87 אקדמאים ועובדי הי-טק הוסבו בטכניון להוראת המדעים בבתי הספר התיכוניים

39רובם יתחילו לעבוד בהוראה בשנת הלימודים הקרובה

המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון הסבה 87 אקדמאים ועובדי הי-טק להוראת המדעים בבתי הספר התיכוניים, במקצועות מתמטיקה, מדעי המחשב, פיסיקה, חשמל, מכונות, ביולוגיה, כימיה, חומרים, הנדסת סביבה, ביוטכנולוגיה והנדסה חקלאית. רובם יתחילו לעבוד בהוראה כבר בשנת הלימודים הקרובה. נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, קרא לבוגרי הטכניון ולמצטייני הנשיא, בשני טקסים שנערכו בשבוע שעבר, לעבוד בהוראת המדעים בבתי הספר, ולו שנים ספורות. “מאות צעירות וצעירים שהחליטו לתרום לחברה הישראלית, עזבו את משרותיהם בחברות הי-טק, והחליטו להצטרף לחזית, כן – לחזית, ולהיות מורים”, אמר. “על ממשלת ישראל לחזור ולהשקיע בחינוך ולהציבו שוב בראש סדר העדיפויות הלאומי”.

36 נשים ו-51 גברים סיימו את לימודיהם במחזור הראשון להסבת אקדמאים ועובדי הי-טק להוראה, שקיימה המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון. הם למדו את התכנית המלאה של לימודי תעודת הוראה בטכניון, המהווה תנאי להוראה בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה בבתי הספר. בשנה הבאה הם יעברו שנת התמחות בבתי הספר תחת פיקוח אקדמי של המחלקה להוראה ובעקבותיה יקבלו את רשיון ההוראה. הם למדו, בין השאר, כישורי הוראה, איך לעמוד בפני כיתה, איך להכין מערך שעור ואיך להכין מעבדה להוראה. הפרוייקט משותף למשרדי האוצר, החינוך והתמ”ת.

הקורס נמשך תשעה חודשים, ושילב לימודים בטכניון עם התנסות מעשית בבתי הספר. נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, אמר בטקס פתיחת ההשתלמות, כי המשבר בחינוך הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל. “אתם פותחים היום את אחד המפעלים החשובים שנעשו במדינת ישראל בשנים האחרונות”, אמר למשתתפי הקורס. “מורים טובים הם נכס שהמדינה לא יכולה בלעדיו. תוספת איכותית של מורים היא אחת המשימות החשובות אשר ניצבות בפני המדינה. אני רואה בהיענותכם לעשות הסבה להוראה – שליחות אמיתית, ואין זו קלישאה”.

ראש המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון, פרופסור אבי ברמן, אמר כי יש מחסור חמור במורים לטכנולוגיה וקורס ההסבה הגדול הזה חשוב מאין כמוהו.

נח גרינפלד, מנהל האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך, הודה לטכניון על הירתמותו לתכנית “הכשרת אקדמאים להוראה”. הוא הבטיח כי משרדו יעשיר את מערכת החינוך בכח אדם איכותי שלא פנה מלכתחילה להוראה.

אילנה תג’ר-כהן, ממשתתפי הקורס, היא בעלת תואר שני במדעים, עסקה במחקר שנים רבות ובשנתיים האחרונות לימדה אסירים בכלא צלמון. עתה היא עומדת להקים מגמת רפואנים בבית ספר תיכון בנהריה. “שמעתי על התכנית ברדיו, בדרכי לעבודתי בכלא צלמון, והחלטתי להצטרף אליה”, סיפרה. “בהצטרפותי למערכת החינוך יש תערובת של חשש ואתגר”.

חברה ללימודים, יוני דינר, סיפר שבקבוצתם היו 18 נשים וגברים שהשתלמו בהוראת המדעים בביולוגיה, וכולם התקבלו עתה למערכת החינוך. הוא עצמו עומד להקים מגמת ביו-טכנולוגיה בתיכון עירוני ה’ בחיפה. קודם ההשתלמות הוא סיים את לימודיו כהנדסאי ביו-טכנולוגיה במכללת “אורט בראודה” בכרמיאל, אחר כך עבד בחברת “חיפה כימיקאלים” במעבדת פיתוח, משם המשיך ללימודי תואר ראשון בביולוגיה מולקולרית במכללת אריאל ועם סיום לימודיו, בהצטיינות, החל ללמוד לתואר שני בחקר המוח באוניברסיטת חיפה. כיום הוא עדיין עובד בחברת “בזק”, בתמיכה טכנית.
“תמיד רציתי ללמד”, הוא אומר. “זהו סיפוק אדיר להעביר מידע לאחרים ולראות שהם קלטו אותו. כן, אני יודע לקראת מה אני הולך וכאן נכנס הרצון של כולנו לנסות לשנות. אנו באים מהתעשייה ורוצים להביא שינוי. יש חששות, אבל זה אינו פחד משתק, אלא פחד מעודד שניתן לנתב אותו למקומות חיוביים”.

בתמונה: יוני דינר. צילום: דוברות הטכניון