שזכה בפרסים בכימיאדה ובארכימדס, נשלח לייצג את ישראל באולימפיאדה הבינלאומית שהתקיימה באותה שנה בדרום קוריאה.

 “הפקולטה לכימיה אימצה אותי עוד בהיותי תלמיד”, סיפר השבוע, “כיום, אחרי שסיימתי שני תארים בכימיה ובפיזיקה במסגרת תכנית המצוינים, אני משרת בצבא ככימאי וכמהנדס חומרים. מתכנן להשתחרר ולחזור ללמוד וללמד באקדמיה”.

 סיפורו של דבירי משקף במידה רבה את מסלול חייהם של רוב בוגרי פרויקט ארכימדס: נערות ונערים שהתאהבו בגיל ההתבגרות בעולם הכימיה ונקלטו אל תוך המסגרת שהטכניון העמיד לרשותם. הלימודים שהתקיימו בעיקר בימי שישי, ב-6 שעות מרוכזות בכל פעם, כללו בסיומם בחינות סמסטר זהות לחלוטין לאלה בהן נבחנים הסטודנטים בטכניון. רבים מהתלמידים בפרויקט בחרו במסלול עתודה והתגייסו לצה”ל, כאשר פרויקט תלפיות או חיל המודיעין מסמנים אותם כיעד מועדף להשקעה.

 האחראי האקדמי על התכנית, פרופסור זאב גרוס, ציין כי ארכימדס מהווה עבור בוגריו כרטיס כניסה לקריירה ולתפקיד הבא בחייהם. שיאו של המפגש, אליו זומנו בוגרי פרויקט ארכימדס ואולימפיאדות לכימיה לדורותיהם, היה בהרצאה מפיו של חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2011, פרופסור דן שכטמן. בהרצאה התעכב פרופסור שכטמן על שינויים משמעותיים שעברו על העולם בשישים השנים האחרונות, הציג כיווני מחשבה על מקומה של הכימיה בעולם והעלה תהיות על העתיד לבוא.

 למרות ההתפתחות העצומה בעולם המטוסים, פרופסור שכטמן אינו צופה מהפיכה שתאפשר לנו לטוס מהר יותר, אם נרצה להגיע בטיסה מישראל לשטוקהולם למשל. “כיום אני עולה את כביש פרויד במכוניות פריוס בעלת מנוע חשמלי ומרגיש כמו פופאי”, סיפר, “זהו רכב עם מנוע חשמלי חזק. עברנו 100 שנות פיתוח של כלי רכב, אבל הבטריות עדיין לא מאפשרות נסיעה של מאות ק”מ. אולי בשנת 2020 יהיו בטריות מתאימות. מה שבטוח, לישראל יש אינטרס שהעולם לא יהיה תלוי בנפט ואנו פועלים נמרצות בתחום.

 “בעידן בו אנו חיים, כבר ברור לכולם שגם מקצועות מעולם הרפואה או מדעי המחשב, הם בסופו של דבר, עניין שאפשר להסביר בעזרת הכימיה”, סיפר פרופסור שכטמן, הנשוי לציפורה, פרופסור לפסיכולוגיה. “לי ברור שהמדע הבא שיוסבר באמצעות הכימיה, הוא הפסיכולוגיה. על כך נוהגת אשתי לומר, ‘ומה עם רגשות? מה עם סימפטיה ואמפטיה?’ ואני משיב לה: זה הכל עניין של כימיה”.

 “מגיל צעיר נמשכתי למדע. הרגשתי שזה סוג של קסם”, סיפרה אושרי הלימי, “בכיתה י’ למדתי בביה”ס עירוני ו’ בחיפה, בו לא היו לימודי כימיה. היועצת המליצה לי לגשת למבחני קבלה לארכימדס. אני זוכרת שהייתי לחוצה מאוד בראיון הקבלה אצל פרופסור גבי קוונצל, מי שאחר כך גיליתי שהוא הרוח החיה של התכנית. עברתי את הראיון בהצלחה ומכאן, בלעתי ספרים של כימיה לתוך הלילה. בשנה הראשונה זכיתי במקום השני באולימפיאדה בארץ. שנה אחר כך זכיתי במקום הראשון ואחרי כמה חודשים כבר התמודדתי בתחרות העולמית שהתקיימה בבודפשט. ארכימדס נתנה לי בסיס חזק להבנת המדע. ללא התכנית לא הייתי נחשפת למעגלים החברתיים אליהם הגעתי. סיימתי תואר ראשון בפקולטות חשמל ופיזיקה בטכניון ואני מתכננת להמשיך ולעסוק במחקר”.

 שירה מוסקוביץ, בוגרת המחזור הראשון של ארכימדס, לומדת כיום באוניברסיטה העברית, שנה שישית של לימודי רפואת שיניים. בעוד סמסטר אחד, היא תסיים את הלימודים ותתגייס לצה”ל בתור רופאת שיניים. “תכנית ארכימדס עוררה אצלי את התשוקה ללימודים גבוהים”, היא מספרת, “הטכניון שימש בית חם עבורי, גם בתקופה בה עברתי ללמוד בירושלים. את כל חופשות הסמסטר העדפתי להעביר כאן. אני מודה לכל האנשים שסייעו לי לקחת חלק בפרויקט”.

 “הטכניון משקיע מאמצים גדולים, על מנת שכל תלמיד יוכל לקבל פה את התנאים הטובים ביותר להצלחה”, אמר הפרופסור לכימיה נועם אדיר, שבירך את בוגרי ותלמידי התכנית, “יש כאן לא מעט בניינים ומעבדות יפות. אבל כל מה שאנו רואים מסביב, הם כמו תכשיטים יפים שלא שווים כלום ללא האנשים. תכנית ארכימדס עושה זאת, כאשר היא מצרפת אתכם לידע חדש, שהוא יהיה המקור לטכנולוגיות העתיד”.