קרן חינוך סינית תעניק מלגות בסך שמונה מיליון דולר לסטודנטים סינים שילמדו בטכניון

76ההסכם נחתם במעמד ראשי הערים חיפה והנדן, נשיא הטכניון והתורם

קרן חינוך סינית – Hanqing International Education Foundation – תעניק מלגות בסך שמונה מיליון דולר לסטודנטים סינים אשר ילמדו בטכניון. ההסכם נחתם היום בנוכחות עו”ד יונה יהב, ראש העיר חיפה, פרופסור פרץ לביא, נשיא הטכניון, איש העסקים הסיני ז’או הנצינג (Zhao Hanqing) והוואי ג’יאן (Hui Jian) ראש העיר הנדן, עיר הולדתו של התורם.

על פי ההסכם, תבחר הקרן בסטודנטים מצטיינים אשר יתקבלו לטכניון לאחר שיעמדו בקריטריונים המחמירים שלו. הסטודנטים שייבחרו יהיו בשלב הראשון סטודנטים לתארים מתקדמים (תואר שני ודוקטורט). הם יקבלו מלגות ותמיכה שנתית בסך 35 אלף דולר (כל אחד), שיכסו את כל הוצאותיהם במרוצת השנה. בתחילה תתמוך הקרן בחמישה סטודנטים מידי שנה, ומספר זה יגדל בהדרגה עד שיגיע ל-25 בעוד חמש שנים. מועצת מנהלים שתימנה ששה אנשים, שלושה מהטכניון ושלושה מהקרן, תפקח על פעילותה. תוקף ההסכם – 20 שנה.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, הודה לאיש העסקים הסיני ז’או הנצינג ואמר ” זהו הסכם היסטורי שיאפשר לסטודנטים סינים ללמוד ולחקור בטכניון. הטכניון מילא תפקיד חשוב בבניית ישראל ואני סמוך ובטוח שהסטודנטים הסינים יקבלו בטכניון כלים שיסייעו להם בפיתוח מדינתם.”

עו”ד יונה יהב, ראש העיר חיפה, בירך על ההסכם ואמר: “חיפה היא העיר עם הכי הרבה חתני פרס נובל בישראל. שנחאי היא עיר תאומה שלנו ונשמח להרחיב את שיתופי הפעולה שלנו גם עם העיר הנדן. אנחנו בעיצומו של תהליך בניית פארק מדעי החיים בעיר ובהפיכתה של חיפה לעיר האוניברסיטאית מספר אחת בישראל”.

הוואי ג’יאן (Hui Jian),ראש עיריית הנדן, אמר: “ההסכם הוא תחילתו של שיתוף פעולה גדול יותר בין חיפה לעיר הנדן, ובין סין לישראל. הנדן היא עיר בה חיים עשרה מיליון תושבים, ובכוונתנו לבצע מהפך תעשייתי ולעבור מתעשיות המתבססות על אנרגיה, מכרות וטכסטיל, לתעשיות עתירות ידע עם דגש על תעשיות מחשוב וביו רפואה. אנו רואים בסטודנטים הסינים שילמדו בטכניון כמובילי התהליך.”

מר ז’או הנצינג הודה לטכניון על שיתוף הפעולה ואמר  שלא בכדי נמנה הטכניון עם הטובות באוניברסיטאות הטכנולוגיות בעולם והוא סמוך ובטוח שהסטודנטים הסינים המצטיינים שיגיעו בעקבות החתימה על ההסכם יפיקו ממנו את המירב ויתרמו מהידע שירכשו לכלכלה המתפתחת של ארצו.

סגן נשיא הטכניון לקשרי ציבור ופיתוח משאבים, פרופסור בועז גולני, אמר כי הוא בטוח שהסטודנטים הסינים שיגיעו לטכניון יחזקו את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות.

בשבוע שעבר התארחה בטכניון הגברת ג’או ינפינג שגרירת סין בישראל, היא סיפרה על שיתוף הפעולה הטכנולוגי המתהדק בין סין וישראל ועל הפוטנציאל הגלום בשיתוף הפעולה האקדמי בין הטכניון לסין. “באחרונה נסגרה ההרשמה לסמסטר הקיץ באוניברסיטאות בסין. מתוך תשעה מיליון מועמדים התקבלו שבעה מיליון”, סיפרה בגאווה. “הטכניון הוא מוסד טכנולוגי מהשורה הראשונה בעולם,” הוסיפה. “אם הייתי יכולה לחזור שוב על חיי הייתי רוצה להיות סטודנטית כאן.”

בתמונה: חותמים על ההסכם (מימין לשמאל): המשנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון, פרופסור ארנון בנטור, ז’או הנצינג, נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, הוואי ג’יאן וראש העיר חיפה יונה יהב. צילם: יואב בכר, דוברות הטכניון