הסתיימה ה”כימיאדה” בטכניון

3050 תלמידי תיכון מצטיינים מכל הארץ העפילו לגמר ה”כימיאדה” (אליפות הארץ בכימיה); ארבעה מתוכם ישתתפו באולימפיאדה הבינלאומית לכימיה שתיערך בארצות הברית

ה”כימיאדה” (אליפות הארץ בכימיה) הסתיימה באירוע שנערך בפקולטה לכימיה בטכניון, שהיא מארגנת מפעל לאומי זה. 20 תלמידי תיכון העפילו לשלב הגמר וארבעת הטובים ביותר ישתתפו באולימפיאדה הבינלאומית שתתקיים בארה”ב בקיץ.

ה”כימיאדה”, המיועדת לתלמידי כיתות י”א- י”ב, כוללת שלושה שלבים: השלב הראשון התקיים בבתי הספר וכל תלמיד החפץ בכך יכול היה לקחת בו חלק.300 תלמידים מתוך 6000 המשתתפים בשלב א’ עלו לשלב ב’ אשר נערך בטכניון ומתוכם נבחרו 30 המצטיינים שהשתתפו בשלב הגמר הארצי.

שלב הגמר כלל בחינה על החומר התיאורטי, תרגיל מעבדה והרצאה של כל תלמיד בנושא לבחירתו. עשרת המשתתפים בעלי הציונים הגבוהים ביותר במבחני המעבדה והתיאוריה נמצאים כעת  בקבוצת הכנה, אשר מתוכה ייבחרו ארבעה שייצגו את ישראל באולימפיאדה הבינלאומית בכימיה שתיערך בארצות הברית ביולי השנה. האולימפיאדה הבינלאומית מתקיימת יותר מארבעים שנה ומשתתפים בה כ-280 תלמידים מכ-70 מדינות.

מרח זועבי, תלמידת כיתה י’ מנצרת, זכתה במקום הראשון בשכבת י”א. היא לומדת במגמות פיזיקה ואלקטרוניקה בתיכון, ולמעשה אינה לומדת כימיה במסגרת הבית ספרית, אלא בפרויקט “ארכימדס” בטכניון, שבו תלמידי תיכון מצטיינים לומדים קורסים בכימיה. “בכיתה ט’, הגעתי בעצת המורה לכימיה לפרויקט ארכימדס”, היא מספרת על תחילת התעניינותה בכימיה. “בהתחלה הלכתי לשם רק כדי להתנסות בדבר חדש, ואחר כך התחלתי להתעניין יותר בכימיה.”

למבחני ה”כימיאדה” למדה מרח זועבי לבדה ונעזרה גם במורה מבית הספר שהמליץ לה בזמנו על פרויקט “ארכימדס”. על ה”כימיאדה” היא מספרת: “לא דיברתי הרבה על התהליך עם בני המשפחה, כך שאף אחד לא ציפה להרבה, וכולם הופתעו לטובה מהזכייה ותומכים מאוד. היה לי מאוד כיף, הכרתי אנשים מעולים, כולם היו מאוד עשירים מבחינה מדעית ומבחינת אישיות. אני רוצה להמשיך עם התחום של המדע, אבל מי יודע, אני רק בכיתה י’ אז יש לי הרבה אופציות”.

מיכאל לייצין, תלמיד כיתה י”ב בבית ספר לאו בק בחיפה, זכה במקום השלישי בשכבת הגיל שלו. הוא מספר: “לא ממש החלטתי להשתתף בכימיאדה ולא הקדשתי לזה יותר מדי מאמצים, המורה לכימיה חילקה לנו את המבחן הראשון, עברתי אותו, ואז עברתי גם את השלב השני. לקראת הגמר כבר למדתי קצת”. בניגוד לשנה שעברה,אז לייצין לא הצליח להעפיל לשלב הבא, השנה החליט לייצין לא לוותר והוא נמצא בקבוצת ההכנה לאולימפיאדה הבין לאומית ומשקיע מאמצים רבים על מנת להעלות את סיכוייו להיבחר.

תלמיד נוסף שהגיע לשלב הגמר הוא  מקסים קריבושה, שקיבל ציון לשבח על ההרצאה הטובה ביותר. קריבושה הגיע לארץ מרוסיה בספטמבר האחרון במסגרת תכנית נעל”ה, ללא הוריו, ולומד ומתגורר בכפר הנוער החקלאי הניסויי כדורי.  קריבושה לא לומד השנה כימיה בבית הספר, מכיוון שהשנה הראשונה בתוכנית מתמקדת בלימודי עברית ומספר מקצועות מצומצם, אך הוא למד כימיה ברוסיה. כבר שם  שמע על ה”כימיאדה” ונרשם אליה עוד בטרם עלייתו ארצה. למרות היותו  בכיתה י’, לקח חלק בתחרות של שכבת י”א ואת הרצאתו, עליה זכה בציון לשבח, ביצע ברוסית.

גמר ה”כימיאדה” התקיים בפקולטה לכימיה בטכניון בניהול האחראי האקדמי פרופ’ זאב גרוס, ובהשתתפות המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ פאול פייגין, דיקן הפקולטה לכימיה פרופ’ אלון הופמן, סגן ראש העיר חיפה עודד דוניץ, נשיא החברה הישראלית לכימיה פרופ’ אהוד קינן, מפקחת חינוך בלתי פורמלי במינהל מדע וטכנולוגיה ריבי לקריץ ומנכ”ל מגזר פטרוכימיה- בזן.

 בסיום הטקס חולקו פרסים למצטיינים לפי קטגוריות של תלמידי כיתות י”א- י”ב תרומת חברת בזן שכוללים מלגות שכר לימוד בטכניון.

בתמונה: מרח זועבי. צילום: דוברות הטכניון