פרויקט של IBM, הטכניון והמרכז הרפואי רמב”ם לשיפור השירות הרפואי, זכה בפרס בינלאומי יוקרתי

ארגון (SRII (Service Research Innovation Institute העניק פרס ראשון לפרויקט משותף של חברת IBM, הטכניון והמרכז הרפואי רמב”ם בחיפה, לשיפור השירות הרפואי המוענק לחולים. הפרס הוענק על “שיתוף הפעולה המוצלח ביותר בין התעשייה, האקדמיה והממשלה, כפי שבא לידי ביטוי בפרויקט זה”.

סטודנטים וחוקרים בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול (תעו”נ), ביחד עם חוקרי מעבדת המחקר של חברת IBM בחיפה וחוקרים בביה”ח רמב”ם, החלו לפני כשנתיים, תוך שיתוף פעולה חסר תקדים,בביצוע השלב הראשון של הפרויקט – תצפיות, מדידות, איסוף וניתוח נתונים בבית החולים רמב”ם. שלב זה הוביל למחקר רב-תחומי בסיסי ויישומי, ופיתוח כלים המבוססים על מחקר זה, אשר יאפשרו מעקב וליווי צמוד של החולים החל בתהליך קליטתם בחדר המיון ולאורך כל תקופת אשפוזם בבית החולים.

המעקב יאפשר ניוד והצבת משאבים שונים (רופאים, אחיות, עובדי מעבדה, כוח עזר) בצורה מיטבית. הדבר יחסוך גם זמן רב ויקצר תורים עבור החולים שיזכו למתן שירות רפואי הולם ומהיר. בשלבים עתידיים של המחקר, הכוונה היא להמשיך ולפתח כלים שונים המשלבים טכנולוגיות מידע מתקדמות, שיטות סטטיסטיות, מודלים של חקר ביצועים והנדסת גורמי אנוש, באופן שיביא לשיפור כולל במערך השירות הרפואי.

קיומן של קבוצות מחקר חזקות בכל אחד מן התחומים האלו בפקולטה להנדסת תעו”נ בטכניון היוה מפתח להצלחת הפרויקט שכן האתגרים הכרוכים במתן שירות רפואי מתקדם ואיכותי מחייבים הסתכלות מערכתית ושילוב של מתודולוגיות שמקורן בתחומים השונים להשגת המטרה הכוללת. החיבור עם מעבדת IBM הביא לפרויקט את חזית הידע בתחומים השונים של טכנולוגיות המידע ושימושיהן ולבסוף, ללא שיתוף הפעולה ההדוק עם הצוות הרפואי של רמב”ם (רופאים, אחיות כוח עזר ומנהלנים) שהביא איתו מטען ייחודי של ידע וניסיון לא היה הפרויקט מצליח.

מדובר בפרויקט ייחודי שנולד בפגישות שהתקיימו בין דיקן הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון, פרופסור בועז גולני, ומנהל בית החולים רמב”ם, פרופסור רפי ביאר, לבין כמה סגני נשיא של חברת IBM שביקרו בארץ ומנהל מעבדת המחקר של IBM בחיפה, מר עודד כהן. חברת IBM מעוניינת לקדם תחום מחקרי חדש אותו היא מכנה Service Science, Management & Engineering (SSME) והפקולטה להנדסת תעו”נ מעוניינת לקדם את תחום הנדסת מערכות שירות בו היא יצרה לעצמה מוניטין רב בעולם.

שני הצדדים איתרו את תחום השירות הרפואי כנושא בעל חשיבות עצומה בו יש להם אינטרס לפעול ביחד. במקביל, התקיימו מספר פגישות עם מנהל המרכז הרפואי רמב”ם, פרופסור רפי ביאר, שהביע עניין רב בקידום המחקר בתחום והציע לקיים אותו במספר מחלקות בבית החולים. כל אלו הובילו להסכם לשיתוף פעולה שנחתם בין הטכניון לחברת IBM. במסגרת ההסכם העבירה חברת IBM לפקולטה תרומה משמעותית שאפשרה את תחילת המחקר. הפרויקט המשותף הוא, למעשה, תרומה של IBM לקהילה, שכן תוצרי המחקר המשותף יעמדו לרשות החולים והרופאים, ללא כוונת רווח.

פרס SRII נועד להבליט את פעילותם של יחידים, מוסדות, ארגונים ואקדמיה ברחבי העולם, במחקר ובחדשנות בתחום תהליכי השירות ובה בעת להפיץ ולשמר את הידע המדעי שנרכש במהלך המחקר.

“המרכז הרפואי רמב”ם, הטכניון ומעבדת המחקר של IBM בחיפה הצליחו לממש שיתוף פעולה בין התעשייה, האקדמיה והממשלה, ולהביא רעיונות ושיטות חדשניות למימוש”, אמרה דניס וילמיל, סגנית נשיא SRII.

למקומות השני והשלישי, אחרי הקבוצה הישראלית, הגיעו רשת בתי המלון Gaylord ואוניברסיטת מרכז פלורידה וחברת זירוקס עם המכון הטכנולוגי של רוצ’סטר. הפרסים חולקו בכינוס הגדול בעולם של ארגוני שירות טכנולוגי Technology Services World) TSW) שהתקיים בעמק הסיליקון, קליפורניה. זו תכנית פרסים ראשונה מסוגה של ארגון SRII והזכייה במקום הראשון מבין עשרות צוותים רב-תחומיים ממקומות שונים בעולם שהתחרו עליו היא הישג נוסף למחקר והפיתוח הנעשים בישראל.