“סאיינס” מגלה: חוקרי אוניברסיטת רייס והטכניון הצליחו ליצור סיבים העולים באיכותם על סיבים קיימים

במחקר השתתפו גם חיל האוויר האמריקני והחברה היפנית-הולנדית Teijin Aramid

חוקרי הטכניון ואוניברסיטת רייס האמריקנית הצליחו ליצור סיבים העולים בתכונותיהם על סיבים קיימים, כסיבי פלדה או נחושת. כך מדווח כתב העת המדעי היוקרתי Science. מדובר בתהליך ישִׂים לתעשייה (חלל, תעבורה, רפואה וביגוד חכם). במחקר השתתפו גם חיל האוויר האמריקני והחברה היפנית-הולנדית Teijin Aramid.

הסיבים החדשים, תוצאה של מחקר שהחל לפני עשור, ניטווים מננו-צינוריות של-פחמן (carbon nanotubes – CNTs) חומר שהתגלה בשנת 1991, המשלב את המאפיינים החיוניים של חוט מתכת (בחום ובהולכה; מוליכות החוט גבוהה פי 10 מסיבי הגרפיט הטובים ביותר כיום), סיב פחמן חזק, וחוט טקסטיל גמיש (כלומר אינו נשבר כמו סיבי גרפיט). החוט נראה כמו חוט כותנה שחור.

מוביל המחקר הוא מתיאו פסקואלי, פרופסור להנדסה כימית וביו-מולקולריות ולכימיה באוניברסיטת רייס ביוסטון,טקסס. השותפים הטכניוניים בפרויקט הם פרופסור ישעיהו טלמון ופרופסור יכין כהן מהפקולטה להנדסה כימית.

סיבים אלה משלבים חוזק סגולי, קשיחות סגולית, ומוליכות תרמית סגולית של סיבי פחמן עם הולכה חשמלית סגולית של מתכות. הסיביים עשויים ננו-צינוריות של פחמן ומיוצרים ע”י טוויה רטובה, בתהליך הדומה לתהליך טווית סיבים תעשיתיים כמו קוולר. תהליך זה, הניתן לגמלון (הגדלת קנה המידה), מיועד ליישומים עתירי-ערך, כמו רכיבים אלקטרוניים לתעשיית התעופה והחלל,  ועשוי להתפתח ליצור חומרים הנדסיים עם השלכות כלכליות ארוכות-טווח, ממוצרי אלקטרוניקה ביתיים ועד להולכת חשמל למרחקים גדולים.