ד”ר ראובן גל במושב הקורטוריון של הטכניון: “בתקופה זו ייקבע אם פנינו למפנה הסטורי בנושא החרדים או למרי אזרחי”

4072 סטודנטים חרדים יתחילו לימודיהם במכינת הטכניון בשבוע הבא. “כשהודיעו להם שהפתיחה תהיה ב-16 ביוני, השאלה הראשונה הייתה: מתי זה”? סטודנט חרדי: “הרבנים מעודדים לימודים גבוהים כשפונים אליהם באופן פרטי, לא בקבוצות”

“התקופה הקרובה היא תקופה קריטית, שבה ייקבע אם ישראל הולכת למפנה הסטורי בנושא החרדים, או למרי אזרחי”. כך אמר ד”ר ראובן גל, ראש פרוייקט אינטגרציית החרדים במוסד שמואל נאמן בטכניון. הוא דיבר במושב קורטוריון הטכניון (חבר הנאמנים) המסתיים היום.

“בשנת 1960 היוו התלמידים החרדים 6% מקרב תלמידי בתי הספר היסודיים בארץ”, הוסיף ד”ר גל. “כיום הם כבר 30% ובעוד 12 שנים הם יהוו 40%. מדברים היום רבות על השוויון בנטל, אבל הבעיה העיקרית של החרדים היא כלכלית והם חייבים להשתלב בשוק העבודה בגלל עוניים. הדרך לשלבם היא חינוך ולימודי ליבה כבר בבתי הספר היסודיים שלהם. אבל זה לא יכול להיכנס לשם בכפיה”, הדגיש.

המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופסור פאול פייגין, דיווח שבשבוע הבא יתחילו 40 חרדים ללמוד במכינה הקדם אקדמית בטכניון. לאחר שלושה חודשים ייקבע מי מהם מתאים להיות הנדסאי ומי מהנדס. המתאימים לבית הספר להנדסאים ימשיכו עוד שמונה חודשי מכינה, והמתאימים לטכניון ימשיכו עוד כשנה. “על הפער התרבותי הקיים יעיד המקרה הבא”, סיפר פרופסור פייגין. “כאשר הודענו לסטודנטים שהמכינה תיפתח ב-16 ביוני, השאלה הראשונה שלהם הייתה: ‘מתי זה’? אנו בטכניון מכבדים את הסטודנטים החרדים, ערים לפער החברתי וסיסמתנו היא: ‘נפרדים אבל שווים’. אנו תומכים בהם בכל היבט אפשרי, גם כלכלי, אבל לא מתפשרים על דרישותינו האקדמאיות מהם”.

מנהל המכינה הקדם אקדמית בטכניון, פרופסור דן זילברשטיין, אמר: “הסטודנטים החרדים שלנו הם הרבי עקיבא של המאה ה-21. ההיענות של הציבור החרדי ללימודים הקשים בטכניון – רבה ומפתיעה. בשבוע שעבר הגיע אלינו רב מאשדוד, עם 70 מתלמידיו, כדי להכיר את המכינה. הוא אישר להם בו במקום ללמוד אצלנו”.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, אמר כי הסטודנטים החרדים הם יוצאי דופן, טיפה בים, מודל לחיקוי. “כדי שיהיה כאן שינוי בקנה מידה לאומי, על הממשלה להתערב ולסייע. אנו בטכניון הוכחנו שזה אפשרי. עתה הממשלה צריכה לעשות את המהפיכה בחינוך החרדי”.

יהודה , בן 23, נבחן אתמול בבחינות הכניסה לפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, ואם יתקבל – הוא יהיה הרופא החרדי הראשון שלמד בארץ. את המכינה של הטכניון במכללה החרדית “מבחר” בבני ברק, הוא סיים בממוצע 99. “אשתי נישאה לי כי חשבה שאהיה דיין רבני”, סיפר. “כאשר סיפרתי לה על רצוני ללמוד רפואה, היא תמכה בי מכל הלב. הורי עוזרים לנו כלכלית וגם חברי תומכים בי. כשהתחלתי ללמוד נשאלתי איך לחלק 36 ב-6. לא ידעתי. כל חברי לכיתה, 17 במספר, כבר יודעים מתמטיקה הרבה יותר מסובכת היום. אנו נהיה מודל לצעירים חרדים רבים. נספר על הטכניון בבתי הכנסת, נאמר להם שבטכניון הם יכולים לקבל כרטיס כניסה למעסיקים רבים וכך הם יוכלו לפרנס את משפחתם בכבוד”.

המשנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון, פרופסור ארנון בנטור, אשר הקים את מכינת הטכניון בבני ברק, אמר כי הסטודנטים לומדים שם גיאודזיה ולכולם כבר הובטחה עבודה במקצוע נדרש זה. 40 סיימו את המכינה השנה, 20 מתוכם ממשיכים בלימודי הנדסה.

ישראל גולד, בן 33, סיים את המכינה בטכניון בהצלחה ולומד בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול. הוא נשוי ויש לו ארבעה ילדים. “בן 19 נישאתי, בגיל 20 כבר הייתי אבא”, סיפר לחברי הקורטוריון באנגלית שוטפת. “הבנתי שעלי לפרנס את משפחתי. התגייסתי לצה”ל והיום אני משרת במילואים. הבנתי מהר מאוד ששוק העבודה לא יתייחס אלי בלי חינוך. נרשמתי למכינה בטכניון. לימדו אותי אנגלית ואלגברה. לא ידעתי את ה-A-B-C. היה מאוד קשה אבל מחוייבותי למשפחתי דירבנה אותי”.

אהרון דויטש מסיים לימודי הנדסה אזרחית בימים אלה וממשיך לתואר שני. “עד לפני שש שנים, כל שידעתי היה מסלול חדר-ישיבה-חדר. לא ידעתי דבר, חוץ מחשבון של חנות מכולת. אני נשוי ואב לשלושה, ועובד תוך כדי הלימודים. הטכניון עוזר מעל ומעבר ורק בדבר אחד הוא לא מוותר לנו – ברמת הלימודים. כאן הוא לא מתפשר”.

ד”ר ראובן גל סיכם ואמר שהתברר שלתלמידי הישיבות יש יכולת לימוד יוצאת דופן, ויש ללמד אותם אנגלית, מתמטיקה ומחשבים במסגרת לימודית מחוץ לישיבה. “לכפות על בתי הספר שלהם לימודי ליבה – פשוט לא יילך”, הדגיש.

בתמונה (מימין לשמאל): ישראל גולד ואהרון דויטש . צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון