קבלת פנים חגיגית לארבעת המדליסטים הישראלים שחזרו מאולימפיאדת הכימיה הבינלאומית

4קבלת פנים חגיגית התקיימה במועדון הפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון, לרגל שובם של ארבעת התלמידים חברי נבחרת ישראל, שזכו במדליות ארד באולימפיאדת הכימיה הבינלאומית
ה-45, שנערכה במוסקבה. באולימפיאדה השתתפו נציגים משבעים ושבע מדינות ובמקומות הראשונים דורגו נבחרות התלמידים מסין, מקוריאה ומטייוואן.

התלמידים הזוכים הם רועי איליה (י”א) מהגימנסיה הריאלית ע”ש קררי בראשון לציון, רוני פרומקין (י”א) ואורי טייכמן (י”ב) מתיכון מקיף ג’ באשדוד ומרח זועבי (י”א) מתיכון אלמוטראן בנצרת.

ארבעת נציגי הנבחרת, ששבו אתמול לישראל, הוכשרו והתאמנו בחודשים האחרונים בטכניון.
את המשלחת ליוו והכשירו פרופסור זאב גרוס, שהיה האחראי האקדמי, ד”ר אילנה סלוצקי סמית המאמנת הראשית, ד”ר אייל ברנע ופרופסור יצחק עורף, שליוו את התלמידים במהלך התחרות במוסקבה ומירה כ”ץ, מנהלת הפרויקטים בפקולטה.

פרופסור בועז גולני, סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים, בירך את התלמידים הזוכים ואמר: “בשמונה השנים האחרונות זכו שלושה חוקרים מהטכניון בפרסי נובל, כולם בכימיה. זהו הישג המייחד את הטכניון לא רק ברמה הלאומית, אלא גם ברמה הבינלאומית. אני מקווה שארבעת הזוכים הצעירים באולימפיאדת הכימיה יהיו בבוא היום סטודנטים בטכניון ויממשו את חזון הנובל הבא.” פרופסור גולני הודה לבני משפחות הזוכים ולמוריהם על הסיוע הרב שהעניקו לתלמידים.

פרופסור אלון הופמן, דיקן הפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון, אמר: “מזה שנים מלווה הפקולטה ומכינה את חברי נבחרת ישראל בכימיה. בטכניון אנו נמדדים על פי ההישגים האקדמיים, אבל ההישג שלנו הוא האנשים אותם אנו מחנכים.”

פרופסור זאב גרוס, האחראי האקדמי של חברי המשלחת, אמר: “בכל שנה אנו מתחילים בתהליכי מיון של אלפי תלמידים ומסיימים בבחירת ארבעת חברי הנבחרת. התחרות כוללת מספר מבחנים, שהיו קשים מאוד וזאת גאווה גדולה שכל חברי המשלחת חזרו עם מדליות.”

ראש המשלחת, ד”ר אייל ברנע, שייצג את ישראל במשלחת התלמידים הראשונה שיצאה מהטכניון לפני 14 שנים לקוריאה, אמר: ” התחרות היתה קשה וההישג שלהם מרגש מאוד. ארבעת נציגי ישראל זכו במדליות ארד, עדות להישגיהם של נציגינו במדעים.”

מרח זועבי, מתיכון סנט ג’וזף אל-מוטראן בנצרת, קיבלה את הציון הטוב ביותר במשלחת, והיא התלמידה היחידה בין כל התלמידים נציגי ישראל שהשתתפו באולימפיאדות המדעים. המורה שלה, חליל אבו נופל, מספר כי מרח הצטרפה לפרויקט ארכימדס כשהיתה בכיתה ט’, ומאז עברה את כל המבחנים בציון 100 ומעלה. “מרח היא תלמידה יוצאת דופן, וכבר לפני שלוש שנים היה לנו ברור שהיא תזכה במדליה באולימפיאדת הכימיה. היא התלמידה הערבייה הראשונה בעולם שזוכה באולימפיאדה, היא רק בת 17, וברור לי שבשנה הבאה היא תשתתף שוב באולימפיאדה ותחזור שוב עם מדליה.”

“כדי להצליח בתחומים מדעיים צריך קודם כל סקרנות ומוטיבציה,” אומרת מרח, “וזה לא מחייב לוותר על עיסוקים אחרים, רק לארגן את הזמן בצורה יעילה יותר. אני רוקדת בלט מגיל ארבע, ולא מוכנה לוותר על זה. גם לא על הנגינה בפסנתר. המשפחה תומכת מאוד וזה בהחלט מרכיב חשוב בהצלחה שלי.”

רוני פרומקין ממקיף ג’ אשדוד אמר: “האולימפיאדה זה לא רק כימיה. זה גם לפגוש את האנשים שישנו את המחר.”

בחירת הנבחרת והכנתה, שהתקיימה כאמור בטכניון, נמשכה כשנה. בשלב הראשון התקיים תהליך סינון ל-5000 תלמידים מכל רחבי הארץ. כ-300 תלמידים העפילו לשלב השני ומתוכם נבחרו 30 תלמידים שהשתתפו בתחרות הגמר הארצית. בסיום תהליך המיון נבחרו מבין כל המשתתפים ארבעת חברי הנבחרת.

בתמונה: זוכים ומלוים – חברי הנבחרת עם סגן נשיא הטכניון פרופסור בועז גולני ועם המאמנים והמלווים בטכניון. צילום : שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון