יו”ר הכנסת רובי ריבלין, בישיבה חגיגית לכבוד חתן פרס נובל בכימיה, פרופ’ דן שכטמן: “אם אנחנו רוצים עוד שכטמנים, ואנחנו רוצים, אנחנו צריכים להשקיע ביצירת אוירה לימודית ומדעית מתאימה”

22בישיבה חגיגית לכבוד  חתן פרס נובל בכימיה לשנת2011, פרופ’ מחקר דן שכטמן מהפקולטה להנדסת חומרים בטכניון,  שקיימו וועדת המדע והטכנולוגיה וועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, אמר יו”ר הכנסת ראובן ריבלין: “עלינו להאזין בקשב רב לדבריו של הפרופ’ שכטמן, בדבר הצורך בחיזוקה של מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה. עלינו להשקיע תקציבים במחקר ופיתוח, לא רק בתחום ההיי טק, אלא גם בתחומי המדע השונים כמו פיזיקה, כימיה, מתמטיקה וביולוגיה וכן במדעי הרוח. אם אנחנו רוצים עוד שכטמנים, ואנחנו רוצים, אנחנו צריכים להשקיע ביצירת אוירה לימודית ומדעית מתאימה”.

את הישיבה פתחה ח”כ רונית תירוש, יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה, שבירכה את השרים, חברי הכנסת וראשי האקדמיה שנכחו בדיון: שר החינוך, ח”כ גדעון סער; שר המדע והטכנולוגיה, ח”כ דניאל הרשקוביץ; פרופ’ פרץ לביא, נשיא הטכניון; פרופ’ אהרון בן זאב נשיא אוניברסיטת חיפה;  פרופ’ רבקה כרמי נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, וכן בני משפחתו של פרופ’ שכטמן –  רעייתו פרופ’ ציפי שכטמן, בנו יואב, בתו תמר, נכדותיו וחתנו אלכס. בדיון נכחו גם חברי הכנסת: ניסים זאב, דניאל בן-סימון, רוברט אילטוב, ומאיר שטרית (לשעבר יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה).

ח”כ רונית תירוש, יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה אמרה כי ״זהו כבוד גדול לארח את פרופסור שכטמן בכנסת בישיבה מיוחדת זו של הועדה. פרופסור שכטמן מהווה דוגמה למצוינות, להתמדה, לאמונה בדרך ולהישגיות.  פרופסור שכטמן מהווה מודל לחיקוי לכל תלמידי ישראל ומדגיש את חשיבות החינוך. אני מסכימה עם דברי הפרופסור בדבר החובה  שחלה עלינו לדאוג לילדינו ולספק להם את כל הנדרש על מנת שיהיו להם את מירב הכלים להצלחה. כפיט שהוא אומר, התעללות בילד היא לא רק אלימות אלא גם לא לדאוג לו לחינוך הראוי ולא לספק לו את ההשכלה הנדרשת ככלי לחיים. אני מצטרפת לדבריו של פרופסור שכטמן וחושבת שמדינת ישראל שמובילה בעולם ביכולות המדע והטכנולוגיה חייבת להשקיע ולפתח מכוני מחקר אזרחיים ולהשקיע יותר בדרישות במדענים על מנת שיוכלו לחקור ולהגיע להישגים כאן בישראל מבלי להזדקק לצאת לחול למדינות בהם נמצאים הכלים שנכון להיום חסרים כאן בארץ. אני חוזרת ומברכת את פרופסור שכטמן על הישגו. זהו כבוד גדול וגאווה אדירה למדינת ישראל”.

שר החינוך, גדעון סער, סקר בישיבה תכנית לחיזוק המדע בישראל, ציין שהוחזרו 10,300 שעות לימודי מדעים למערכת החינוך, ואמר כי “מחויבותנו לפעול כדי שבעתיד ישראל תעמוד בחזית המחקר המדעי”.  השר סער התייחס לחוק חינוך חובה חינם מגיל שלוש והודיע כי יישום החוק באופן מלא יהיה בתוך כמה שנים.

שר המדע, פרופסור דניאל הרשקוביץ, אמר כי “פרופ’ שכטמן הוא מודל והשראה ליכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולא ללכת בתלם”.

יו”ר ועדת החינוך, ח”כ אלכס מילר, בירך את פרופ’ שכטמן. “עתידנו נמצא במערכת החינוך, אך גם ההווה שלנו. עלינו לפעול ביתר שאת כדי שמערכת החינוך תתקדם. אני מצפה לכך שבמערכת החינוך יהיו רבים וטובים כמו פרופ’ שכטמן”, אמר ח”כ מילר.

לאחר דברי הברכה החגיגיים שהשמיעו יו”ר הכנסת, השרים והמשתתפים אמר פרופ’ שכטמן כי “מהכנסת נראית מדינת ישראל  כמקום ורוד ומתקדם”. הוא הזמין את ח”כים לבקר, לא רק בירושלים, ולראות את המצב לאשורו: “מספר היהודים בקרב חתני פרס נובל גדול פי עשרה ממספר הזוכים בפרס בישראל. לזוכים בארץ יש שותפים בארצות אחרות, וגם את הגביש הקוואזי מחזורי אני גיליתי בשנת השבתון שלי בארה”ב”. הוא ציין כי אחד הרעיונות שהוא מנסה לדחוף הוא הקמת מרכזי מחקר גדולים בישראל. “הקמה של ‘סינקוטרון’, לדוגמא, שקיים כבר בהרבה ממדינות העולם ובין היתר גם באיראן ובירדן.  הגיע הזמן שנקים גם כאן מרכז מחקר אזרחי גדול. ‘סינקוטרון’ כזה יביא עשרות רבות של מומחים מרחבי העולם, ועדה יונת לא תצטרך לנסוע לחו”ל כדי לעבוד. מדובר בתקציבים שהם לא בשמיים”.

בסיום דבריו, הודה פרופ’ שכטמן לח”כים על הכבוד שנתנו לו, וציין כי הוא “מהווה שגריר של המדינה בכל מקום בעולם”. באופן חריג ובאישור יו”ר הכנסת, בסוף דבריו מחאו לו הנוכחים כפיים.

בתמונה: פרופסור שכטמן (מימין) מעניק את עניבת הגביש ליו”ר הכנסת, ראובן ריבלין (במרכז). משמאל: ח”כ רונית תירוש. צילום: דוברות הטכניון