פרופסור יצחק אפלויג, לשעבר נשיא הטכניון, קיבל אות כבוד יוקרתי מממשלת גרמניה

1על פעילותו המתמשכת בהידוק הקשרים בין מדענים ישראלים וגרמנים

פרופסור יצחק אפלויג, נשיא הטכניון לשעבר, קיבל אות כבוד יוקרתי מממשלת גרמניה, על פעילותו המתמשכת בהידוק הקשרים בין מדענים ישראלים וגרמנים. האות – מדלית Order of Merit – הוענק לפרופסור אפלויג בטקס חגיגי בטכניון, על ידי שגריר גרמניה בישראל, מר אנדראס מיכאליס.

כל הדוברים בטקס ציינו את מערכת היחסים הטובה, אך הרגישה, בין גרמניה לבין ישראל והדגישו את חשיבות שפת המדע כשפה מגשרת ובונה אמון. נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, אמר כי הטכניון נהגה באוניברסיטת ברלין והוקם על ידי מדענים יהודים ילידי גרמניה. “מערכת היחסים הטובה נקטעה באיבה ובצורה אכזרית ונוראה במלחמת העולם השניה”, אמר. “מאז משתקמים היחסים העדינים בין שתי המדינות, והם דורשים אנשים מסורים כפרופסור אפלויג שיתרמו לשיפור מתמיד של יחסים אלה. השפה בה בחר פרופסור אפלויג היא שפת המדע”.

השגריר מיכאליס אמר כי זו הפעם הראשונה שהוא מעניק את האות בישראל. “שיתוף הפעולה המדעי בן גרמניה לבין ישראל רב ועמוק”, הדגיש. “אתה, פרופסור אפלויג, הוא אחד החשובים בין אלה התורמים לשיתוף פעולה זה”.

ראש העיר חיפה, עו”ד יונה יהב, אמר כי לעירו יש יחסים הדוקים עם חמש ערים בגרמניה.

פרופסור אפלויג הודה על קבלת האות החשוב. הוא סיפר כי לא קל היה לו בתחילת דרך שיתוף הפעולה עם מדענים גרמנים, בה בחר. “גם אני וגם ציפי רעיתי באים ממשפחות ניצולות שואה. אני נולדתי בבוכרה, אוזבקיסטן, לשם נמלטה משפחתי מפולין. בילדותי גדלתי עם רגשות קשים כלפי גרמניה. זו לא הייתה הקדמה מבטיחה לשהותי בגרמניה במסגרת הבתר דוקטורט שלי, לשם הגעתי בעקבות המנחה שלי מפרינסטון. המדענים הגרמנים הראו לי פנים אחרות של גרמניה ומאז שהיתי רבות בגרמניה, מדענים גרמנים ביקרו רבות בטכניון, עם רבים התידדתי, אחדים נהפכו לחברים לחיים. אני מאמין בכל מאודי שמדע יכול לשמש גשר של ידידות בין עמים”.

פרופסור אפלויג הרבה לנסוע עם הסטודנטים שלו לכנסים בגרמניה, בתמיכת קרן “מינרוה”. באחד מהם, אשר התקיים בבלנקזי, אתר כנסים קסום השייך לאקדמיה למדעים של ברלין, השתתפו 65 איש, מהם 18 מדענים והשאר סטודנטיות וסטודנטים לכימיה ולפיסיקה, מחציתם מגרמניה ומחציתם מישראל. רבה חשיבותם של המפגשים הללו, המשלבים מדע, סדנאות לימודיות ואירועים חברתיים. על המפגש הזה אמר פרופסור אפלויג: “זה היה אירוע חשוב, מעניין ומרגש, אשר יתרום בודאי להידוק שיתוף הפעולה בין מדענים ישראלים וגרמנים וליצירת גשר בין מדעני העתיד בשתי המדינות”.

בטכניון פועלים 11 מרכזי “מינרוה” ובמסגרת זו הקים פרופסור אפלויג, ביחד עם פרופסור ששון צחייק מהאוניברסיטה העברית, את מרכז “ליזה מייטנר לכימיה קוונטית חישובית”.

האוניברסיטה של ברלין העניקה בזמנו לפרופסור אפלויג תואר “דוקטור לשם כבוד”, והוא היה בכך למדען הישראלי הראשון שקיבל תואר נכבד זה מאוניברסיטה זו, שבה נהגה רעיון הקמת הטכניון בחיפה לפני יותר ממאה שנה. ראשי האוניברסיטה אמרו אז כי פרופסור אפלויג מקבל את התואר על הישגיו המדעיים החשובים בחקר הכימיה של תרכובות אורגנו-סיליקון, והדגישו את חלקו הרב בקידום היחסים המדעיים עם מדענים גרמנים.

בתמונה: פרופסור אפלויג (משמאל) מקבל את האות מידיו של שגריר גרמניה בישראל, אנדראס מיכאליס. צילם: יואב בכר, דוברות הטכניון