במושב הקורטוריון השנתי: הטכניון העניק תארי “דוקטור לשם כבוד” והשיק את הספר על תרומת המוסד למדינת ישראל

59הטכניון העניק אמש שמונה תארי “דוקטור לשם כבוד” והיום השיק את ספרם של הפרופסורים שלמה מיטל ואמנון פרנקל, על תרומת המוסד למדינת ישראל. ממחקרם עולה כי ההשקעה ביצירת הון אנושי בטכניון מניבה תשואה שנתית של 76-197 אחוז לפחות, או במונחים מוחלטים תשואה של  35-60 מיליארד דולר במהלך 50 שנות מחזור בוגרים.

התפוקה השנתית הכוללת של המהנדסים בוגרי הטכניון בענפי ההי-טק ושירותי המחשב, התקשורת ומחקר ופיתוח נאמדת ב-21 מיליארד דולר לפחות; ההכנסה החציונית של בוגרי הטכניון היא קבוצת השכר של  20-25 אלף ₪ ברוטו לחודש והיא גבוהה משמעותית הן ביחס לשכר הממוצע במשק, אך גם ביחס לשכר השכירים בעלי השכל גבוהה של  +16 שנות לימוד. יתירה מכך – ההשקעה ביצירת הון אנושי בטכניון בהכשרת סטודנטים בהנדסה ובמדע היא חסרת סיכון לחלוטין. זאת ועוד: אומדן זהיר שבוצע מצביע כי התפוקה השנתית הכוללת של המהנדסים בוגרי הטכניון בענפי ההי-טק ושירותי המחשב, התקשורת ומחקר ופיתוח נאמדת במינימום של 21 מיליאד דולר, או כ-20% מסה”כ התפוקה הגולמית השנתית של ענפים אלה. מהנדסים אלה אף  תורמים ליצירת 78,000 מקומות עבודה תומכי הי-טק בשכר גבוה במשק. תרומת בוגרי הטכניון באה לידי ביטוי גם בהכנסה השנתית ממיסוי שהם מייצרים לממשלה הנאמדת בכ-16.6 מיליארד ₪, שהם כ-13% מכלל הכנסות המדינה ממיסים ישירים ועקיפים.

מעיבוד נתוני דן אנד ברדסטריט עולה כי מבין 125 המנהיגים העסקיים  המובילים בישראל 41 (כשליש) הם בוגרי טכניון. מהם 28 הקימו חברות הנסחרות בבורסה ו-13 חברות פרטיות.

בוגרי הטכניון מובילים את 11 החברות הישראליות הגדולות מבחינת היקפי היצוא., המעסיקות כ-80,000 עובדים ומייצאות כ-19.5 מיליארד דולר מסך כולל של 45 מיליארד דולר.

121 חברות ישראליות נסחרות בנסד”ק והן מהוות 41% מכלל 298 החברות הזרות הנסחרות בנסד”ק. מבין אלו כמחצית (59 חברות) מונהגות או הוקמו על ידי בוגרי הטכניון. ערך השוק של חברות אלו מוערך בכ-28 מיליארד דולר (נכון לנובמבר 2010).

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, אמר בטקס החגיגי שנערך בבנין ההסטורי של הטכניון בהדר הכרמל (כיום מוזיאון “מדעטק”) כי “להוגי הטכניון ומייסדיו היינו קוראים היום יזמים אמיצים שהקימו חברת הזנק” וכי ספק אם גם הם האמינו כשהניחו את אבן הפינה למוסד לפני מאה שנה כי יום יבוא והוא יהי לאוניברסיטה מדעית-טכנולוגית מובילה בעולם.

מקבלי התואר אמש הם: פרופסור שרוליק צדרבאום, פרופסור פרנסואה דידריך, גארי גולדברג, יצחק ניסן, ד”ר אלי אופר, ג’ואן סיידל, פרופסור גונטר שפור ומשה ינאי.

בתמונה:  נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא (מימין) עם אחד ממקבלי התואר – משה ינאי, חלוץ מהפיכת מערכות איחסון ממוחשבות. צילם: שלמה שוהם, דוברות הטכניון